1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Brød og knekkebrød oppskrifter

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Åsmund_, 9 Nov 2013.

1. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mask er rikt på protein og fiber. Fint dyrefor i alle fall.

thomashagen liker dette.
  2. MartinHH

MartinHH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har lest andre tråder her på forumet hvor mask har prøvd å bli lagt ut som både fugle og grisefor, men uten at noen av dyrene har ville spist det.
    Jeg tror at dyrene vet bedre enn oss hva som er verdt å spise.

3. HalvorH

HalvorH
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sauer og høner er testet, de hadde ingen problemer med det. Om de kunne nyttiggjøre seg av noen av næringsstoffene har de ikke gitt noen tilbakemelding på.

Tror vi mennesker bare har godt av litt fiber og protein. Det er muligens noe fattig på kalorier, men det tror jeg bare er en fordel for den jevne ølglade brygger. :laugh:

thomashagen liker dette.
  4. GuttormG

GuttormG
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Må være sære griser; rimelig vanlig å fore gris med mask-og de er veldig glade i det.

5. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blir også brukt mye til krøtterfor.

6. HåvardF

HåvardF
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har laget ølbryggerbrød og -knekkebrød etter oppskrift fra http://www.matmeg.no/2012/10/olbryggerbrod/
    Veldig fornøyd med dette, spesielt brødet! Vanskelig å få knekkebrødet til å bli sprøtt nok etter mine preferanser. Vi har brukt Munkholm i stedet for dyrebar, hjemmebrygget vørter. God smak, mye honningpreg. Anbefales! Har fryst ned mask porsjonsvis, klart til senere baking.

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      884,7 KB
      Visninger:
      305
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      1,2 MB
      Visninger:
      311
  7. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For å få knekkebrødet sprøtt er det viktig å få spredt 'deigen' tynt utover stekebrettet. Noe som ikke er enkelt hvis den er klebrig.
    Jeg har prøvd denne oppskriften, den fungerer bra, og du slipper å bruke vørter  ;)

http://hoytskum.com/2012/11/12/olkokken-bryggerens-sunne-knekkebrod/
    I går prøvde jeg for første gang å lage frokostblanding av malt. Etter forrige brygging tørket jeg en del av malten på stekeplater i ovnen.
    Brukte malt etter brygging av hveteøl, tror kanskje hveten gjør at det ikke blir så tørt.

Blandet malten sammen med omtrent like mye havregryn, og tilsatte grovhakkede hasselnøtter, linfrø og rosiner. Tok det jeg fant i skapet.
    Smeltet smør og rørte inn honning, brunt sukker, appelsinjuice og salt. Blandet det med det tørre, fordelte det utover tre stekeplater og tørket/stekte det på 140 grader i ca en time.

Mye fiber, kanskje ikke verdens sunneste frokostblanding på grunn av sukkeret, men det ble skikkelig godt.

Vedlagte filer:

8. yngve

yngve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lagde brød av bunnfallet fra en dunk med lys ale engang.
    Blandet ruggmel og hvetemel, litt salt og bunnfall.

Satset på at gjæren i bunnfallet ville være nok og lot det stå til gjæring i ca 2 døgn.
    I ettertid viste det seg at det ikke var nok, brødene ble ikke hevet nok. men de smakte nydelig, saftige og mye smak.

Fikk ideen på "sjølberga.no" mener det var det siden het...

Anbefales om man har litt ekstra gjær oppi.
    Skal tappe imorgen så jeg tror d må testes igjen :)

9. Andreas Lydersen

Andreas Lydersen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Debuterer i forumet her, men siden jeg er mer erfaren på brødbaking enn på ølbygging enda, våger jeg meg på en uttalelse i denne tråden, selv om den er gammel.

Mask fra mitt andre brygg er nå brukt til å sette to brøddeiger: En med oppskrift fra Nilsern i denne tråden, og en basert på hva jeg vanligvis ville brukt og tips og råd fra boka om brød og boller fra Morten Schakenda som driver bakeriet i Lom (super bok!). Jeg ser vanligvis ingen grunn til å bruke hverken melk eller fett (smør/olje) i brød, og synes at det stemmer her også. Med melk og smør blir brødet mer kladdete enn det trenger, og dessuten føler jeg det må ha mer gjær. Så, her er mitt forslag til brød på mask:

Til tre brød i smurte former:
    950 gram hvetemel
    550 gram mask
    Velg en av disse alternativene:
    a) To store spiseskjeer med honning og 9 dl vann
    b) 40 gram maltekstrak og 9 dl vann
    c) 9dl vørter

Kjør dette i kjøkkenmaskinen i et par minutter (til det er rørt sammen) og la det stå i 30 minutter.

Tilsett så 15 gram fersk gjær og 20 gram salt og kjør 20 til 30 minutter i kjøkkenmaskinen.

Hev i tre timer under plastikk, bak ut med så mye mel du trenger for at du kan lage tre emner av det, hev i 30-60 minutter. Ha i former.

Komfyren på 220 grader. Snitt brødene på toppen og sett inn i ovnen, sleng litt varmt vann i bunnen av ovnen og lukk døren fort (for å få sprø overflate på brødene). Etter fem minutter setter du ned til 180 grader og lar den stå i 35-40 minutter til. Avkjøl på rist. Kos deg med ett og gi bort eller frys de to andre.

WilliamA, OnkelB og Jørgen O liker dette.
  10. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen som har prøvd å bake brød med ølgjær, slurry?

11. Petter F

Petter F
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har gjort det noen ganger uten særlig hell. Har fått en ekkel besk smak, som sikkert skyldes for mye humlerester/trub eller for mye gjær.

Jørgen O og Lars Grepstad liker dette.
  12. Jærbrygg

Jærbrygg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

I min komposthaug så har fuglene fest dagen etter at jeg har tømt mesket:)

Jørgen O liker dette.
  13. Lars Grepstad

Lars Grepstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kråkene hadde fest her, visste ikke det var så mange av sorten før eg slo masken ut på bakken..
    Teorien om at det ikke er næring i den holder nok ikke. Har jobba litt med slikt, i Kina av alle land. DDGS dark disstilled grains and soluables. Gjenvinning av sats fra spritbrennerier. Dyrefor av høy klasse. Har vært E&I plassansvarlig for to norskleverte fabrikker av sorten. Dette var maisbasert, men blir vel ikke store forskjellen.

14. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brukt fersk slurry av wlp400 en gang. Fungerte finfint.

Lars Grepstad liker dette.
  15. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den er vel ikke tømt for næringstoffer, men for karbohydrater. I korn er det uansett ikke så veldig mye mer enn karbohydrater og fiber. Det fungerer som vomfyll, men er oppskrytt som næring. Karbohydrater er sukker, så bakerverkene bør bli bra lavkarbo måltider mens karbohydratene gjør nytte for seg i ølet.

16. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Jeg har overdrevet andelen mask, og har blitt skikkelig og langvarig mett av ett enkelt rundstykke. Så det funker som mat.

17. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg laget noe jeg tror ble glutenfrie knekkebrød. Ettersom det er gluten i øl, kan det ikke være så mye gluten igjen i masken. Jeg skylte masken et par ganger. I begynnelsen var vannet brunt som øl. Men etter et par-tre skyllinger med hjelp av en bolle og en sil, ble vannet rent og klart. Den vaskede masken ble deretter blandet etter en oppskrift jeg fant her i tråden eller ved hjelp av google. Hvetemel ble byttet ut med glutenfritt Jyttemel. Knekkebrødene ble gode, så gjenstår det å se hvordan det går med min kone når hun spiser dem...:)

18. Andersrene

Andersrene
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det hadde nok vært lurere å bytte masken med solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og chiafrø.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk

19. Børre Aursnes

Børre Aursnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, jeg brukte også solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og havregryn m.m. Men dette er rene smakstilsetninger. Det trengs nok noe som kan binde sammen kornene også. I vanlige oppskrifter er hvetemel slikt lim. Jyttemel (som jeg ikke aner hva det er laget av) erstatning for hvetemel.

20. Stig Aa.

Stig Aa.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis hun har cøliaki, så tror jeg ikke dette var en god ide.

Del denne siden