Betydningen av størrelsen på overflaten av kokekjelen

Så Mjøsa fordamper like mye liter pr time som en kjele med vann? Ikke koking..
Må vel ta utgangspunkt i %, klart det vil fordampe flere liter, men %'en i forhold til den totale væsken vil være det samme gitt identiske forhold, er i alle fall sånn jeg leser det.
 
Sist redigert:
Ikke i forhold til det @Finn Berger skriver, det fordamper like mye volum fra samme kjele uavhengig hvor mye den inneholder. Prosentvis vil det fordampe mye mer med lite innhold i kjelen.
 
Så Mjøsa fordamper like mye liter pr time som en kjele med vann? Ikke koking..
Nei. Her snakker du om fordamping av overflaten, hvor omgivelsene i overflaten er energikilden. Det er direkte relatert til overflatens størrelse, som igjen passer direkte inn med det @SigurdE skriver.

SigurdE gjengir bare det termodynamikkens lover sier. Lykke til med å finne feil med de :). Men hvis du plent vil snu på alt:
- Hvis du koker Mjøsa, så betyr overflaten ingen ting.
- Hvis du lar kjelen din stå i romtemperatur for å fordampe bort væske, så betyr overflaten mye. (Men da har du ikke kokt vørteren...)

Normal fordampingen skjer normalt bare helt på overflaten, og derfor betyr den noe. Koking skjer normalt i hele væsken.
 
Sist redigert:
Ikke i forhold til det @Finn Berger skriver, det fordamper like mye volum fra samme kjele uavhengig hvor mye den inneholder. Prosentvis vil det fordampe mye mer med lite innhold i kjelen.
Klart, men det var vel ikke det @Miguel siterte @SigurdE på, som igjen var det jeg svarte på.

Om det @Finn Berger er ute etter er en formel på hvor hardt det må kokes, med hvilket volum, for å dampe ut like mye DMS på 30 min istedet for 60 min blir jo bare teori uansett. Da foreslår jeg heller å bare brygge et brygg og se, men jeg er enkel da. Kan jeg ikke smake det så fins det ikke:D
 
Tillater meg å svare, så får @SigurdE supplere/kommentere/rette....
Mao. så er det flere faktorer som avgjør hvor stor avdamping du får pr. tidsenhet? Men overflatens forhold til volumet er ikke en av dem?
Ja. Overflaten betyr ingenting, hverken i forhold til volum eller annet, når du koker. Faktorer som ellers betyr noe er vel fuktigheten i lufta og trykk.

Den pågående diskusjonen dreier seg i utgangspunktet om hvorvidt det er rimelig å anta at det trengs kortere tid for hjemmebryggere - som koker små volum på rundt 30 liter - å få fordampet dimetylsulfid'et (DSM) i vørteren enn det tar i et bryggeri med svære kjeler. Kan du si noe om det? Det kompliseres sikkert av at bryggeriene har avanserte og svært effektive systemer for varmeveksling - men om vi ser bort fra det?
.
Langt mer komplisert spørsmål, men vi kan i hvert fall ikke gjøre noe bedre pga overflaten vi har på kjelen, hverken i forhold til mengde avdamping, eller, som artikkelen jeg lenket til viste, andelen DMS i avdampingen. Siste er vist en form for etablert sannhet i bryggeverden, som i hvert fall ikke kan måles.

Denne tråden ble jo en spinnoff av din, og hovedmålet var jo å i hvert fall stadfeste at overflaten på kjelen har ingenting å bety for hvor mye som fordamper ved kok. Dette er egentlig ganske enkelt å fastsette (noe jeg føler vi har gjort?), mens den siste delen ikke er det.
 
Tillater meg å svare, så får @SigurdE supplere/kommentere/rette....

Ja. Overflaten betyr ingenting, hverken i forhold til volum eller annet, når du koker. Faktorer som ellers betyr noe er vel fuktigheten i lufta og trykk.

.
Langt mer komplisert spørsmål, men vi kan i hvert fall ikke gjøre noe bedre pga overflaten vi har på kjelen, hverken i forhold til mengde avdamping, eller, som artikkelen jeg lenket til viste, andelen DMS i avdampingen. Siste er vist en form for etablert sannhet i bryggeverden, som i hvert fall ikke kan måles.

Denne tråden ble jo en spinnoff av din, og hovedmålet var jo å i hvert fall stadfeste at overflaten på kjelen har ingenting å bety for hvor mye som fordamper ved kok. Dette er egentlig ganske enkelt å fastsette (noe jeg føler vi har gjort?), mens den siste delen ikke er det.

Jeg veit ikke, men kanskje er det hvor mye du koker vekk i prosent pr. tidsenhet som er interessant når vi snakker om hvor lenge du må koke for å få redusert DMS til akseptabelt nivå?
 
For samme kjele: husk også at når innholdet i kjelen minker, så vil mer av tilført energi gå til selve kokinga. Varmetapet vil bli mindre da det er mindre væske som skal holdes på kokepunktet. Det vil altså koke mer (mer damp blir produsert) og avdampingen vil bli større både med hensyn gjenværende væske (%-messig), samt også mer i volum (i liter, grunnen som skrevet over). :)
 
Nei. Her snakker du om fordamping av overflaten, hvor omgivelsene i overflaten er energikilden. Det er direkte relatert til overflatens størrelse, som igjen passer direkte inn med det @SigurdE skriver.

SigurdE gjengir bare det termodynamikkens lover sier. Lykke til med å finne feil med de :). Men hvis du plent vil snu på alt:
- Hvis du koker Mjøsa, så betyr overflaten ingen ting.
- Hvis du lar kjelen din stå i romtemperatur for å fordampe bort væske, så betyr overflaten mye. (Men da har du ikke kokt vørteren...)

Normal fordampingen skjer normalt bare helt på overflaten, og derfor betyr den noe. Koking skjer normalt i hele væsken.
Vil det si at du mener at hvis man hadde kokt hele mjøsa, så ville avdampingen vært like stor pr tidsenhet som om du hadde kokt en 100ml EM-kolbe? Hvor kommer skyene fra da? Eller for å snu på det, da burde man kunne lage skyer av det som damper av fra EM-kolben?
 
Vil det si at du mener at hvis man hadde kokt hele mjøsa, så ville avdampingen vært like stor pr tidsenhet som om du hadde kokt en 100ml EM-kolbe? Hvor kommer skyene fra da? Eller for å snu på det, da burde man kunne lage skyer av det som damper av fra EM-kolben?

Skyene kommer fra energien sola tilfører Mjøsa og det er litt mer en du får fra kokeplaten, men jeg får en liten sky over EM kolben også når vanndamp kondenserer når den blir avkjølt.
 
Vil det si at du mener at hvis man hadde kokt hele mjøsa, så ville avdampingen vært like stor pr tidsenhet som om du hadde kokt en 100ml EM-kolbe? Hvor kommer skyene fra da? Eller for å snu på det, da burde man kunne lage skyer av det som damper av fra EM-kolben?
Slik som eg har skjønt det, so ja, dersom du koker 100ml med like mange watt som skal til for å koke Mjøsa so :rolleyes: sett vekk i frå varmetap til omgivnadane
 
Slik som eg har skjønt det, so ja, dersom du koker 100ml med like mange watt som skal til for å koke Mjøsa so :rolleyes: sett vekk i frå varmetap til omgivnadane

Ja nå er premisset mitt at det blir tilført like mye energi pr ml (eller hva man velger) og ser bort ifra varmetap.

Men, du har en kvadratcentimeter overflate, og du har 100 kvadratkilometer overflate, begge overflatene koker "likt". Du får like mye avdamping av den kvadratcentimeteren som du får av 100 kvadratkilometer?
 
Ja nå er premisset mitt at det blir tilført like mye energi pr ml (eller hva man velger) og ser bort ifra varmetap.

Men, du har en kvadratcentimeter overflate, og du har 100 kvadratkilometer overflate, begge overflatene koker "likt". Du får like mye avdamping av den kvadratcentimeteren som du får av 100 kvadratkilometer?

Dersom du tilfører like mye energi pr ml vil det største volumet ha størst avdamping og størst energiforbruk og begge har lik kok. Dersom du tilfører samme mengde energi til to forskjellige volum og det er nok til at begge koker vil det minste volumet ha kraftigere kok en det største, men begge vil avdampe like mye.
 
Dersom du tilfører like mye energi pr ml vil det største volumet ha størst avdamping og størst energiforbruk og begge har lik kok. Dersom du tilfører samme mengde energi til to forskjellige volum og det er nok til at begge koker vil det minste volumet ha kraftigere kok en det største, men begge vil avdampe like mye.
Ja, det er det jeg mener.
 
Men her er det vel snakk om likt volum men ulikt overflateareal?

Dersom det er likt volum men ulikt overflateareal og samme totale energimengde vil den med minst overflate fordampe mest pr cm2 og se ut som den koker voldsommere pga at den har mindre overflate å bli kvitt energien på, mens den andre som har større overflate å kvitte seg med energien vil koke roligere. Begge skal kvitte seg med samme mengd energi ved å omdanne veske til damp og avdampingen ender opp nøyaktig lik.
 
Nå ripper jeg opp i dels nye sår..

Men altså. Fordamping skjer ved overflaten, right?

Så større overflate betyr at det er et større område det kan fordampes fra, og fordamping skjer selv om man ikke koker. Når man koker så øker man overflatearealet på en måte, ved hjelp av boblene som stiger opp.

Hvis vi ser bort fra % av det totale volumet så virker det for meg helt sinnsvakt merkelig av mjøsa skal fordampe like lite vann som et fingerbøl med vann?
 
Gitt samme volum og effekt, vil den kjelen med størst overflateareal har større fordampning enn den med mindre overflateareal.
 
Tenkte å holde meg unna,men:
Gitt samme volum og effekt, vil den kjelen med størst overflateareal har større fordampning enn den med mindre overflateareal.
Ved kok: Nei, absolutt ikke. Overflaten betyr nada. Forklart tidligere.
Ned normal fordamping som følge av omgivelsene (og ikke tilført energi): Ja.
 
Det er helt irrelevant for det vi diskutere her, som er kok og kokekjele. Avdamping fra overflate (evaporation) kan vi diskutere under Pratehjørnet eller finne en leksehjelp-side :)

Vaporization vs Evaporation vs Boiling

Vaporization: It is nothing but the change of state of matter from a liquid state to a gaseous state. For example, change of water to steam. This change of state from liquid to gas can happen by two methods: evaporation and boiling.

Evaporation: It is the change of state of liquid to gaseous at a temperature below the boiling point of the liquid. There is no boiling of liquid involved in evaporation. Evaporation takes place at the surface of liquid which is exposed to the surroundings.

Boiling: When the liquid is heated and attains the boiling point, the vaporization process is called boiling. Boiling happens throughout the liquid. This is because, the heating process (convection) heats up the entire liquid.

@Finn Berger, vi trenger norske ord her! Avdamping, fordamping og kok?
 
Tilbake
Topp