BB30 spørsmål

Yerko

 
Hei

Jeg er egentlig ganske ny her, har lest en del rundt i forumet. og kommet frem til at jeg må allikevel stille noen spørsmål. Håper noen kan svare meg uten å forvirre meg. Jeg planlegger å sette mitt 3. brygg i løpet av helgen og lurer på følgende

1. Når jeg skal overføre vørteren i gjæringskaret bør jeg ta med det som er under krana i BB30? Det er vel en 3 liter der. Burde de siles i så fall? Hadde ikke med i siste brygg. Nå er det 3l med gjær og grums som ikke skal brukes og da ender jeg med 18-19 liter, som skal flaskes.

2. Sukkerlake. Når man har i dette etter å ha overført til ny bøtte, bør man røre? Eller er dette ikke bra ?

3. Karbonering av flasker.
Bør flaskene stå kaldt ? Eller går det greit å stå i romtemperatur?

4. Når man skal kjøle ned kan man bruke pumpa for å sirkulere ? litt kjedelig når bunnen er 24C og toppen 54C

Takk for at dere tar dere tiden til å lese og svare
 
Sist redigert:
Hei

Jeg er egentlig ganske ny her, har lest en del rundt i forumet. og kommet frem til at jeg må allikevel stille noen spørsmål. Håper noen kan svare meg uten å forvirre meg. Jeg planlegger å sette mitt 3. brygg i løpet av helgen og lurer på følgende

1. Når jeg skal overføre vørteren i gjæringskaret bør jeg ta med det som er under krana i BB30? Det er vel en 3 liter der. Burde de siles i så fall? Hadde ikke med i siste brygg. Nå er det 3l med gjær og grums som ikke skal brukes og da ender jeg med 18-19 liter, som skal flaskes.
Dette er personlige preferanser, noen gjør det andre ikke. Selv gjør jeg det og filtrerer det med et hjemmelagd filter.Har postet detaljer om filteret i forumet her før.

2. Sukkerlake. Når man har i dette etter å ha overført til ny bøtte, bør man røre? Eller er dette ikke bra ?
Må passe på å få minst mulig oksygen/luft i ølet. Ikke rør :) Ha sukkerlaken i dunken først, og bruk slange fra tapper kreativt slik at du får litt sirkulasjon uten plasking. Dette er nok til å blande sukkerlaken inn i ølet hvis det gjøres fornuftig.Forresten, kan sikkert røre hvis du føler det er betryggende, plasking er utafor
3. Karbonering av flasker.
Bør flaskene stå kaldt ? Eller går det greit å stå i romtemperatur?

Takk for at dere tar dere tiden til å lese og svare
Karbonering fungerer for meg i romtemp 20-22 grader i to uker. Deretter settes ølet kaldt. Jeg flasker alltid en eller flere PET flasker også, så jeg har kontroll på prosessen (PET flaskene blir steinharde under trykk)

4. Tillegsspørsmål/bonussvar
Vet ikke hvordan BB30 er bygd, men jeg sirkulerer i mitt system og det fungerer utmerket der
 
Sist redigert:
Hei, følgende er sånn jeg gjør det, basert på mine erfaringer og eksperimenteringer. Men det er på ingen måte noen fasit


1.Jeg tilsetter 0,5 tab med protfloc ved 15 min kok og tar med alt. En får med litt mer øl, slipper å vente før en tapper over og øla er like klar.

2. Forsiktig røring for å fordele laken skikelig og unngå ukevn karbonering. Men ikke for mye slik at ølet blir unødig oksidert.

3. Jeg lar flaskene stå i ca en uke på 25-30 grader og så ca en uke på 2 grader.

4. Jeg rører med kjøleren. Litt rolig i starten for å unngå HSA(som er en ubekreftet myte såvidt jeg har forstått) og kontinuerlig mot slutten. Det bidrar jo også til å tilføre okygen til vørteren.
 
Takker for svar, blir å prøve å få med seg alt i fra BB30 nå. Har kjøpt et automatisk hevert regner med at den gjør susen for laken. Når det kommer til kjøling :p det er jo så kjedelig å stå å holde i 10 min, jeg må nesten prøve å sirkulere.

Fint om noen som har gjort det før meg kan si om det lønner seg :D
 
Det lønner seg men aner at det er grunnen til at pumpen min gikk kruken, da jeg brukte å sirkulere de siste 5 min av koketiden for å desinfisere
 
Jeg vifter litt opp og ned med kjøleren en gang i blant for å sirkulere litt men gjør det ikke sammenhengende i 10 minutter. Vørteren vil kjøle seg ned uansett, og jeg tviler på det har mye å si for resultatet om det tar noen minutter lengre enn det ideelt sett kunne gjort.

Om du bruker pumpe - Husk at du må desinfisere pumpe og slange på en eller annen måte ja. En infeksjon i ølet er mer merkbart på resultatet enn noen minutter tregere kjøling...
 
Holder det ikke å starte pumpa mens vørteren er helt varm slik at varm vørter går gjennom pumpa og desinfiserer den? Deretter start kjølingen.
 
Tilbake
Topp