Beregning av IBU

Proggrock

Norbrygg-medlem
Hallo!
Jeg bruker beercalc på Håndbrygg.dk for å bl.a. beregne hvor mye humle jeg skal tilsette. Men jeg synes ofte at jeg får alt for bittert øl. Jeg koker oftest i 60 min men når jeg skal kjøle så tar dette fort 30-40 min og da sirkulerer jeg vørteren gjennom en kobberspiral som ligger i kaldt vann. Mit spm er om den tiden ekstra det tar for å kjøle vørteren også bidrar til å øke bitterheten i ølet og om det finnes en enkel måte å kompensere dette. D.v.s minske antall gram bitterhumle slik at jeg faktisk ender opp på den IBU:en jeg ønsker.
 
Sen nedkjøling vil kunne tilføre mer bitterhet fra de sene tilsetningne. Det enkleste er vel bare å tilpasse mengden humle basert på den erfaringen du får etter hvert som du brygger. Det viktigste er å bruke samme formel hele tiden, og da vil du etter hvert finne ut av hvor du må legge deg på "IBU-skalaen" for å oppnå den bitterheten du selv ønsker.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg har prøvd begge deler men til 60 liter har det vært mer tidseffektivt med å sirkulere vørteren igjennom en 5 m 15mm kobberør som ligger i en 36liters kjele med kaldt vann som går inn i bunn og ut i toppen. I tillegg strømmer kaldvannet i motsatt retning av vørteren. Men så var det dette med om lenger tid også bidrar til en mye høyere IBU.
 
Jeg har prøvd begge deler men til 60 liter har det vært mer tidseffektivt med å sirkulere vørteren igjennom en 5 m 15mm kobberør som ligger i en 36liters kjele med kaldt vann som går inn i bunn og ut i toppen. I tillegg strømmer kaldvannet i motsatt retning av vørteren. Men så var det dette med om lenger tid også bidrar til en mye høyere IBU.
Fordelen med kobberspiral i vørter, framfor motsatt, er at du får kjølt ned vørteren mer unisont, noe som betyr at når du er under temperaturgrensen for at mer bitterhet trekkes ut så blir IBUen holdt på det nivået, uansett hvor lang tid du bruker på den resterende nedkjølingen. Mens når du sirkulerer gjennom vørter vil det i relativt lang tid være igjen vørter som holder høy temp, og det vil fortsette å trekke ut bitterstoffer. Så ja, det er nok årsaken til at du får et mer bittert øl enn planlagt.
 
Sen nedkjøling vil kunne tilføre mer bitterhet fra de sene tilsetningne. Det enkleste er vel bare å tilpasse mengden humle basert på den erfaringen du får etter hvert som du brygger. Det viktigste er å bruke samme formel hele tiden, og da vil du etter hvert finne ut av hvor du må legge deg på "IBU-skalaen" for å oppnå den bitterheten du selv ønsker.
Damn.. Dette er logisk, men det slo meg ikke. Sliter med treg nedkjøling selv, og ser nå flere grunner til at det er viktig å få speedet dette opp.
 
jeg skal gå over til en motstrømskjøler. 15mm kobberør på 7,5m med 1" armert pvc-slange. Skal prøve den etter jul og jeg har en til overs. Hør av deg om du er interessert :)
 
En anen grunn til mitt oppsett er at jeg får en sirkulering i kokekjelen som bidrar til at humlerester legger seg fint i midten av kokekjelen. Får med minimalt med humle når jet tapper vørter på gjæringskar. Men takk for svar! Det var som jeg misstenkte. Begynner fra om med nå å legge i både bitterhumla og også aromahumlen litt seinere.
 
Bitterhumle kan du ha i som vanlig. Man trekker visstnok ut lite bitterhet etter ca 60 min. Hvis du vil ha en del smak og aroma men ikke bitterhet kan du kjøre hopstand. Folk mener sitt men jeg bruker 60c på mine hopstands.
 
Takk Miguel! Så det er min aromahumle som i stor grad bidrar til høy bitterhet pga den lenger tiden den ligger i kjelen?
 
Takk Miguel! Så det er min aromahumle som i stor grad bidrar til høy bitterhet pga den lenger tiden den ligger i kjelen?

Det vil nok være aromahumlen som bidrar, ja. I mange tilfeller vil du jo ha mye smak og aroma, så da ville jeg heller redusert på mengden på 60 minutter for å oppnå ønsket totalt bitterhet, og ikke på aroma/smak-tilsetningene.
 
Fordelen med kobberspiral i vørter, framfor motsatt, er at du får kjølt ned vørteren mer unisont, noe som betyr at når du er under temperaturgrensen for at mer bitterhet trekkes ut så blir IBUen holdt på det nivået, uansett hvor lang tid du bruker på den resterende nedkjølingen.

Ca hva er det denne temperaturgrensen ligger på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ca hva er det denne temperaturgrensen ligger på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Slutter ved rundt 79 grader https://byo.com/mead/item/2808-hop-stands

"Alpha acids will continue to isomerize after flameout until the temperature of the wort reaches about 175 °F (79 °C). Homebrewers trying to calculate a beer's IBUs will need to guesstimate how much isomerization is occurring. The closer the wort is to 212 °F (100 °C) the higher the alpha acid isomerization rate. "
 
Hop stand er greia tror jeg. Regner at humla jeg legger i ved flame out får 15min I beercalc og så kar jeg aromahumlen ligge i når vørteren er nede på 60grader. På den måten får jeg riktig ibu og mer smak.
 
Jeg har også tenkt endel på dette. Da jeg bruker humleposer, har jeg begynt å tre en pinne gjennom posene, og legger pinnen på tvers over kokekjelen. Når koketid på 60 min er ferdig, løfter jeg ut humleposene, presser ut gjenværende væske, og kaster posene, før jeg starter nedkjøling. På den måten er ingen humle i vørteren lenger enn planlagt.
 
Jeg har også tenkt endel på dette. Da jeg bruker humleposer, har jeg begynt å tre en pinne gjennom posene, og legger pinnen på tvers over kokekjelen. Når koketid på 60 min er ferdig, løfter jeg ut humleposene, presser ut gjenværende væske, og kaster posene, før jeg starter nedkjøling. På den måten er ingen humle i vørteren lenger enn planlagt.

Det er vel snakk om isomerisering av alfa-syrer som er allerede er oppløst i vørteren ?
Og den stopper ikke før temperaturen faller under 79 grader i følge dette sitatet:

"Alpha acids will continue to isomerize after flameout until the temperature of the wort reaches about 175 °F (79 °C). Homebrewers trying to calculate a beer's IBUs will need to guesstimate how much isomerization is occurring. The closer the wort is to 212 °F (100 °C) the higher the alpha acid isomerization rate. "

Det du gjør er vel å stoppe ekstraheringen av andre stoffer fra humla?

Når det gjelder at man må gjette hvor mye som er omdannet; Dette er vel ikke spesiellt ny kunnskap så jeg antar at bryggeprogrammene har tatt dette med i beregningen når de estimerer IBU i oppskriftene.

Ikke lag deg oppgaver du ikke kan løse ;.)
 
Det er vel snakk om isomerisering av alfa-syrer som er allerede er oppløst i vørteren ?
Og den stopper ikke før temperaturen faller under 79 grader i følge dette sitatet:

"Alpha acids will continue to isomerize after flameout until the temperature of the wort reaches about 175 °F (79 °C). Homebrewers trying to calculate a beer's IBUs will need to guesstimate how much isomerization is occurring. The closer the wort is to 212 °F (100 °C) the higher the alpha acid isomerization rate. "

Det du gjør er vel å stoppe ekstraheringen av andre stoffer fra humla?

Når det gjelder at man må gjette hvor mye som er omdannet; Dette er vel ikke spesiellt ny kunnskap så jeg antar at bryggeprogrammene har tatt dette med i beregningen når de estimerer IBU i oppskriftene.

Ikke lag deg oppgaver du ikke kan løse ;.)


Jeg lærer noe nytt hver gang jeg stiller mine dumme spørsmål her! :) Takk, Hansern.
 
Et annet poeng er at ''beregningen'' gir en estimering av verdien.
Forskjellige beregningsmodeller gir forskjellig IBU:
50 gram Fuggle (i 26 liter kokevolum med OG 1,036) gir ifølge Tinseth IBU på 29,3;
ifølge Rager blir IBU 33,6, mens Garetz gir 23,1.

Det er vel også begrenset hvor liten endring i IBU vi er i stand til å smake - tror at jeg har lest tallet en eller annen plass.
Husker ikke det nå, men: jeg er helt sikker på at det er umulig å smake forskjell på 1 IBU. Tviler vel på 5, men regner med at 10
er greit. Vi kan kjenne en IBU på 10 fra en på 20, om vi kjenner en på 70 fra den på 80 er vel litt mer usikkert.

Hold deg til en beregningsmodell og smak deg fram,
så finner du hvilket nivå av bitterhet du foretrekker i forhold til de forskjellig maltsedlene.

Og husk - det finnes ingen dumme spørsmål!
 
Tilbake
Topp