Det kommer nok til å bli ei Angram-pumpe her i huset også etterhvert som "puben" blir ferdig, mest fordi jeg elsker real-ale, og dermed vil prøve å tilnærme meg slik servering, men også fordi jeg er kronisk lat, og ikke orker for mye flaskevasking etc.
Angrampumpe blir sikkert kjøpt direkte fra fabrikk, tenker jeg, men jeg lurer litt på hva jeg skal satse på av fatsystem og gassbruk. Jeg er ikke typen til å drikke opp et fat på 2-3 dager, selv med hjelp fra kona og venner, spesielt ikke sånn jevnlig. Ergo er det greit å legge på CO
2 over ølet, og da med en cask breather. Om noen andre(f.eks. Gahr) har gjort researchen før hva angår typer og hvor man skaffer den så tar jeg gjerne imot info.
Det neste som frustrerer meg litt er tilgang på gass. CO
2-flasker til øltapping gjennom "normale" kanaler (Yara) er rett og slett ikke til salgs, de leier bare ut, og gassen er heller ikke spesielt billig (5,90/dag for leie, pluss 550,-/kg for gass, pluss moms). I tillegg har de ikke mulighet for å fylle medbrakte flasker heller, så da er det andre kanaler som må til. Jeg har fått med meg at "hjemmebryggerbutikkene" selger gassbeholdere med gass, og prisene er ikke avskrekkende, men hvordan er det med etterfylling? Jeg har også registrert at noen får kjøpt ombygde brannslukningsapparater (fjernet stigerør og satt på riktig kobling), men det virker litt som en reserveløsning. Er det virkelig ingen som selger slikt til næringsmiddelbruk?
Jeg tenkte å teste bag in box som et lite alternativ, men jeg er litt mer skeptisk til holdbarhet og egnethet igjen der. Jeg forespurte en produsent (
http://www.baginboxonline.co.uk/) i England om det, de forespeilet meg en holdbarhet på rundt 2 måneder for (britisk stil) øl på deres poser, oppbevart på 10-13 grader. Det vil jo fungere greit uten noe ekstra gass, siden det ikke kommer til noe annen gass enn det som lages i sekundærgjæringen. Det selges også overganger til slange for håndpumpe (beer engine) fra samme sted. Igjen, noen med erfaringer som de vil dele der? Om det fungerer greit er det ihvertfall et alternativ for "standard-bitteren" som det går litt jevnt av.
Dette leder meg over på neste undring, som er hvaslags fat jeg skal gå for på sikt. Jeg ser igrunnen for meg at behov for tapping av annet øl enn det som passer på håndpumpe er heller akademisk, og lurer på å droppe corneliusfat, siden det må trikses litt for blant annet å få dem tett uten trykk (enten trykksette ved tapping, eller få tak i pakninger som tetter uten trykk). Jeg er litt fristet til å gå for britiske pins (4,5 UK gallons), som er godt egnet til å kobles på for tapping både som "ekte" real ale uten gass og for tapping med cask breather. De duger også til å tappe direkte med kran på fatet (gravity). Prisene er vel omtrent de samme om jeg ikke tar altfor feil, og så er det jo KULT å ha ordentlige fat... 8) Det er jo også mulig å trykksette disse på vanlig vis om det skulle bli behov for det, ville jeg tro? Ingen krise om jeg tar feil. Disse ser slik ut:
Hm, dette minner meg på at jeg bør tappe øl i helga, da er det flaskevasking og desinfisering igjen...