Beergun og holdbarheit

Jeg tviler på at Beergun funker som mottrykksfyller.
Det man gjør når man kobler co2 på en beergun er at man først blåser litt co2 i flasken for å få ut luft,
så fyller man med øl og så en liten blås med co2 i toppen slik at det ikke er noe luft i flasken.

Beergun'en har ingen pakning i toppen mellom det røret som ølet kommer i og det som co2 blåses ned i slik at det vil aldri bli tett nok til å kunne bygge opp trykk.
Jeg er veldig godt fornøyd med min beergun, det går kjapt å fylle på flaskene og har ikke store problemer med skum.
Har ikke lagret noen flasker lenge nok til å si om det kan lagres lenge.
 
Jeg vurderer også anskaffelse av Beergun. Har tidligere gjort noen forsøk med mottrykksfyllere men det var mye styr, samtidig som Beergun virker litt enklere i bruk og plassbesparende.

Er det noen her som har gode erfaringer med Beergun, og bør man ta visse forhåndsregler, slik som å kjøle ned Beergun før bruk, karbonere ølet litt kraftigere enn vanlig, osv?
 
Vurderer det ene eller det andre sjøl og har dessverre ikke noe erfaring med dette enda, men her er det noen som har klare meninger. Mye positiv omtale av beergun og at den er mye enklere i bruk enn motrykksfylleren. Link: http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=99418
 
Jeg har brukt begge men mottrykksfylleren var hjemmelaget, ikke noe problem det men har lenge tenkt på at den skulle hatt overtryksventilen vi ser moorebeer sin og har fremdeles lyst til å bygge den. Beergun er nok litt lettere i buk, den er også enhånds.
Men, problemene med disse to jeg har hatt er ene og alene for høyt Co2 nivå i ølet på fatene jef fyller fra så her må det være rett i utganspunktet, på beergun bruker jeg heller et stykke (ca. 2 m) 3/16 istedenfor den mefølgede slange. På begge metoder må luften ut av flasken, ikke stol på at skummet fjerner luften og erstatter med Co2 ti å begynne ned ihvertfall.
 
Interessant link fra Brewboard! Da tror jeg at jeg skal prøve å få bestilt en sånn sak snarest! :)
 
Eduard skrev:
Interessant link fra Brewboard! Da tror jeg at jeg skal prøve å få bestilt en sånn sak snarest! :)

En Beergun da ?
Jeg la merke til denne komentaren  [flash=200,200]http://Just order some replacement rubber tips right off the bat.[/flash]

Jeg har mistet min, det gjør forsåvidt ikke noe, jeg har laget ny og orginalløsningen er etter min mening elendi.
 
Slik løste jeg problemet med å miste "tuppen" noe som er veldi lett å gjøre:
Et 12 mm. RF rør loddet tett i enden, satte i en "sett" skrue og en stempelpakning fra en 2ml. sprøyte i bunnen.
 

Vedlegg

  • P1000829.jpg
    P1000829.jpg
    168,8 KB · Sett: 722
Det er nok meg ja. men hvordan fant dere den ?
jeg hadde ikke tenkt å blande lod med øl ennå.
Vondt, ja når de vasket med klorhexedin før morfinsprøyta, forglemmelse tipper jeg, før og etter det har det aldri vert vondt, og det uten smertestillende.
 
Du har en egen fane på google som heter "blogger", der søker jeg i ny og ne etter ølblogger.

Hvordan klarte du det egentlig, var det alkohol med i bildet? Går det bedre nå?
 
Richard skrev:
Du har en egen fane på google som heter "blogger", der søker jeg i ny og ne etter ølblogger.

OK, har ikke satt meg inn i dette ennå, men fikk plutselig tid til overs  :)
Richard skrev:
Hvordan klarte du det egentlig,

Standardsvaret er : det legene ikke får vite får ikke du vite  :)

Richard skrev:
var det alkohol med i bildet? Går det bedre nå?

Ingen alkohol, det var på morgenen og det går veldi bra, men jeg er litt AndyCap og det blir lite ølbrygging, bare vin  :(
 
Det blir nok godt når hånden er frisk igjen og du kan starte å brygge,  må vel være forsiktig nå siden du har bandasjert den.
 
Det er først nå jeg ser at dette skjedde nylig. I så fall også: god bedring!  :spinsmile:

Klorhexidin, er det ikke det som er en av virkemidlene i Corsodyl? Har for lengst funnet ut at den stiller infeksjoner ikke bare i munnen, var en gang litt uheldig på foten (skjønt ikke i nærheten av det som står i bloggen din).

For så å slå en bro til det tråden egentlig handlet om, så kan jeg melde at jeg akkurat var en tur innom Joakim og har lånt hans beer gun. Den skal få en liten gjennomgang med lut og syre, og så får vi se om den fungerer tilfredsstillende. Jeg rapporterer etter første forsøk!  :brygging:
 
Jeg prøvde Beer gun igår. Ølet var godt karbonert og kaldt. Flaskene hadde jeg lagt i en bøtte med kaldt vann og litt Sterkrens (fosforsyre) oppi, så at det bare vare å tømme flasken og fylle den med øl.

Ved første flasken hadde jeg glemt å senke trykket i ølfatet, CO2-en var fortsatt påkoblet. Da ble det halvparten skum og halvparten øl i flasken. Så koblet jeg fra CO2-en fra øltanken og slapp ut en del gass. Ved andre forsøk gikk det litt bedre, dog det ble en del skum her også. Har måttet fylle de første flaskene i flere omganger.

Jeg tror at skummingen hovedsakelig oppstod pga at slangen hadde romtemperatur. Man kunne se at det ikke var noe skum i begynnelsen av slangen, men jo lengre ølet kom, desto mer skumdannelse ble det. Ved en neste anledning så vil jeg nok legge Beer gun i kjøleskapet etter å ha fylt slangen med Sterkrensblanding, forhåpentligvis går det bedre da.

Bortsett fra skummingen, som jeg regner med å få bukt på ved nedkjøling av slange og Beer gun selv, så synes jeg at den var enkelt å bruke.  :yes:
 
Min erfaring med beergun er bare bra, det har ikke vært noe problem med for mye skum. Har dog aldri prøvd mottrykksfyller, som jeg tror er hakket bedre, men er nok mer knotet i bruk. Men selv med beergunn går det ann å trykke feil.

Bruker å la vaskede flasker stå 30 min i sterkrens, tømmer av så godt som mulig, og bretter en bit al.folie (8x8cm, som har ligget like lenge i sterkrens) før flaskene legges i fryseren. Beergun plukker jeg i småbiter som også ligger i sterkrens. Øltemp varierer med årstid, men kalde flasker fungerer greit selv om ikke slangen/beergun er kjølt. Veien til lykke har vært å regulere ned trykket på CO2-flasken (tror blichman anbefaler 0,2 bar?) og slippe ut trykket fra fatet slik at man hører gassen begynne fylle fatet. Deretter er det bare å begynne, og som regel kan jeg justere opp trykket for å øke hastigheten etterhvert som man kommer i siget (omtrent samtidig som man drømmer seg bort å trykker feil på beergun).

Holdbarhet? Vi har hatt flasker i et år ca uten problem, men det sier kanskje mer om smaksløkene våre? Vi er meget fornøyd så langt, men det er for mye styr for å ta med noen flasker på fest, der er løsningen å bruke den minste flaskefylleren til petit (plastrør med 'sort ventil') som passer perfekt i de sorte plasttappekranene, og når held ned bunn på selv 1,5 l petflasker. Kalde flasker, samt slippe litt på trykket i forkant så går det kjapt og ryddig.

Et hjertesukk til slutt: ikke kjøp den billigste kapsyltangen  (den sorte) til petit! Den har bitt av mange flasketuter, og jeg fant regelmessig flasker der ikke kaspylen var skikkelig klemt til fordi jeg ikke turte å ta hardere i.

edit: glemte å si at en gang så fryste små vanndråper i flaskene, samt at jeg fikk 'is-roser' på veggene i flaskene, og da skummet det veldig mye og det var vanskelig å fylle flaskene. Mao, hvis ikke flaskene er tomme, bør de ikke stå for lenge i fryseren.
 
Jeg drar opp en gammel tråd.
Er problemet med flasking at det er luft i flasken når det fylles på med øl? Har den korte eksponeringstiden så mye å si? Slik jeg har gjort det på de (få) flaskene jeg har fylt så har jeg latt det skumme over før jeg satte på korker.
 
Tilbake
Topp