Satt mitt første brygg i helgen. er det normalt at det skal lukte litt gammel banan av gjæringsbøtten? brygger en golden ale på US-05 gjær
Jeg tror hvis du er på slutten av stormgjæring kan ugjerningen allerede ha skjedd hvis du har gjæret for høyt som Retbergen påpeker. Usmaker dannes gjerne tidlig i gjæringsforløpet.Du er ikke farlig høyt her syns jeg, så tipper dette går bra jeg. Jeg ville ikke senket temperaturen ETTER stormgjæring er ferdig, men heller holde den as is.takker, tror du det vil hjelpe? er i slutten av stormgjæringen nå
Det er nok forsent og redde denne batchen. Du får bare kose deg med et litt esterifisert brygg.
Neste gang så pitch på 18c og hold den der til ølet er ferdig.
Ødelagt batch på grunn av 20 grader, esterproduksjon og banan
du må være gal
Jeg har også opplevd det fler ganger, men det er jo forsåvidt sjansespill om du får uønsket ester eller fuselpreg.Jeg opplever ofte det på sommern uten større problemer
når jeg sier 20 grader så mener jeg 20 grader i ølet, som nevnt tidligereEr vel ikke ødelagt? Bare litt banan i form av isoamyl acetate . Kall det en belgisk golden ale så er du typeriktig .
Men siden dette er første batch så går jeg utifra at 20C, betyr 20C i rommet, da snakker vi om 24C+ i karet. Det er nok i meste laget for US05.