Billige varmeelementer

Kjøpte et 3000 watts element på ebay


Var litt nervøs ved første brygget, men det har fungert ypperlig.
Har ikke brent seg fast frem til nå, og jeg har brygget 5 brygg med det. Så det er tydeligvis trygt☺
Folk bruker varmeelement fra vannkokeren i bryggekjelen, å den er ihvertfall ikke ULWD :) Men sjangsen for å brenne vørteren er større med et vanlig element kontra ULWD. Det er dermed ikke sagt at det skjer hver gang.
 
Vi har elementer fra vanlige bereder i vårt bryggeri. Fra norske backer. 7,5 + 4,5 kw. Har ikke opplevd svidd vørter. Disse er vel på 10 watt pr cm2 etter det jeg husker. Har riktignok bare tre brygg på det. Men vi har effektregulering på disse så vi kan regulere ned effekten.
 
Vi har elementer fra vanlige bereder i vårt bryggeri. Fra norske backer. 7,5 + 4,5 kw. Har ikke opplevd svidd vørter. Disse er vel på 10 watt pr cm2 etter det jeg husker. Har riktignok bare tre brygg på det. Men vi har effektregulering på disse så vi kan regulere ned effekten.

Hva slags effektregulator bruker dere? Link? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøleribbe? Link?

EMC shield?

25A?

Kyotto avtalen?
image.jpeg
 
Sist redigert:
Hva slags effektregulator bruker dere? Link? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hjemmelaget med arduino. Bare styrer solid state releer fra arduinoen. Kjører 2 sek periodetid. Og innenfor de to sek så kan man regulere påtiden fra 0 til 2 sek. Ved 1 sek påtid vil effekten være 50 prosent. 0,5 sek på og 1,5 av = 25 prosent pådrag. Leser inn en analogverdi fra potmeter og styrer SSR ut fra det. Et lite og enkelt program. Det er egentlig en pulsbreddemodulering med periodetid på 2 sek. Det funker helt supert hos oss.
 
I tillegg måtte jeg bruke en transistor for å øke spenningen til ssr. Det ville ikke tenne med kun 5 volt. En transistor en motstand og 12 volt forsyning løste det.
 
Tilbake
Topp