Bør jeg flaske dette?

Jeg brygger en klone av Fargo, en amerikansk hveteøl fra Hogna Bryggeri etter oppskrift fra bryggeriet. Tilsatte 500 gr hvete spraymalt for noe høyere ABV. OG landet på 1053, mot oppskriftens 1051. Med US-05 skulle FG havne på 1010, men bråstoppet etter stormgjæringen på 1022. Mesketemp etc var helt i henhold til oppskriften,oksygen ble tilsatt med luftestein som vanlig, og alt var normalt helt til gjæringen stoppet. Temperaturen under stormgjæring var rundt 17 grader i rommet, og maks 20 grader i brygget. Jeg har rehydrert en ekstra pakke gjær uten effekt. Ved tørrhumling og tilsetning av litt fruktpure etter 7 dager spratt det opp i 1026 og ligger nå på 1024. Jeg måler med Tilt i gjæringskaret,og har kontrollmålt med manuelt hydrometer. Spørsmålet er da om jeg bør flaske eller kaste. Andre lure tiltak?
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/539001/fargo-pasjonsfrukt-mango-edition
 
Min erfaring med us-05 er at den stort sett spiser seg igjennom det meste.Er heller ikke for kresen mtp temperatur. Snodig egentlig, har den fått et plutselig temperatur fall? Du kan jo prøve å pitche en aktiv starter på full krausen..
 
Min erfaring med us-05 er at den stort sett spiser seg igjennom det meste.Er heller ikke for kresen mtp temperatur. Snodig egentlig, har den fått et plutselig temperatur fall? Du kan jo prøve å pitche en aktiv starter på full krausen..
Den hadde ikke noe temperaturfall. Jeg pitchet en ekstra rehydrert pakke US-05 etter 6 dager,uten noe særlig mer fart. Jeg har heller aldri vært borti noe liknende. Det eneste jeg kan tenke meg er at det har blitt tilført for lite oksygen med luftesteinopplegget mitt. Den skulle vært ferdig nå i helga, så jeg lurer på hva jeg bør gjøre. Flaske,eller la den stå enda noen dager?
 
Foreslår å skru opp temperature I rommet til 20C, gi bøtta en forsiktig "swirl" får å få løftet litt på gjæra, så la det stå 4-5 dager til....
 
Er nok ikkje mangel på o2 som gjer at det har stoppet. Så lav OG skal ikkje vere noke problemer med å få ned sjølv med manglende O2.
Så eg ville sjekker om det er andre feil i oppsettet dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hadde en tilsvarende bråstopp med en Mangrove Jack's gjær. Hevet temp i rommet til 25ºC og roterte/swirlet noen ganger hver dag i 3-4 dager. Jeg fikk det i gang igjen på den måten, men det er jo ingen garanti.

Hva slags rom/skap brukte du den første tiden fram til gjæren stoppet opp? Det er ganske store variasjoner i utetemperatur gjennom døgnet nå, og for enkelte rom kan dette skape svingninger i temperatur også innendørs.
Kan du fortelle litt om malt og mesketemperaturer også? Det er mulig å få betydelig høyere utgjæring enn beregnet, men da er det gjerne mesket ved høy temperatur.
 
Hvordan smaker det?

Hvis gjæren har spist opp det som er av gjærbart sukker, og altså faktisk har gjort jobben, skal du ikke kjenne noe sødme i det ølet. I så fall er det ett eller annet du har gjort under meskinga som har gitt deg en skeiv sukkerprofil; altså med mye dekstriner, eventuelt også stivelse. At du ikke fikk mer ut en halvkilo spraymalt enn en økning av OG på 2 poeng, tyder på at dette kan være problemet, altså at noe ikke fungerte under meskinga.

05 er jo en pålitelig gjær, og burde minst gi deg en utgjæringsprosent på 80 i et lyst øl, og altså en FG på 1.010, når OG er 1.053. 1.020 er bare 61% utgjæring, og det er underlig lavt. Men er det ikke sødme igjen i ølet, er det nok utgjæret. (Sjøl om maltotriosen, som er det siste gjæren spiser, ikke er veldig søt.)
 
Jeg hadde en tilsvarende bråstopp med en Mangrove Jack's gjær. Hevet temp i rommet til 25ºC og roterte/swirlet noen ganger hver dag i 3-4 dager. Jeg fikk det i gang igjen på den måten, men det er jo ingen garanti.

Hva slags rom/skap brukte du den første tiden fram til gjæren stoppet opp? Det er ganske store variasjoner i utetemperatur gjennom døgnet nå, og for enkelte rom kan dette skape svingninger i temperatur også innendørs.
Kan du fortelle litt om malt og mesketemperaturer også? Det er mulig å få betydelig høyere utgjæring enn beregnet, men da er det gjerne mesket ved høy temperatur.
Oppskriften ligger i innlegget mitt i starten. Helt standard til en amerikansk hveteøl. Mesketemperatur var spot on på 68 grader med utmesk på 5 min/77 grader. I det hele tatt veldig overraskende at gjæringen stoppet opp. Temperaturen varierte med kun et par grader de første dagene, og lå på rundt 17-18 grader. Temperaturen i dunken var aldri over 20 grader. Jeg skal øke temperaturen og rotere noen ganger så får jeg se om det skjer noe.
 
Er du 100% sikker på målingene dine? Det er mildt sagt mystisk. 05 burde tatt denne ned til 1.010 maks 1.012 uten ekstra oksygen med mindre det var en fryktelig gammel pakke.
 
Er du 100% sikker på målingene dine? Det er mildt sagt mystisk. 05 burde tatt denne ned til 1.010 maks 1.012 uten ekstra oksygen med mindre det var en fryktelig gammel pakke.
100 % sikker er det vel aldri noen som er når det gjelder brygging . Jeg skjønner ihvertfall ikke hvor jeg kan ha gjort noe galt,eller målt feil. Jeg pitchet 2 pakker 05, og tilsatte en ekstra pakke når det stoppet opp. Alt rehydrert etter boken. Så jeg er av den oppfatning at det ikke er noe galt med gjæren. Da står jeg igjen med temperatur under mesk eller gjæring. Under gjæringen har ikke alt vært så stabilt som jeg kunne ønske, men langt fra noen kritisk temperatur. Da kan jeg jo selvfølgelig ha målt feil mesketemperatur slik at jeg mesket for høyt, men jeg varmet meskevann til 72 grader, og målte 68 grader etter tilsetning av malten. Det mest irriterende er vel at jeg ikke finner ut hva jeg har gjort galt......
 
100 % sikker er det vel aldri noen som er når det gjelder brygging . Jeg skjønner ihvertfall ikke hvor jeg kan ha gjort noe galt,eller målt feil. Jeg pitchet 2 pakker 05, og tilsatte en ekstra pakke når det stoppet opp. Alt rehydrert etter boken. Så jeg er av den oppfatning at det ikke er noe galt med gjæren. Da står jeg igjen med temperatur under mesk eller gjæring. Under gjæringen har ikke alt vært så stabilt som jeg kunne ønske, men langt fra noen kritisk temperatur. Da kan jeg jo selvfølgelig ha målt feil mesketemperatur slik at jeg mesket for høyt, men jeg varmet meskevann til 72 grader, og målte 68 grader etter tilsetning av malten. Det mest irriterende er vel at jeg ikke finner ut hva jeg har gjort galt......

Dette kan jo være ett klassisk spøkelsesbrygg. Aner ikke hva det er som gjør det.

Har du sjekket termometer som blir brukt under mesking? Virker jo som at du har gjort alt rett. Men da må mesketemperaturen din ha vært veldig høy antar jeg for at den skal ha stoppet der.

Det er liksom egentlig ikke mulig å føkke opp et brygg med OG på 53 og us-05, så noe må ha vært off.
 
Dette kan jo være ett klassisk spøkelsesbrygg. Aner ikke hva det er som gjør det.

Har du sjekket termometer som blir brukt under mesking? Virker jo som at du har gjort alt rett. Men da må mesketemperaturen din ha vært veldig høy antar jeg for at den skal ha stoppet der.

Det er liksom egentlig ikke mulig å føkke opp et brygg med OG på 53 og us-05, så noe må ha vært off.
Skal sjekke termometeret. Dersom jeg ikke finner noe feil er jeg i gang med å heve temperaturen, og gi dunken litt rotasjon jevnlig for å se om noe kommer i gang igjen slik at det nærmer seg en fornuftig FG i løpet av en ukes tid.
 
Jeg gjorde målinger over 2-3 brygg da jeg brygget BIAB med termometer ved falskbunn, midt i mesken og på toppen. Det varierer med flere grader, og spesielt om man rører lite i mesken.
 
Skal sjekke termometeret. Dersom jeg ikke finner noe feil er jeg i gang med å heve temperaturen, og gi dunken litt rotasjon jevnlig for å se om noe kommer i gang igjen slik at det nærmer seg en fornuftig FG i løpet av en ukes tid.

Det vi sannsynligvis ha liten effekt, men og så sannsynligvis noen. Men hvis du vil ha mer effekt så kan du tappe ut gjær fra bunn, lage en ministarter på DME. Pitche denne ca 12-18 timer senere da den bør ha nådd høy krausen. Dette har mer effekt som regel enn å røre om på dunken. Det kan hjelpe deg noen poeng videre. Jeg sier tappe ut gjær for å slippe å åpne en ny pakke, med mindre du har noe slurry stående.
 
Jeg spør igjen, jeg:): Hvordan smaker det nå? For er det fritt for sødme, er det antakelig ikke noe mer å gjøre. Da er det utgjæret, til tross for den dårlige utgjæringsgraden.
 
Jeg spør igjen, jeg:): Hvordan smaker det nå? For er det fritt for sødme, er det antakelig ikke noe mer å gjøre. Da er det utgjæret, til tross for den dårlige utgjæringsgraden.
Jeg skal prøve ut heving av temperatur med noen rotasjoner på dunken først, deretter skal jeg ta en smaksprøve for å sjekke sødme
 
Tilbake
Topp