Biltema motstrømskjøler til 800 kroner

For meg var det mest praktisk å handle alle delene til en DIY motstrømskjøler på Biltema. Det bød på noen utfordringer og 5-6 turer fram og tilbake, men til slutt fikk jeg det til. Neste gang går jeg for loddekoblinger istedet, men hvis man absolutt ikke vil holde på med lodding av kobberrør, og fortsatt vil holde prisen nede, tror jeg ikke du klarer stort billigere/enklere enn dette. Denne kjøler 15 liter fra 100º til 17º på 8 minutter.

Her er deleliste/regnestykke og bilder. Jeg har kun tatt med de delene som trengs for å bygge selve kjøleren i og med at koblinger og termometer på utløpet strengt tatt ikke er nødvendig for å få den til å funke. Det samme gjelder hageslangetilkoblinger inn og ut av kjøleren og slange mellom kjele og kjøler. Jeg hadde mye av dette liggende fra før. Hvis man sammenligner med prisen på en ferdig, ny motstrømskjøler, må man huske på at man også trenger disse delene til disse.

Et poeng er tettinga mellom T-leddene og kobberrøret på endene. Dette slet jeg litt med å få til, men løsninga ble til slutt å bruke 1/2" – 1/4" reduksjonsnipler med en O-ring inni. Finn en O-ring som passer inni den største siden av nippelen og press den helt inn før du trer nippelen på kobberrøret og skrur den fast i T-leddet med gjengeteip. Resten er vel ganske selvforklarende.

DelArtikkelnrPrisAntallSum
5m 19 mm armert trykkluftslange25907089,90189,90
5m 10 mm mykt kobberrør87962329,001329,00
Slangenippel med 1/2" utv. gjenger  for 12 mm slange1726029,90129,90
Reduksjonsnippel fra 1/2" utv. til 1/4" innv. gjenger1540634,90269,80
Skjøtenippel med 1/2" utv. gjenger1542326,904107,60
T-rør med 1/2" innv. gjenger1726939,90279,80
Krantilkobling, alu med 1/2" (+ 3/4") innv. gjenger1403526,90253,80
Buntebånd ("strips") 152 x 4,5 mm2439139,90139,90
Gjengeteip8682616,90116,90
Slangeklemmer 19-25 mm (2 stk.)618539,9019,90
O-ring- og pakningssett1402616,90116,90
Totalt843,40

1415194_10152225973740342_1182953315_o.jpg

905394_10152225973700342_1220394664_o.jpg
 
Tusen takk for at du 1) deler idéen og 2) har laget en så grundig utstyrsliste og beskrivelse, denne kjøleren kopieres denne uken!
 
eithe skrev:
Tusen takk for at du 1) deler idéen og 2) har laget en så grundig utstyrsliste og beskrivelse, denne kjøleren kopieres denne uken!

Bare hyggelig! Kjøleren fungerer kjempefint, men jeg ville slengt noen runder med gjengetape rundt gjengene på niplene som kobler T-leddene sammen med slangen. På min drypper det nemlig litt akkurat der.

Ideelt ville jeg brukt loddekoblinger istedet. Her er en handleliste du kan bestille hos vvskomplett.no:

2 x Overgangsmuffe 15x10mm innv.lodd 5240
2 x Overgangsmuffe 22x15mm innv.lodd 5240
4 x Muffe 22mm innv.lodd 5270
2 T-rør 22mm 5130

I tillegg trenger du en propanlampe og loddetinn.
 
nordhagen skrev:
... jeg ville slengt noen runder med gjengetape rundt gjengene på niplene som kobler T-leddene sammen med slangen.

Da tenker du på slangenipplene til trykkluftslangen eller?

Edit: Som jeg forøvrig vel trenger 2 av? Og som kanskje heller er 17261 Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 12 mm og ikke 17260 Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 9 mm?
 
eithe skrev:
nordhagen skrev:
... jeg ville slengt noen runder med gjengetape rundt gjengene på niplene som kobler T-leddene sammen med slangen.

Da tenker du på slangenipplene til trykkluftslangen eller?

Edit: Som jeg forøvrig vel trenger 2 av? Og som kanskje heller er 17261 Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 12 mm og ikke 17260 Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 9 mm?

Nei, de som heter Skjøtenippel med 1/2" utv. gjenger (15423). De hadde ikke store nok slangenipler.
 
Vil anbefale å gå for Gardena kobling i stedet for de fra Biltema. Brygget igjen i går og kom da på at jeg skulle byttet ut koblingene før neste brygg, siden de har hatt en tendens til å dryppe. Spesielt på den "varme" siden. Brygget igjen i dag, men hadde da fått byttet ut koblingene, og det kom ikke en dråpe fra dem. Litt dyrere, men slapp heldigvis vannsølet.
 
Haugis skrev:
Vil anbefale å gå for Gardena kobling i stedet for de fra Biltema. Brygget igjen i går og kom da på at jeg skulle byttet ut koblingene før neste brygg, siden de har hatt en tendens til å dryppe. Spesielt på den "varme" siden. Brygget igjen i dag, men hadde da fått byttet ut koblingene, og det kom ikke en dråpe fra dem. Litt dyrere, men slapp heldigvis vannsølet.

Denne som jeg har satt inn i delelisten er i aluminium og jeg har ikke hatt noen problemer med den: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling-14035/
 
Hei! Denne var fin.
Har selv laget en "biltema" variant. har selv brukt litt større diameter på vannrøret.
Ga helt sykt bra ressultat. kjøler ekstremt bra.
Min løsning tror jeg endte på rundt 900,-

Good stuff! :D
 
Supert oppsett ja, kunne kanskje vært Sticky?

Anyway, hvordan desinfiserer dere en slik motstrømskjøler?
Tenkte å pumpe star san igjennom den, men med den pumpa jeg har så får jeg ikke tømt den igjen (pumpa må ha noe annet å å pumpe inn, er det bare luft så skjer det ingenting).
 
Dersom du har en autohevert kan du feste den på kjøleren for å manuelt pumpe luft gjennom.
 
Nå blir det vel ikke så mye volum selv i 5m med 10mm rør... Blir vel ca 4dl? Så ganske overkommelig å fylle med starsan og la stå litt :) så kan man vel skylle kjapt med kokende vann til slutt. Bare for å ikke få 4dl med starsan i brygget...

Men får man skylt ordentlig etter bruk skal det vel holde med det harr sier :)
 
Skyll gjennom med Star San som anbefalt her, og når du tapper vørteren lar du det første blanke som kommer gå i en kopp.
 
nordhagen: Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 12 mm er artikkelnummer 17261 og ikke 17260 (bare så ikke noen kjøper feil) og man trenger vel 2 stk og ikke 1.
 
Er det sånn at dere kan kjøre vørteren rett i gjæringsdunken med denne eller? I såfall blir det produsert en i nærmeste fremtid:)
 
Aleks skrev:
Er det sånn at dere kan kjøre vørteren rett i gjæringsdunken med denne eller? I såfall blir det produsert en i nærmeste fremtid:)

Å kjøra vørter direkte i gjæringsdunken kan ein gjera med både motstrømskjølarar og platekjølarar. 

Men: under kjøling vert det jo felt ut ein del som - om du kjøler i kjele og tar deg god tid  - vil falla til botnen i kjelen.  Med kjøling direkte til gjæringskar så får du utfellinga  i gjæringskaret i staden… 
 
Det er klart... Kan evt overføre rett til gjæringskar, la det få tid på seg i karet også overføre til nytt gjæringskar:) Passer mye bedre å få frigjort BB'en raskest mulig, blir stort sett dobbeltbatcher:)
 
eithe skrev:
nordhagen: Utv. gjenger 1/2"- slange innv. 12 mm er artikkelnummer 17261 og ikke 17260 (bare så ikke noen kjøper feil) og man trenger vel 2 stk og ikke 1.
Beklager, dropp dette, jeg misforstod her, trodde du brukte slangenippel for tilkobling til 19mm-slangen, men når jeg begynte å montere i går kveld så jeg jo fort at det ikke var sånn du hadde gjort det. For min del ble dermed slangenippelen overflødig.

Forøvrig tidenes styr å få røret inni slangen, men det gikk til slutt med Zalo og makt.
 
Tilbake
Topp