BrewDog Punk IPA clone

Resten av svaret forsvant visst...

Denne blir BRA! Herlig humlesmak og -duft, god bitterhet og sånn passe i nærheten på utseende/farge? Nå må jeg bare få handlet inn orginalen for å gjøre en skikkelig sammenligning.

Det av mine brygg som er gått mest etter planen, med unntak av lovlig mye humlerester som fulgte med ned i flaskene på slutten av tappingen (brukte ikke poser, det gjør jeg neste gang:)

Tenker jeg gir den noen dager til å karbonere så kan jeg heller komme med ytterligere tilbakemelding da

Fulgte forøvrig oppskriften jeg oppga til punkt og prikke. Gjæret i 14 dager på 18-19 grader. Sukkerlake a 7g sukker pr. liter
 
Fargen så jo helt fanatisk ut. Og så med vanlig Pale malt.

Etter trippelen skal jeg prøve oppskriften din. Han på bryggeland i Lillestrøm sa de hadde extra Pale inne så bytter ut med den. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Fått A/B-testet enda?

Jeg ser at Bryggeland har utsolgt for Simcoe og foreslår Summit. Er det verdt å kjøre en time ekstra for Simcoe? Jeg har lest at den er ganske unik så det frister men frister egentlig ikke å ta kjøreturen.
 
Miguel skrev:
Fått A/B-testet enda?

Jeg ser at Bryggeland har utsolgt for Simcoe og foreslår Summit. Er det verdt å kjøre en time ekstra for Simcoe? Jeg har lest at den er ganske unik så det frister men frister egentlig ikke å ta kjøreturen.

Jeg vil si et klart ja. Summit er en humle jeg liker godt, men den likner ikke mye på Simcoe.
 
Gahr skrev:
Miguel skrev:
Fått A/B-testet enda?

Jeg ser at Bryggeland har utsolgt for Simcoe og foreslår Summit. Er det verdt å kjøre en time ekstra for Simcoe? Jeg har lest at den er ganske unik så det frister men frister egentlig ikke å ta kjøreturen.

Jeg vil si et klart ja. Summit er en humle jeg liker godt, men den likner ikke mye på Simcoe.

Jeg var innom bryggeland og de hadde faktisk en pose igjen, selv om Simcoe ikke står på nettsiden deres i det hele tatt.

Aberet var at denne posen hadde mistet vakuumeffekten. Etter litt om og men oppi hodet tok jeg den med uansett. Kanskje jeg mister for mye av the Simcoe - experience da de ikke kjøler humla si og den hadde blitt pakket for nesten en måned siden?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ikke helt bra å la den ligge en måned i romtemp uten vakuum. Du får lukte på den og kjenne. Hvis den er dårlig, kan du sikkert returnere den.
 
Miguel skrev:
Fått A/B-testet enda?

Ja, og jeg har nok vært litt for forsiktig med humlen.
Smaken er der sånn tålig føler jeg. Men mangler noe bitterhet. Dessverre er det slik at jeg foreløpig ikke er dreven nok til å kunne forklare nøyaktig hva som skal til.
Men det kan kanskje du, eller noen andre her inne si noe om (mer av hvilken humle og når i prosessen..)?
 
N-4760 skrev:
Miguel skrev:
Fått A/B-testet enda?

Ja, og jeg har nok vært litt for forsiktig med humlen.
Smaken er der sånn tålig føler jeg. Men mangler noe bitterhet. Dessverre er det slik at jeg foreløpig ikke er dreven nok til å kunne forklare nøyaktig hva som skal til.
Men det kan kanskje du, eller noen andre her inne si noe om (mer av hvilken humle og når i prosessen..)?

Ok. Jeg skal brygge denne nå men blir simcoe i stedenfor ahtanum. Og vanlig Maris.

Følger oppskriften så får vi se. BS sier at bitterheten er der den skal være men det er nå bare noe kode i et program.
 
BS sier at bitterheten er der den skal være men det er nå bare noe kode i et program.
[/quote]

Ja, så sant BrewDog's hjemmesider er til å stole på er den jo det...
Uansett så ble det ett knall brygg! Din tur til å melde tilbake da ;D
 
Min har stått en uke på 12 grader med s-05 og er vel 1-2 poeng unna FG, tror jeg. Men bitterhet finnes ikke i det hele tatt. Vet ikke hvor mye de eventuelle 1-2 poengene vil gjøre med bitterheten men her må jeg ha bommet på ett eller annet. Smaker egentlig nesten bare Maris'en. Enda ikke tørrhumlet da. Det skjer idag.
 
Jeg smakte aldri underveis i gjæringsforløpet, men vil jo tro tørrhumlingen vil gjøre noe for bitterheten (?) Men som sagt føler jeg min også mangler noe bitterhet ifht. orginalen. Men dritdigg er den åkkesom

Jeg brukte S-04, og gjæret varmere (ca. 17) - du brukte vel Simcoe istedenfor Ahtanum; hva disse variablene har å si for resultatet aner jeg ikke.
 
N-4760 skrev:
Jeg smakte aldri underveis i gjæringsforløpet, men vil jo tro tørrhumlingen vil gjøre noe for bitterheten (?) Men som sagt føler jeg min også mangler noe bitterhet ifht. orginalen. Men dritdigg er den åkkesom

Jeg brukte S-04, og gjæret varmere (ca. 17) - du brukte vel Simcoe istedenfor Ahtanum; hva disse variablene har å si for resultatet aner jeg ikke.

Det lukter iallefall hubba-bubba, men smaker heldigvis ikke som det. Tørrhumling vil ikke påvirke bitterheten såvidt jeg vet, kun aromaen.
 
Må ha fått ekstremt lavt utbytte av humla av en eller annen grunn. Må sjekke hvor gamle de er. Fikk lyst til å doble alt neste gang

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Noe nytt om hvordan din ble til slutt?Selv om dette er ferskøl så synes jeg min har hatt godt av noen uker i kjøleskap.Dersom andre skulle prøve oppskriften ville jeg anbefalt å øke mengde bitterhumle.
 
N-4760 skrev:
Noe nytt om hvordan din ble til slutt?Selv om dette er ferskøl så synes jeg min har hatt godt av noen uker i kjøleskap.Dersom andre skulle prøve oppskriften ville jeg anbefalt å øke mengde bitterhumle.

Min ble et "nei". Lignet litt, men hvis du aldri har smakt det før og fikk A/B, så nei. Det var et utrolig maltpreg før jeg fikk tørrhumlet det, da ble det litt nærmere, men fortsatt maltpreg hvis du lukker nesa, kan du si. Mesteparten av humla (unntatt Simcoen, som ikke var pakket i det hele tatt men jeg likevel kjøpte) har ligget et år i fryseren, og jeg har ikke vakuum-maskin, så såvidt jeg vet tilskriver jeg det grunnet dårlig humle. Gjæret det også på 12C med s-05 grunnet opptatt kammer. Her må jeg skaffe meg enda et kjøleskap.

Skal gjøre et nytt forsøk, denne gang med friskere humle og med 1056 som gjær.

*edit: Skal sies at jeg drikker det fortsatt ut av karet, men det er så mye bobler i det til å være fra kar at det går helt fint an, men humla er ikke der.

Forresten, hvis jeg sender deg dineros, vil du sende meg en flaske?
 
Vet du hva. Nå har jeg lært noe nytt.

En uke til karbonering og så vil jeg si at den er 3.5 av 5. Slettes ikke verst, som en øl i seg selv er den helt fin, men mangler litt på aromaen, og det er ett knepp for mye maltsmak og aroma ifht originalen. (Når jeg sjekker loggen så fusket jeg faktisk med tørrhumlinga). Ikke det at maltsmaken er vond, men hvordan får jeg mindre av den? Må den kamufleres med mer humle,eller kan man tone den ned "naturlig"?
 
Tilbake
Topp