Better Bottle

Vurderer innkjøp av nye gjæringstanker. Ser BetterBottle på Humlegården sin side. Dette skal være det store nye. Jamil Zainachef bruker dette. Men er det noen med erfaring med bruk av dette ?
Og er systemet med kran på tankene gode nok. Har vært skeptisk til slike løsninger tidligere da de er vanskelige å rengjøre, men systemet gir noen muligheter som er vist på BetterBottle sine sider i linken. Eller er det vel så greit med karene uten kran og fortsette slik jeg er vant med.

Se Humlegården:

http://shop.humle.se/se/grp/betterbottle.php
 
Jeg har også kikket litt på disse. I følge produsenten skal krana kunne vaskes og renses uten demontering dersom man har installert den riktig. Akkurat det er jeg litt skeptisk til, for å si det mildt. Men andre deler av systemet, for eksempel gjærlåsen virker lovende ut. Det hadde óg vært fint å endelig få klare gjæringsfat uten å ty til tunge glassflasker. Veldig spent på å høre om noen allerede har erfaringer. Kan være at man bare må ofre seg for fellesskapet og ta en i bruk selv  ;)
 
Og så er de på 18,9 liter.  Og et Corneliusfat er på ..... jo, sannelig er det ikke 18.9 liter!  Tilfeldig?  Neppe!
 
Problemet med 18.9 liter er at man trenger ganske mye mer plass enn dette for å gjennomføre primærgjæring av et øl som man forventer å ende opp med 18.9 liter ferdig øl. Når det er sagt så er BetterBottle som humle.se selger på 6 gallon, altså 22.7 liter, men også det er i minste laget spør du meg. 25-30 liter hadde vært mer passe.
 
Det er et must med et blow-off-system med disse sakene. Lenge leve plastbøtta!
 
Med plastdunken vet man hva man har  :yes:
Spesielt med Wit er det ikke tilstrekkelig klaring uten Blow Off Tube.


Har mailet med Humlegården, og de skriver at delene skal være lette å rengjøre, enten med demontering eller så skal det være tilstrekkelig å skylle med PBW og StarSan. Men.....

Fordelene med Better Bottle må være at de er helt lufttette hvis man skal ha noe stående over lengere tid. Gjæringsbøttene kan lekke luft, men det er snakk om lagring over tid. Har jeg følt behovet for lufttett lagring har jeg brukt Corneliusfat.
 
Hovedgjæringen i en plastbøtte er best tror jeg men disse er kanskje grei til å stikke om i hvis du lager f.e. fruktøl..

Har noen allerede kjøpt/tatt i bruk?
 
Ingen som har kjøpt disse enda?

Hvordan vil fraktkostnader bli på en slik tro?

og burde man kjøpe med eller uten tappekran? man bruker vel helst hevert?

Hvis man skulle brygge med en 20L Speidel, blir da resultatbrygget 20L eller litt mindre etter koking og slikt?, så en betterbottle ville kunne fungere?, eller blir den for liten ?
 
neslekkim skrev:
Hvis man skulle brygge med en 20L Speidel, blir da resultatbrygget 20L eller litt mindre etter koking og slikt?, så en betterbottle ville kunne fungere?, eller blir den for liten ?

Litt avhengig av hvor mye du koker inn og hvor mye grums du lar være igjen i kjelen, men et sted rundt 19-22 liter i gjæringsbøtta. Passer perfekt i ei plastbøtte.
 
Skjønner at dette er noe som er lite interresant :)

Kjøpte meg ei 30liters plastbøtte på Europris istedet, 109 spen, og 9.99 for en gjærlås..
Så gjelder det bare å finne noe å døtte i bøtta...
 
Tilbake
Topp