Begynne med Corneliusfat

"pressure relief system" er den ventilen som sitter i lokket på Corneliussene. Den med ringen i som du kan løfte for å ta trykket av fatet når du ønsker det. Den er samtidig en sikkerhetsventil som slipper ut trykk når det blir for høyt. Jeg vet ikke ved hvilket trykk den åpner, da jeg aldrig har erfart at den (de) har gjort det.  Det er altså ikke mulig ikke "å kople til" denne sikkerhetsventilen.

mvh

FredT
 
FredT skrev:
"pressure relief system" er den ventilen som sitter i lokket på Corneliussene. Den med ringen i som du kan løfte for å ta trykket av fatet når du ønsker det. Den er samtidig en sikkerhetsventil som slipper ut trykk når det blir for høyt. Jeg vet ikke ved hvilket trykk den åpner, da jeg aldrig har erfart at den (de) har gjort det.  Det er altså ikke mulig ikke "å kople til" denne sikkerhetsventilen.

mvh

FredT

Jeg tror han tenker på denne: 71089880 _Kolonne_ pressure-relief system      38.71  38.71

Virker som en ventil som slipper ut gass ved et innstilt trykk fra fatene som er koblet på, altså kanskje mer til bruk ved ettergjæring på fat og ikke mellom regulator og fat. En regulerbar sikkerhetsventil. Eller?
 
Kristian L.,
Det lyder fornuftig. I tilfelle har jeg ingen erfaring, og man kan glemme hva jeg skrev i min posting over. (som jeg dog tror er sant lell!)

FredT
 
Det sitter en sikkerhetsventil både på regulator og lokket i de fleste Corneliusfat.  Sikkerhetsventilen på regulatoren er ferdiginnstilt og ikke regulerbar, det samme gjelder som tidligere nevnt her sikkerhetsventilen i fatet.     Fire an  forget.... :) Du får ikke gjort noe galt




Edit; her har jeg misforstått hva dere snakket om
 
ja her har det gått litt fort i svingen for meg, jeg trodde det var for å dele opp gass til fatene. ikke for å slippe gass ut/overvåke trykket fra fatene. :) men men, den kosta ikke allverdens.
får se om jeg får brukt den til noe morro læll.
 
preasure relif system er beregnet for gjæring på fat. man stiller inn ønsket trykk, og når gjæringen når innstilt trykk slipper ventilen ut overskytende co2. når gjærings forløpet er ferdig har du ferdig karbonert øl og utrolig mye grums i bunnen av fatet.
 
Vi i huset har blitt stolte foreldre til 3 corny'er. Akkurat nå står de på gangen og ser tomme ut.

Og vi har egentlig null peiling på disse. Så nå surfer vi litt for å få tak i deler for å få disse til å fungere.
sitter å sikler litt på candirect, hvor de har mye godt.

Men vi er så forvirret etter å ha lest flere tråder ang. utstyr til disse fatene. Folk kjøper så mye forskjellig til disse.

Kan noen gi oss en "liste" over hva vi trenger til fatene? (Helst fra candirect)
Setter utrolig stor pris på det!

Har fra før en 2 kg. co2 tank, denne skal brukes til fatene.
 
Aleksander_B skrev:
Men vi er så forvirret etter å ha lest flere tråder ang. utstyr til disse fatene. Folk kjøper så mye forskjellig til disse.
Forskjellig?, hva kan man bli forvirret av? :)

Du må ha slanger.. for å flytte øl, og for å flytte co2..
Du må ha kuleventiltilkoblinger, altså, en grå og en sort, huskeregle: grey=gas in, black=beer out.
Du må ha noen slangeklemmer...
En regulator er kjekt å ha..
Og kjekt med en tappekrane.

Forskjellene består vel i at det er masse forskjellige regulatorer og tappekraner, resten er rimelig likt.
(Ja, også er det dette med at ølslangen bør ha en ID på 3/16" (ikke så mye mer), og være ca 2 meter for å unngå skumming)
 
Der ser du. Der var det mye jeg ikke visste. F.eks. spesifikk ølslange, og at den bør være 2 meter. hehe.

Ang. regulator. Er den som candirect for øl ok? Vanlige koblinger?
Trenger jeg å kjøpe en slangenippel til denne?
 
Aleksander_B skrev:
Der ser du. Der var det mye jeg ikke visste. F.eks. spesifikk ølslange, og at den bør være 2 meter. hehe.

Ang. manometer. Er den som candirect for øl ok? Vanlige koblinger?
Trenger jeg å kjøpe en slangenippel til denne?

Det mest normale er vel å ha 1/4" nipler i begge ender, ut fra regulator, og på de sorte og grå koblingene.
Her har jeg bilder fra da jeg monterte øleskapet mitt:
https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Leskap#
 
Aleksander_B skrev:
Har ett spørsmål til slange for væske. 3/16" / 4,76mm, ser at de fleste tapper på candirect skal ha 7 mm ID.
Har sett det og bestillt i tillegg. Tror\håper at jeg klarer å utvide slangen nok til at det går.
 
Her er min sjoppingliste:

63889020 Regulator with supplementary cylinder content gauge for beer
71090996 CO₂ connector kit for regulators for NC and Coca-Cola kegs
63889110 Line component for soft drink regulators
73090092 tank disconnects G_B_ 7_16_ liquid
70090602 swivel nut and hose stem 4_0 mm_0_156_
76488842 Tap lubricant
64888908 Mini tap for single-handed operation 7 mm
70090603 swivel nut and hose stem 6_7 mm_0_256_

Er det noe jeg mangler utenom slanger?


Bilde av ventil til CO₂ tanken. Uttaket er 2,1 cm. Brukt til akvarie en for litt siden.
Kan denne brukes sammen med regulatoren som jeg har på lista?
 
Tror du må bytte Line component for soft drink regulators med Line component for beer regulators for det ser ut som det er ulike gjenger på regulatoren din og den du valgte her
 
Ja, jeg så det :) Har bare trykket på feil, men skulle ha den for beer reg.
Har jeg ellers alt jeg trenger av utstyr?


70090603 swivel nut and hose stem 6_7 mm_0_256_
70090602 swivel nut and hose stem 4_0 mm_0_156_
73090092 tank disconnects G_B_ 7_16_ liquid
71090996 CO2 connector kit for regulators for NC and Coca-Cola kegs
63889102 Line component for beer regulators
63889020 Regulator with supplementary cylinder content gauge for beer
76488842 Tap lubricant
64888908 Mini tap for single-handed operation 7 mm
 
Aleksander_B skrev:

Bilde av ventil til CO₂ tanken. Uttaket er 2,1 cm. Brukt til akvarie en for litt siden.
Kan denne brukes sammen med regulatoren som jeg har på lista?

Hva bruker man co2 til i et akvarie?, dreper du ikke fisken da?
 
Man bruker CO₂ for å promotere plantevekst. Noen ganger er ikke lys tilstrekkelig. Dog det er nesten kun die-hard akvarister som bruker slikt utstyr.

Ved bruk av en magnetventil, bobleteller og diffusor kontrollerer man CO₂'et. Plantene trives veldig, og produserer O₂. Fiskene er likeglade. hehe

Men ser ventilen på tanken ok ut?
 
Hei!

Eg har planer om å bestille CO2 fordeler med 2 utganger, men er usikker på dimmensjoner.

Eg har denne regulatoren: Druckminderer Bier mit Inhaltsmesser 3/4" G-Außengewinde, Mutter mit Tülle 7 mm (Standard).  fra candirect

Og denne gas slangen med koblinger: CO2-Schlauch, Kuppl. mit Rückschlagventil NC 3/4" G-Gewinde für Bier-Druck-Minderer 3 bar. fra candirect

Eg tenker å kjøpe enda ein co2 slange med tilbakeslagsventil, ein gassfordeler og slange mellom regulator og fordeler.

Så da blir spørsmålet, hvilken slange dimesjon kan eg bruke mellom regulator og fordeler, og hvilken fordeler passer med både slange fra regulator og dei ferdigmonterte co2 slangene som går til corny fata (den gjenga mutteren på co2 slangen som går til fata kan tas av om nødvendig).

Hjelp med dette blir tatt godt imot :)
 
Tilbake
Topp