Beer brew 30/60 basic -erfaringer

Problemet som jeg ser det er at har du styringen for mesk og kok i bunn under elementet så blir det fort varmt om du brygger noe mørkt øl, det har en tedens til å svi litt i bunn. da går varmen like mye nedover som opp over og du tar døden på de små 12 v releene. Har gjort det på ett par Netthandelen bryggere. brygger du på samme plass hver gang og har plass til det, få deg ett styringsskap med pid og ssr.
Koster under en høvding om du fikser det selv.. en pid ssr kjøleribbe og pt100 er det som må til... og ett skap (har sett de har brukt på det nermeste en sko esker til det...)

Høres fornuftig ut, det der, men jeg bruker ikke kjelen til mesking, bare som vannvarmer og til koking, og under koking svir det seg ikke. Så det blir åpebart varmt nok allikevel. Vet ikke helt hvor mange brygg jeg nå har brukt denne siste kjelen til, men jeg vil tro det er ca. 60. Og det har vært nok.
 
60 batcher på 50 liter på et år. Wow! :eek:
Hvordan blir du kvitt alt ølet?

Brygger veldig sjelden mer enn 25 liter - og det er veldig sjelden sterkt øl. Helte ut noen batcher i fjor, pga. infeksjon, men det virker som jeg er kvitt den nå, så jeg må nok trappe opp drikkinga for å holde tritt med brygginga:).

Neida - mye blir gitt bort. Vi har 2 X 3 voksne unger som gjerne tar litt. Men det er klart; vi tar oss gjerne en øl eller to på kvelden. Rent medisinsk, selvfølgelig. Det skal virke forebyggende mot Alzheimer:p. Jeg brygger i reint sjølforsvar.
 
Lucky you, then:). Men jeg har null tillit nå. Det er ikke tilfeldig at tre kjeler klapper sammen. Den første holdt vel et år, den andre bare et par brygg, mens den tredje har holdt et år igjen, omtrent. Det er mange brygg, riktignok - men det skal en sånn kjele tåle, vel.
Det høres absolutt ikke greit ut. Jeg intervjuet "Ølpresten" for en tid tilbake, og da fortalte han hvor mange BB-apparater de solgte i året. Husker ikke tallet i hodet, men det var veldig mange. Når en tar salgsvolumet i betraktning, så er det forholdsvis få som opplever problemer, i hvert fall så mye problemer som du har hatt. Alt i alt virker BB-eiere ganske fornøyde, føler jeg. Men hadde jeg opplevd at tre apparater hadde tatt kvelden, ville jeg blitt rimelig irritert. Hva sa de olbrygging.no etter at den tredje BB-en tok kvelden?
 
Har ikke fått kontaktet dem ennå.

Når du sier det er forholdsvis få som opplever problemer, hva bygger du på da? Veldig interessant om du har tall. Som sagt, så opplyste de på Bryggeland at de hadde hatt 60% retur på det de hadde solgt.
 
Har ikke fått kontaktet dem ennå.

Når du sier det er forholdsvis få som opplever problemer, hva bygger du på da? Veldig interessant om du har tall. Som sagt, så opplyste de på Bryggeland at de hadde hatt 60% retur på det de hadde solgt.
Angående dette med forholdsvis få problemer, så er det kun et inntrykk jeg har. Jeg har ikke tallene her, men skal sikkert klare å finne saken. Jeg har selvsagt fått med meg at det er folk som har opplevd problemer med BB, men noen vil jo nesten ha det til at du er heldig dersom du får et feilfritt apparat. Og så galt har jeg absolutt ikke inntrykk av at det er. Med forbehold om at jeg husker totalt feil, så innbiller jeg meg at jeg ble fortalt at olbrygging.no solgte rundt 2.000 BB-er i 2015. Det siste året har jeg kanskje lagt merke til et titall klager, og det synes jeg ikke er mange hvis de har solgt 2.000 apparater i løpet av et år. Men som sagt, det kan være jeg husker helt feil :)
 
Mulig det er høyere feilprosent på bb60 enn på bb30. Kjøpsloven sier vel 3 feil av samme feil for å heve kjøp om jeg ikke husker feil.
 
Mulig det er høyere feilprosent på bb60 enn på bb30. Kjøpsloven sier vel 3 feil av samme feil for å heve kjøp om jeg ikke husker feil.

Takk for den; da skal jeg sjekke opp Kjøpsloven igjen.
Du er sikker på at det ikke er tretallsloven fra eventyranalysen du tenker på;)? (Tre brødre, samme handling tre ganger etc.)

Angående dette med forholdsvis få problemer, så er det kun et inntrykk jeg har. Jeg har ikke tallene her, men skal sikkert klare å finne saken. Jeg har selvsagt fått med meg at det er folk som har opplevd problemer med BB, men noen vil jo nesten ha det til at du er heldig dersom du får et feilfritt apparat. Og så galt har jeg absolutt ikke inntrykk av at det er. Med forbehold om at jeg husker totalt feil, så innbiller jeg meg at jeg ble fortalt at olbrygging.no solgte rundt 2.000 BB-er i 2015. Det siste året har jeg kanskje lagt merke til et titall klager, og det synes jeg ikke er mange hvis de har solgt 2.000 apparater i løpet av et år. Men som sagt, det kan være jeg husker helt feil :)

Hvis du snakker om et titalls klager her på forumet, så er da det ganske mye? Det er ikke en veldig stor del av landets bryggere som er aktive her. Jeg har inntrykk av at halve Hadeland brygger, men den eneste jeg vet om som skriver på forumet, er meg sjøl:).

Antakelig ville det vært flere klager hvis flere brygget like ofte som meg. Både den første og den siste tålte en god del brygg før de oppga ånden; det virker som om det kanskje kan være gjentatte varmepåkjenninger som svekker den over tid. (Obs! Høyst uvitenskapelig teori:)!)

De "noen" som vil ha det til at det beror på hell om en får et feilfritt apparat, er nok meg:). Men jeg har ikke vært alene om å jamre meg. Samtidig har jeg vel også forsvart apparatet, som jo faktisk er ganske greit i bruk så lenge det fungerer, sjøl om det har noen irriterende detaljer. (En silbunn som ikke passer, en literskala som viser grovt feil, en termostat med en plassering som gjør den relativt ubrukelig.) Og jeg vil ikke gå så langt som til å si at folk skal ligge unna å kjøpe denne kjelen, for Ølbrygging har god service, og er greie å ha med å gjøre.

Men jeg må innrømme at jeg håper på en løsning nå, så jeg slipper å fortsette med dette apparatet. Jeg kan tenke meg annet utstyr nå.
 
Angående et titall klager (inkludert bagateller), så mener jeg her på forumet, Facebook, irl og så videre :)

Og det stemmer som han over skrev: Ifølge Forbrukerkjøpsloven har du rett til å kreve heving av kjøpet dersom du opplever samme feil tre ganger. Jeg hadde nok vært ganske gretten hvis jeg hadde opplevd så mye problemer som du har. Høres ikke ut som at du og BB er bestevenner :)
 
Min BB30 har streika ett par ganger, men det er innenfor rimelighetens grenser forsåvidt... Tenkte å kjøre 3 kjele oppsett i nærmeste fremtid og bruke BBen som HLT... Eneste som er drit med BBene er at de tåler lite ting uten skall før de blir stuck og bryggedagen blir et mareritt. Du har også forholdsvis lav OG grense før du må bruke DME eller sukker (1.070 ish for 25 liter) pga. liten plass til malt.
 
Mener det var @FrankD som åpnet en BB og var lite imponert over innmaten. Synes det er mange som opplever mye tull med BB, og ville neppe kjøpt det selv.
 
Angående et titall klager (inkludert bagateller), så mener jeg her på forumet, Facebook, irl og så videre :)

Og det stemmer som han over skrev: Ifølge Forbrukerkjøpsloven har du rett til å kreve heving av kjøpet dersom du opplever samme feil tre ganger. Jeg hadde nok vært ganske gretten hvis jeg hadde opplevd så mye problemer som du har. Høres ikke ut som at du og BB er bestevenner :)

Litt ambivalent. Jeg har hatt mye glede av denne blikkboksen, også. Men min helt oppriktige mening er at den er et symptom på noe som er ganske trist, nemlig at et firma bare importerer et dårlig produkt som det ikke har vært med på å utvikle, eller har noen mulighet til å påvirke produksjonen av. Og så er det ikke mulig å få tak i noe tilsvarende som faktisk er av skikkelig kvalitet. Jeg er ikke sikker på at det må være sånn. (Men jeg har null peiling på næringslivsrealiteter.)
 
Takk for den; da skal jeg sjekke opp Kjøpsloven igjen.
Du er sikker på at det ikke er tretallsloven fra eventyranalysen du tenker på;)? (Tre brødre, samme handling tre ganger etc.)

Antakelig ville det vært flere klager hvis flere brygget like ofte som meg. Både den første og den siste tålte en god del brygg før de oppga ånden; det virker som om det kanskje kan være gjentatte varmepåkjenninger som svekker den over tid. (Obs! Høyst uvitenskapelig teori:)!)
Kjøpsloven gjelder pr greie. Hvis greia går i stykker og du får en ny, starter alt av tellinger fra null. Inkludert 5 års reklamasjonsrett. Hvis du gidder styret med å sende inn og tåler å vente til du får ny, kan du holde deg med ganske ny maskin til evig tid.
Ganske logisk den teorien. Enkel kvalitet tåler sporadisk bruk, men ikke intensiv.
 
Hvis greia går i stykker og du får en ny, starter alt av tellinger fra null. Inkludert 5 års reklamasjonsrett.

Jeg har en mistanke om at denne regelen ikke blir fulgt. Jeg har ihvertfall fått beskjed om at garantien og reklamasjonsretten gjelder fra kjøpstidspunkt.
 
Jeg har en mistanke om at denne regelen ikke blir fulgt. Jeg har ihvertfall fått beskjed om at garantien og reklamasjonsretten gjelder fra kjøpstidspunkt.
Regler brytes jo...
Se denne fra Forbrukerrådet: https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775
Lite utdrag:
Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg.
 
Kjøpsloven gjelder pr greie. Hvis greia går i stykker og du får en ny, starter alt av tellinger fra null. Inkludert 5 års reklamasjonsrett. Hvis du gidder styret med å sende inn og tåler å vente til du får ny, kan du holde deg med ganske ny maskin til evig tid.
Ganske logisk den teorien. Enkel kvalitet tåler sporadisk bruk, men ikke intensiv.
Er du sikker på at Forbrukerkjøpsloven gjelder per greie? Da kan man jo nesten få nye greier forever og alltid, og det virker ikke rimelig. Hadde jeg hatt samme feil tre ganger (på nytt bytteprodukt for hver gang), så hadde jeg blitt rimelig lei...
 
Tilbake
Topp