Basemalt til å ha i hylla?

JoW

Norbrygg-medlem
Jeg har gått til innkjøp av noen beholdere som jeg tenkte ha de malt-sortene som jeg bruker mest.

3 stk vittles Vault 40+ lbs

1610191492751.png


3 stk Vittles Vault 15+ lbs

1610191569486.png

Jeg handler på bryggselv i Larvik som er min lokale bryggebutikk, og lurer da på hvilke sorter malt jeg bør ha i hylla hjemme. Tenker da kjøpe en sekk av hver.
Jeg har tidligere bare levert oppskrift til dem, og de har gitt meg en pose med malt. uten at jeg har satt meg veldig inn i hvilken produsent den kommer fra osv.

Jeg vet at hva man trenger er avhengig av hva man ønsker å brygge, jeg har frem til nå brygget mest lyst øl, Pale ale, pils, gose, mexican lager, vienna lager osv...
Jeg tenker bevege meg litt mer i retning av engelske øl til håndpumpe, i tiden fremover selv om jeg fortsatt ønsker å brygge variert.

Jeg har en sekk med Crisp Maris Otter i en forbøtte fra før, så den er dekket.

Tenker selv:
store beholdere:
1. sekk Best Pils malt
2. sekk Best Pale malt
3. sekk åpen for forslag
små beholdere:
4. 5 kilo Best Hvete malt
5. 5 kilo Crisp crystal 90 ebc
6. 5 kilo Best Munich 15 ebc

Er det noen av disse produktene som jeg bør styre unna, eventuelt bestille fra andre leverandører.
målet er ikke å ha alt jeg trenger, (har 5 minutter til bryggselv) men å ha nok til å kunne sette i gang ett spontanbrygg, hvis jeg føler for det, selv om bryggselv skulle være stengt.
 
Slutter meg til @Ravneklo sitt forslag om wienermalt. Det er et malt jeg blir mer og mer glad i.

Hvis du brygger mye lagerøl, ville jeg hatt pils, wienermalt og både lyst og mørkt münchenermalt, og dessuten Carahell (25EBC) for å kunne gi litt fylde/avrunding. Carafa Special II bruker jeg mye av (men ofte lite :)),

Jeg har pale malt, men bruker nesten alltid MO i stedet, og jeg veit ikke om du trenger pale når du sikter deg inn mot å brygge mye engelsk.

Fristende å foreslå at du holder deg med et lyst (30-35 EBC), et medium (100-130 EBC) og et mørkt (Crisp 240, f.eks.) krystallmalt + et par røstede; Victory/biscuit og brown, f.eks.. Men da begynner det kanskje å bli mer enn du hadde tenkt deg.

Når du bor like ved Bryggselv, blir det litt ekstravagant å bestille malt andre steder fra. Men for min egen del er jeg glad for å ha tilgang på Weyermanns basemalt og spesialmalt fra Simpson's (begge fra Strømmen Hjemmebrygg, som dessuten har Imperial gjær, og som jeg gjerne reklamerer litt for fordi jeg gjerne vil beholde dem). Jeg var ikke veldig glad i maltet fra Bestmalz, men jeg skal ikke påstå at det gjør all verdens forskjell.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Hvis du skal brygge engelske type bitter foreslår jeg Maris Otter og Simpsons Golden Promise. sistnevnte får du hos Strømmen Hjemmebrygg.
 
Jeg gikk nylig gjennom alle oppskriftene mine, og satte råvarene inn i excel for å se hva jeg bruker, og hvor ofte de brukes i ulike oppskrifter. Det var tre malt som skilte seg ut: Pilsner (soleklar førsteplass), Münich (mørk) og Maris Otter. Vanlig Pale malt bruker jeg praktisk talt aldri. Etter min mening er det kjedelig og pregløst. Hvetemalt, Syremalt (i alle lyse oppskrifter), samt spesialmaltene Caramünich (2 og 3) og Victory er også blant de som oftest opptrer i oppskriftene.
 
Vanlig Pale malt bruker jeg praktisk talt aldri. Etter min mening er det kjedelig og pregløst.
Når du kommer med en såpass bastant uttalelse bør du vel definere hvilken pale ale malt du referer til. Maris Otter, Golden Promise, Pearl og Halcyon er alle engelske pale ale malts som er brukt i mange forskjellige engelske øl. Kanskje det er andre "ikke-engelske" varianter du referer til?
 
Når du kommer med en såpass bastant uttalelse bør du vel definere hvilken pale ale malt du referer til. Maris Otter, Golden Promise, Pearl og Halcyon er alle engelske pale ale malts som er brukt i mange forskjellige engelske øl. Kanskje det er andre "ikke-engelske" varianter du referer til?
Maris Otter nevnte jeg vel som en av mine foretrukne. De fleste skjønte nok at jeg refererte til det maltet som generelt kalles pale malt – og som oftest har nord- eller mellomeuropeisk opprinnelse i vår del av verden. De britiske maltene som Golden Promise og Halcyon har gjerne maltsorten som en del av navnet.
 
Sist redigert:
Når du kommer med en såpass bastant uttalelse bør du vel definere hvilken pale ale malt du referer til. Maris Otter, Golden Promise, Pearl og Halcyon er alle engelske pale ale malts som er brukt i mange forskjellige engelske øl. Kanskje det er andre "ikke-engelske" varianter du referer til?
Jeg er enig med @Holmentoppen. Det er vel tysk pale malt vi har hatt - Bestmalz eller Weyermann - og jeg synes det er litt intetsigende. Men det er greit nok i en del øl der maltsmaken ikke spiller førstefiolin uansett.

Det synes jeg forresten at Golden Promise er, også - litt nøytralt, altså. Når Bryggselv skriver at det kan sammenlignes med Maris Otter, er jeg temmelig uenig. Byggsorten er skotsk, og er vel egentlig først og fremst brukt til whisky-malt? Jeg hadde en sekk, men har ikke kjøpt en ny. Jeg synes det maltet stort sett er aktuelt dersom man ønsker å ta ned effekten av Maris Otter litt; da er det greit å blande inn noe av det. Det egner seg best i en golden ale, etter min mening. Der kan MO bli litt "tjukk".

Men mange liker det, så vidt jeg forstår. Jeg mener ikke å si at det er "feil":).

Bryggosofene har sjølsagt testa dette, også:

Kortversjon: GP og pale malt lot seg ikke skille fra hverandre, mens MO og amerikansk toraders var forskjellige. Ikke at det gir noen endelig fasit, men jeg finner det rimelig.
 
Sist redigert:
Opplevde Golden Promise som litt stusselig selv. Ikke noe jeg kjøper igjen.

Det hadde vært spennende å laget identiske småbatcher av et enkelt smash-øl basert på hvert sitt pale malt – og et pils malt eller to. Har kun sammenlignet tysk pils og tysk pale. Det var overraskende stor forskjell.
 
Jeg vil personlig slå et slag for Pale Malt produsert i Norge (fra Norsk malt). Jeg hadde brukt det et par år og gikk så til varianter av mer industrielt produsert Pale Malt i en kort periode. Det skuffet smaksmessig (enten i overkant spesialisert i smaken eller tendens mot kjedelig/smakløst). Jeg brukte raskt opp det maltet og gleder meg til å komme i gang med det norske igjen. Vanskelig å beskrive hva jeg synes er bedre med det norske, men jeg opplever det som smakfullt og likevel balansert i smaken. Det er nettopp det jeg forventer av et basemalt: Et balansert, smakfullt grunnlag som man kan bruke spesialmalt til å "krydre".
 
Sist redigert:
Jeg vil personlig slå et slag for Pale Malt produsert i Norge (fra Norsk malt). Jeg hadde brukt det et par år og gikk så til varianter av mer industrielt produsert Pale Malt i en kort periode. Det skuffet smaksmessig (enten i overkant spesialisert i smaken eller tendens mot kjedelig/smakløst). Jeg brukte raskt opp det maltet og gleder meg til å komme i gang med det norske igjen. Vanskelig å beskrive hva jeg synes er bedre med det norske, men jeg opplever det som smakfullt og likevel balansert i smaken. Det er nettopp det jeg forventer av et basemalt: Et balansert, smakfullt grunnlag som man kan bruke spesialmalt til å "krydre".
Enig. Norsk Pale Malt er veldig bra! Også veldig fornøyd med Norsk Karamell, Norsk Sjokolade, og Norsk Råhvete.
Norsk Pils malt derimot var jeg litt mindre fornøyd med, men kan være jeg var uheldig med batchen jeg fikk. Var litt mye stall/fjøs preg av det, som ikke fantes overhodet i de andre sortene jeg fikk derfra.

Må beregne ca 10% mer malt pga dårligere ekstrakt potensiale. Hos meg treffer jeg på oppskrifta når jeg legger inn 1.032 på potential i Brewfather.
 
Jeg har gått til innkjøp av noen beholdere som jeg tenkte ha de malt-sortene som jeg bruker mest.

3 stk vittles Vault 40+ lbs

Vis vedlegget 49033


3 stk Vittles Vault 15+ lbs

Vis vedlegget 49034

Jeg handler på bryggselv i Larvik som er min lokale bryggebutikk, og lurer da på hvilke sorter malt jeg bør ha i hylla hjemme. Tenker da kjøpe en sekk av hver.
Jeg har tidligere bare levert oppskrift til dem, og de har gitt meg en pose med malt. uten at jeg har satt meg veldig inn i hvilken produsent den kommer fra osv.

Jeg vet at hva man trenger er avhengig av hva man ønsker å brygge, jeg har frem til nå brygget mest lyst øl, Pale ale, pils, gose, mexican lager, vienna lager osv...
Jeg tenker bevege meg litt mer i retning av engelske øl til håndpumpe, i tiden fremover selv om jeg fortsatt ønsker å brygge variert.

Jeg har en sekk med Crisp Maris Otter i en forbøtte fra før, så den er dekket.

Tenker selv:
store beholdere:
1. sekk Best Pils malt
2. sekk Best Pale malt
3. sekk åpen for forslag
små beholdere:
4. 5 kilo Best Hvete malt
5. 5 kilo Crisp crystal 90 ebc
6. 5 kilo Best Munich 15 ebc

Er det noen av disse produktene som jeg bør styre unna, eventuelt bestille fra andre leverandører.
målet er ikke å ha alt jeg trenger, (har 5 minutter til bryggselv) men å ha nok til å kunne sette i gang ett spontanbrygg, hvis jeg føler for det, selv om bryggselv skulle være stengt.

Det er helt opp til hva du brygger mest og hva du liker.

Hos meg går det mest Tomas Fawcett Golden Promise så det har jeg alltid en sekk av liggende.
Nummer to er pilsnermalt, har inne Swaen nå men foretrekker Weyermann eller Bonsak.
Så jeg har to spann, et med Golden Promise og et med pilsnermalt som fylles opp slik de ikke går tomme.
Jeg har hatt Vienna og Pale liggende, men synes selv Golden Promise er betydelig mye bedre.

Spesial malt gidder jeg ikke ha lengre, jeg henter ut det jeg trenger hos lokal bryggebutikk.
For malt tar plass, det er en fersk vare som bør være så fersk som mulig.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Vurderer selv å anskaffe kvern og maltlager nå. Skal jeg oppbevare malt, så må det gjøres ute i sportsboden. Hvor kaldt kan malt oppbevares før det går utover kvaliteten?
 
Vurderer selv å anskaffe kvern og maltlager nå. Skal jeg oppbevare malt, så må det gjøres ute i sportsboden. Hvor kaldt kan malt oppbevares før det går utover kvaliteten?
Jeg gir ordet til Crisp :): https://crispmalt.com/news/brewing-malt-storage-guide/

De sier at 5 til 15 grader er ideelt, og at det viktigste er at maltet oppbevares tørt, og i et lokale der maltet ikke utsettes for lukter som det kan absorbere. Romtemperatur er vel ellers greit nok, har jeg lest andre steder.
 
Jeg gir ordet til Crisp :): https://crispmalt.com/news/brewing-malt-storage-guide/

De sier at 5 til 15 grader er ideelt, og at det viktigste er at maltet oppbevares tørt, og i et lokale der maltet ikke utsettes for lukter som det kan absorbere. Romtemperatur er vel ellers greit nok, har jeg lest andre steder.

Jeg tipper temperaturen faller ned mot null i boden om vinteren, og det kan nok bli godt og varmt der om sommeren.

Oppbevares maltet i slike bør det vel likevel være mulig å holde det tørt og uten påvirkning av lukter?

 
Spesial malt gidder jeg ikke ha lengre, jeg henter ut det jeg trenger hos lokal bryggebutikk.
For malt tar plass, det er en fersk vare som bør være så fersk som mulig.
For nesten 3 år siden bestilte jeg en årsforsyning av malt. Jeg hadde satt opp et regneark med alle maltsorter jeg hadde brukt de to foregående årene og beregnet ut fra det et antatt årsforbruk av malt. Denne forsendelsen ble skadet under transport og brukte lang tid, og jeg fikk sendt den på nytt fra leverandør. Samtidig lappet visst posten sammen emballasjen igjen og sendte videre. De indre posene var ikke skadet synlig, og resultatet var at jeg satt med malt for 2 år istedenfor 1 år.

Det har gjort at jeg har brygget mye med gammelt malt de siste årene og det var faktisk først på siste restebrygg at jeg brukte det siste fra den leveransen, over 2,5 år etter. Det jeg la merke til allerede etter et år er at maltet ble veldig tørt, og at spesielt pilsmaltet ble så hardt, glatt og tørt at selv mine "knurlete" valser ikke klarte å gripe tak bestandig. Mye fikling for å få i gang kverningen når det stoppet opp. Men ellers kan jeg ikke si at jeg har merket spesielt negative sider ved å bruke gammelt malt. Utbytte og smak har vært som forventet.

Det har vært oppbevart tørt i sekker i plastkasser med lokk i garasje, og har fulgt årets temperaturvekslinger fra rundt 0 om vinteren til over 25 grader på de varmeste sommerdagene.
 
Sist redigert:
@Marius K.
"Sportsbod", ja - det betyr egentlig at du oppbevarer maltet utendørs, men beskytta mot regn og direkte sollys? Jeg synes ikke det høres optimalt ut - men jeg har jo ikke noe grunnlag for å mene noe om risikoen. Hva med smågnagere og eventulet annet dyreliv?

Men den tønna er sikkert fin å oppbevare maltet i; den er så vidt jeg veit tett nok, den.

Vær obs på at maltet tar en del plass; bortimot det dobbelte i liter av hva det veier i kilo.
 
For nesten 3 år siden bestilte jeg en årsforsyning av malt. Jeg hadde satt opp et regneark med alle maltsorter jeg hadde brukt de to foregående årene og beregnet ut fra det et antatt årsforbruk av malt. Denne forsendelsen ble skadet under transport og brukte lang tid, og jeg fikk sendt den på nytt fra leverandør. Samtidig lappet visst posten sammen emballasjen igjen og sendte videre. De indre posene var ikke skadet synlig, og resultatet var at jeg satt med malt for 2 år istedenfor 1 år.

Det har gjort at jeg har brygget mye med gammelt malt de siste årene og det var faktisk først på siste restebrygg at jeg brukte det siste fra den leveransen, over 2,5 år etter. Det jeg la merke til er at maltet ble veldig tørt, og at spesielt pilsmaltet ble så hardt, glatt og tørt at selv mine "knurlete" valser ikke klarte å gripe tak bestandig. Mye fikling for å få i gang kverningen når det stoppet opp. Men ellers kan jeg ikke si at jeg har merket spesielt negative sider ved å bruke gammelt malt. Utbytte og smak har vært som forventet.
ter med
Det har vært oppbevart tørt i sekker i plastkasser med lokk i garasje, og har fulgt årets temperaturvekslinger fra rundt 0 om vinteren til over 25 grader på de varmeste sommerdagene.
Jeg kan heller ikke si at jeg har merka noe til at maltet har blitt dårligere over tid.

Jeg har hørt på noen podcaster med temaet malt, og med fagfolk involvert, og det har vært noe snakk om fersk malt og hvor bra det er - kanskje særlig mørkere røsta malt. Men da har det vært snakk om ferskhet av en sånn grad at vi bare kan glemme å få tak i det. Jeg trur at det maltet vi får kjøpt, for lengst har gått ned den der første bratte bakken, og at det, når det har gjort det, antakelig ikke endrer seg så mye.
 
@Marius K.
"Sportsbod", ja - det betyr egentlig at du oppbevarer maltet utendørs, men beskytta mot regn og direkte sollys? Jeg synes ikke det høres optimalt ut - men jeg har jo ikke noe grunnlag for å mene noe om risikoen. Hva med smågnagere og eventulet annet dyreliv?

Men den tønna er sikkert fin å oppbevare maltet i; den er så vidt jeg veit tett nok, den.

Vær obs på at maltet tar en del plass; bortimot det dobbelte i liter av hva det veier i kilo.

Ville vel ikke karakterisert det som utendørs, men boden er nok ikke like godt isolert som huset. Tenkte sette et gradestokk ut der nå for å se hva den sier. Det blir ikke så mye kjøligere her i Bergen enn hva det er nå, så om den er på pluss-siden så må det vel være greit.

Boden er fritt for dyreliv, så det bekymrer meg ikke, og maltet vil bli oppbevart i de tønnene jeg linket til. For å si det sånn, om den boden ikke er egnet så blir det ikke malt og mølle på meg - for jeg har ingen andre lagringsmuligheter. Men, jeg skal vel overleve det og :D

Ser de selger de tønnene i 60 liter og, så da høres det ut som om at man er dekket.
 
Tilbake
Topp