Beergun og holdbarheit

Aleksander87 skrev:
Jeg drar opp en gammel tråd.
Er problemet med flasking at det er luft i flasken når det fylles på med øl? Har den korte eksponeringstiden så mye å si? Slik jeg har gjort det på de (få) flaskene jeg har fylt så har jeg latt det skumme over før jeg satte på korker.

La en flaske stå et halvår og kjenn etter..
Synes det har gått greit selv, blir litt mindre piff i flaskene enn om man hadde fylt fra gjærkaret og over på flaskene, mend det får så være, har flasket på denne måten når jeg trenger noen flasker for å ta med der og da.
 
Jo mindre O₂ som kommer i kontakt med ølet, jo bedre. Men ved ettergjæring på flaske vil gjæren ta opp litt av O₂-en som finner veien inn i ølet, men det optimale er selvsagt å fylle flaskene med CO₂ først.

Men det uansett er av aller størst betydning for ølets holdbarhet, er oppbevaringstemperaturen etter flasking. Jo kaldere (over frysepunktet, vel å merke!) jo lengre holdbaret.
 
Gahr skrev:
Men det uansett er av aller størst betydning for ølets holdbarhet, er oppbevaringstemperaturen etter flasking. Jo kaldere (over frysepunktet, vel å merke!) jo lengre holdbaret.

Hmm. Øl smaker jo helt likt om det har vært nedfryst. Opplevd flere ganger at har glemt øl for lenge i frys og de har alltid smakt godt og tilogmed vært karbonert.
Er vel slik med de fleste næringsmidler at de tåler nedfrysning relativt godt? Ja selv fet fisk kan fint legge flere måneder i frys og fortsatt være prima vare for en vanlig mann.
Så tror kanskje om det var et mål og oppbevare øl svært lenge så kunne en helt sikkert fryst det ned. Eller tenker jeg helt feil her?
 
Har nå prøvd å flaske med Beergunen og synes det var trøblete.
Tappet først ned trykket på fatet, og både øl og flasker var nedkjølt. Dog ikke Beergunen og slangene.

Det ble masse skum og spilt øl, og de ferdige flaskene fikk svært lite karbonering.  :(
Frister egentlig lite til gjentakelse.
 
Hvor lavt trykk hadde du? Det hjelper godt på når slangene og Beergunnen også er nedkjølt. I tillegg spiller hvor mye partikler det er i ølet en rolle. Jeg har nylig tappet øl fra tre forskjellige fat på flaske med Beergun. To av ølene var fullstendig problemfrie, mens det tredje, hvor det var en del humlerester i fatet, skummet litt (dog ikke værre enn at ølet ble prima). Tror litt erfaring også hjelper på, men jeg er uansett frelst allerede.
 
Kjøpte meg Beergun til jul ;D og tappet endel flasker som ble gitt i julegave.
Det gikk kjempebra, men jeg hadde veldig lavt CO2 trykk. Lite skumming og ølet beholdt kullsyra.
Ser for meg at lavt trykk på kullsyra i alle fall er lurt!  :jaha:
 
Hvor mye tiltak er det egentlig å bruke beergun?
Kan man f.eks. enkelt og greit tappe noen flasker for en fest eller helgetur, eller er det så arbeidskrevende at man bør tappe større mengder når man først er i gang?
 
Ikke mye plunder.
Hvis du legger flasker og utstyr i fryserern en liten stund før, går det fort å tappe noen flasker.
 
Hadde bare et halvt bars trykk. Så det var nå ikke for mye, og resultatet på flaskene ble deretter. Skal prøve slik Trond foreslår å legge ting i fryseren først.
Lurte en drøy kasse tilbake på fatet igjen  ;) Ser ut til å ha gått bra så langt.
 
Tilbake
Topp