Hei. Kansje noen kan hjelpe meg her. Holder på å bygge meg en brygge kjele, og har nå bestilt meg et 3000 watts varme element.
Men leste at du kan brenne vørteren hvis du ikke bruker low density wattage element.
Hei. Kansje noen kan hjelpe meg her. Holder på å bygge meg en brygge kjele, og har nå bestilt meg et 3000 watts varme element.
Men leste at du kan brenne vørteren hvis du ikke bruker low density wattage element.
Var litt nervøs ved første brygget, men det har fungert ypperlig.
Har ikke brent seg fast frem til nå, og jeg har brygget 5 brygg med det. Så det er tydeligvis trygt☺
Var litt nervøs ved første brygget, men det har fungert ypperlig.
Har ikke brent seg fast frem til nå, og jeg har brygget 5 brygg med det. Så det er tydeligvis trygt☺
Folk bruker varmeelement fra vannkokeren i bryggekjelen, å den er ihvertfall ikke ULWD Men sjangsen for å brenne vørteren er større med et vanlig element kontra ULWD. Det er dermed ikke sagt at det skjer hver gang.
Vi har elementer fra vanlige bereder i vårt bryggeri. Fra norske backer. 7,5 + 4,5 kw. Har ikke opplevd svidd vørter. Disse er vel på 10 watt pr cm2 etter det jeg husker. Har riktignok bare tre brygg på det. Men vi har effektregulering på disse så vi kan regulere ned effekten.
Tror jeg har 25 batcher på et element med 40 watt pr. cm. Har effektregulator og sålangt ille opplevd svidd vørter, uten at set beviser noe som helst.
NB har kun grovregnet på effekt pr. cm, da dette på ingen måte er opplyst fra produsent, 3kw element rustfritt. Med alle forbehold om større regnefeil. https://forum.norbrygg.no/threads/brent-vorter-humle.30756/#post-318171
Vi har elementer fra vanlige bereder i vårt bryggeri. Fra norske backer. 7,5 + 4,5 kw. Har ikke opplevd svidd vørter. Disse er vel på 10 watt pr cm2 etter det jeg husker. Har riktignok bare tre brygg på det. Men vi har effektregulering på disse så vi kan regulere ned effekten.
Hjemmelaget med arduino. Bare styrer solid state releer fra arduinoen. Kjører 2 sek periodetid. Og innenfor de to sek så kan man regulere påtiden fra 0 til 2 sek. Ved 1 sek påtid vil effekten være 50 prosent. 0,5 sek på og 1,5 av = 25 prosent pådrag. Leser inn en analogverdi fra potmeter og styrer SSR ut fra det. Et lite og enkelt program. Det er egentlig en pulsbreddemodulering med periodetid på 2 sek. Det funker helt supert hos oss.
Såvidt jeg husker så har jeg brukt denne sketchen og modifisert et par linjer:
Multipliserer analogverdien med 2. Får da en delay som varierer mellom 0 og 2046 ms.
Den andre delay tar jeg 2046 - (2 * analogsensor) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/AnalogInput
I tillegg måtte jeg bruke en transistor for å øke spenningen til ssr. Det ville ikke tenne med kun 5 volt. En transistor en motstand og 12 volt forsyning løste det.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.