Arrogant Speidel owner oppskrift

Arrogant Speidel owner  45 liters brygg
82% meskeutbyte, SG 1074 - 1018 - 7%

11 kg pale malt
1 kg DME (tørket maltekstrakt)
1 kg mørk crystal malt (Thomas Fawcett)
60 gm chinook 13AA 90 minutter 48,4 IBU
50 gm chinook 13AA 30 minutter 20.6 IBU
25 gm chinook 13 AA 15 minutter etter kok 0 IBU
2 whirlfloc tabletter 15 minutter
Whitelabs WLP007-gjær på starter i henhold til Mrmalty

Det aner meg at jeg må meske arrogant høyt for å få den til å parkere på 1018, hva tror dere om 67 grader 45 minutter, 70 grader 30 minutter og 78 grader 10  minutter? Det er vistnok ikke bare å trykke på knappen, her må jeg tenke litt  :jaha:
 
Ifølge The BN (Can You Brew It?) bruker antakelig Stone Special B og ikke vanlig mørk krystallmalt. Noe sier meg at du er inspirert av Stone? ;D Jeg tror du vil treffe ganske bra med den temperaturen.
 
Det likner mer enn litt på oppskriften også... I alle fall den antatte. Arrogant Bastard er vel det eneste ølet de ikke vil gå ut med oppskriften på. Synd, for det er et latterlig godt øl. Men Tasty McDole klarte i følge BN-episoden å klone det til slutt, med 10 % Special B og 90 % pale malt. Og kun Chinook som humle, så vidt jeg husker.
 
Kanskje jeg kan velge noe enklere meskeprogram som f.eks 68 grader i 75 minutter, eller kanskje det vil parkere den for høyt dvs over 1018?
 
Litt lite humle, kanskje? Om jeg ikke skulle klonet Arrogant Bastard, ville jeg iallfall unngått denne oppskriften:

SG: 1066
IBU 94.8
SRM 22.5

90 minute boil

90% US 2-row 6.5kg
10% Special B 730g

24g chinook 13%AA @ 85m
24g chinook @ 45m
24g chinook @15m
24g chinook @ 0m

WLP007

Mash at 148F (64,5 °C)
 
Richard skrev:
Hva er den store smaksforskjellen på Dark Crystall og Special B?

Så vidt jeg har klart å finne ut: Ingenting. Riktignok har jeg testet Special-B mot Caraaroma fra Weyermann uten å være opp mot 10%, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er veldig likt.
 
Har liggende noen kg TF dark crystal, så da bruker jeg det. Som sagt er det et øl for oss arrogante Speidel-pushere  ::)
 
Her er en ny versjon av oppskriften:
(Enda mer arrogant)

Arrogant Speidel owner - 45liter 1074(18) 7% - 88,5 IBU @Rager

10,80 kg Pale Malt
1,30 kg  Thomas Fawcett Dark Crystal
1,00 kg DME
60,00 gm Chinook [11,00 %]@ 85 min -> 40,9 IBU
60,00 gm Chinook [11,00 %] @ 45 min -> 36,7 IBU
60,00 gm Chinook [11,00 %] @ 15 min -> 10,9 IBU
60,00 gm Chinook [11,00 %] @  Aroma
2,00 Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 min)  
Dry English Ale (White Labs #WLP007) Kalkulert med Jamils kalkulator

Mesker på 67 grader i 75 minutter, og utmesk på 78 grader i 10 minutter.

Ser at humla jeg har er 11% og ikke 13% som jeg trodde. Hadde vært dumt å ende opp med et pyseøl, så jeg er glad jeg sjekket det.
 
Ja, det hadde sikkert blitt et pyseøl!

Tror ikke det er allverden av forskjell mellom Special B og mørkt krystallmalt, så fremt de har nogenlunde lik EBC-verdi. På Castle sine hjemmesider står det at Special B er et "very special Belgian dark malt, obtained through specific double drying process". Hvorvidt dette egentlig skiller seg nevneverdig fra fra fremstillingen av annet mørkt krystallmalt skal jeg ikke si, men jeg mener jeg har fått et mer markant rosinpreg i øl med Special B enn med Thomas Fawcett dark crystal, i alle fall etter en tids lagring. Men jeg har ikke gjort noen forsøk med reelle sammenlikninger, så det er like gjerne bare en følelse...
 
Castle Special B og Thomas Fawcett Dark Crystal ser iallfall ulike ut: sistnevnte er en jevnt mørk krystallmalt, mens Special B har stor variasjon, med noen korn som er lyse og andre som er helt svidd.
 
Er det mulig å smake rosinen i pølsa/malten når man har nesten 90IBU? Det jeg prøver å si er at man neppe merker så stor smaksforskjell på de to malttypene når humla er i forsetet.

Nå skal jeg bestille en butplug 007 fra Whitelabs!
 
Vart det noko gang på denne eller? Er kansje litt tidleg å se? Tenkte å prøve ei variant av den, har special-b og chinook. Einaste er at eg trur spcial-b'en min er 400ebc. Blir vel ein "DIY you arrogant bastard".
 
Skal selv brygge en Arrogant klone med en litt annen oppskrift om en ukes tid. Kommer med tilbakemelding på den.

ref. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2552.msg41427.html#new
 
Hva er det du sier for noe!?! Slimete tråder av gjæra? Det er jo akkurat det jeg har hatt ett par ganger og har vært livredd for at jeg er blitt sopp-bonde istedenfor øl-brygger!!
Mener du virkelig det, at det kan bli noen sånne "tråder" av noen gjær typer?
 
Tilbake
Topp