Beerking Partyfat?

Hei jeg har et forholdvis dumt spørmål her jeg, men jeg lurer så la gå.

Hvordan benytter jeg et beerking partyfat?
Altså, skal brygget karboneres med sukker på fatet, eller skal byrgget karboneres via CO₂ ampull ved tappekran? Hvordan foregår dette?
Jeg beklager at spørsmålet kan virke litt dumt, men jeg ville satt pris på om noen kunne forklare meg dette.

Mvh. Eirik Botten Eriksen
 
Det må karbonenes med sukker, akkurat som flasker.
Co2 der er kun ment som drivmiddel for å få ølet ut av fatet.
 
Hei.

CO2 patronen er ikke godt nok til å karbonerer med.
Fungerer kun for tapning fra fatet.
Karbonerer med sukker, og bruk CO2 til tapping.


JJ
 
Ok, da er jeg ganske glad jeg spurte likevel, for da anser jeg det som like greit å holde meg til flasker frem til jeg kan investere i et Corneliusfat eller to.

Takker for svar.
Mvh. Eirik Botten Eriksen
 
Det er nok lurt ja!  Jeg begynte med cornelius for ikke så lenge siden, beste jeg har gjordt!
 
Du må ikke karbonere med sukker. For det første er det mulig å kjøpe tilkoblinger til vanlige CO2-flasker, og bruker du et par patroner så fungerer de også fint å karbonere med patronene. Det blir riktignok kostbart å karbonere med patroner, men det fungerer helt fint.

Jeg har også gått over til cornelius-fat, men satte konsekvent partyfatene bort med den hvite delen av korken på oversida, slik at den var lett å ta ut. Etterhvert som jeg fikk ledig plass i kjøleskapet, tok jeg ut den hvite proppen, satte ølet til karbonering og når det var ferdig tok jeg ut den grå proppen og "korket" skikkelig. Det fungerer, men det er ikke helt optimalt.
 
Ettersom jeg ikke kjenner til hva annet bra du har gjort så var det nok bryggingen ja.
Har forøvrig samme erfaring.
 
Tilbake
Topp