Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Åsmund_ skrev:
Hei, satte mitt første brygg forleden og hadde planer om å bruke litt av maltrestene til å lage brød og knekkebrød. Prøvde meg på både brød og knekkebrød men det ser ut til at jeg var litt gnien på mel i begge og litt vel generøs på vann i brødene så det ble ikke annet enn god lukt, de ville rett og slett ikke henge sammen. Regner med at min bedre halvdel lettere vil akseptere den nye hobbien min om jeg setter brød på bordet :)

Så om noen hadde en oppskrift eller 2 å dele så hadde det vært supert.

Jeg er veldig glad i å lage brød, og baker med egenprodusert surdeig for gjæring. Å lage toast med dette brødet etter tre til fire dager er bare helt himmelsk.

Grunnoppskrift og metode for surdeigsstarter:

1. Dag 1: Bland like deler mel og vann i en tett beholder. La oss si 2 dl mel og 2 dl vann og en spiseskje med salt. Jeg benytter som oftest hvetemel.

2. Dag 2-4: Tilsett 0.5 dl mel og 0.5 dl vann.

3. Du skal nå begynne å se bobler og gjæring i blandingen.

4. Dag 6-8: Ta vekk halvparten av surdeigen og tilsett like mye nytt mel og vann.

Du kan nå sette den i kjøleskapet. Når du skal et brød bruker du ca. halvparten av surdeigen og tilsetter nytt mel og vann slik som i step 4.

Det holder å mate surdeigen en gang i uken når gjæringen først har startet.

Jeg vet at det høres ut som mye jobb, men det krever ikke særlig mye tid og innsats. Belønningen er himmelsk.
 
Jeg bakte "porter brød". Mesk. Brødgjær, hvetemel, litt honning, salt og 1/2teskje pepper. Hever i 2 timer. Slå deigen ned, heve en time til. Elte ut brød og heve til dobbel størrelse. Varm ovnen til 250 grader. Skru ned til. 200 og stek i ca 40 minutter. . Fiberrikt så det holder. Må muligens henge opp noe smergelpapir sammen med dasspapiret.
Noen bruker  humlet vørter i stedet for vann.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Sett: 416
Min brødoppskrift:
1 liter malt.
2 liter vann
1pk gjær.
litt salt.
hvetemel til det er passe konsistens.

Stekes på 200C til det har "hul lyd".
 
1 del mask, 2 deler siktet hvetemel + 1 del valgfritt, f.eks havregryn, kornblanding etc. evt. annet mel/korn
skulle gå bra
 
Nilsern skrev:
Slumpet meg frem til en oppskrift jeg syntes ble veldig bra. Ikke no mer kjøpe brød på meg på en stund.

3dl mask
3dl sammalt rug eller hvete (ble best med rug)
7dl hvetemel
1pakke gjær
3 gode klatter med smør
5dl melk
2dl vann
klype salt

Hev 30 min, så hiv i former for heving 30 min til. 50 min lavt i ovnen på 200grader.

Server med rømme og sukker :D

Bakte dette i dag, smakte supert :) byttet ut rømme og sukker med brunost da :p
 
Nilsern skrev:
Slumpet meg frem til en oppskrift jeg syntes ble veldig bra. Ikke no mer kjøpe brød på meg på en stund.

3dl mask
3dl sammalt rug eller hvete (ble best med rug)
7dl hvetemel
1pakke gjær
3 gode klatter med smør
5dl melk
2dl vann
klype salt

Hev 30 min, så hiv i former for heving 30 min til. 50 min lavt i ovnen på 200grader.

Server med rømme og sukker :D

Bakte dette i går med utmerket resultat. Den store testen blir først når jeg sjekker matboksene til ungene etter skolen :D Jeg måtte heve en god del lenger enn det som er oppgitt i oppskiften men det hadde nok med kjølig kjøkken å gjøre.

Øystein
 
Jeg tørket den ikke. Tok den rett fra maltrøret ca en time etter endt mesking. Selv med ekstra fuktighet fra malten så måtte jeg øke antall dl vann litt i forhold til oppskriften for å få passelig konsistens på deigen.

Øystein
 
Jeg har masken bare i lukkede plastposer å oppbevarer den kun i kjøleskapet. Lengste den har liggi der er ca 3 uker. Lenger vet jeg ikke om er no særlig
 
I teorien er jo masken tømt for absolutt alt som heter næringsstoffer, så det er ingen grunn til å tynne ut brødet ditt med den. Kanskje du får med noe fiber. Du kan like gjerne bake barkebrød.
 
MartinHH skrev:
I teorien er jo masken tømt for absolutt alt som heter næringsstoffer, så det er ingen grunn til å tynne ut brødet ditt med den. Kanskje du får med noe fiber. Du kan like gjerne bake barkebrød.

Han har faktisk et poeng der
 
Heilt tømt for næringsstoff er det naturlegvis ikkje, normalt utbytte ligg vel på 70-80%. Som fibererstatning og justering av grovheit er dette heilt optimalt, for ikkje å snakke om å kvitte seg med litt av masken på anna vis enn kompostdunken. Avhengig av kor grove brød ein ynskjer er det uansett berre 1/4 til 1/5 av kornmengda i brodet som utgjerast av mask. Eg har ikkje byrja og ete fleire brødskiver etter at eg putta mask i brødet.
 
Vi har laget ølbryggerbrød og -knekkebrød etter oppskrift fra http://www.matmeg.no/2012/10/olbryggerbrod/
Veldig fornøyd med dette, spesielt brødet! Vanskelig å få knekkebrødet til å bli sprøtt nok etter mine preferanser. Vi har brukt Munkholm i stedet for dyrebar, hjemmebrygget vørter. God smak, mye honningpreg. Anbefales! Har fryst ned mask porsjonsvis, klart til senere baking.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    884,7 KB · Sett: 306
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Sett: 312
For å få knekkebrødet sprøtt er det viktig å få spredt 'deigen' tynt utover stekebrettet. Noe som ikke er enkelt hvis den er klebrig.
Jeg har prøvd denne oppskriften, den fungerer bra, og du slipper å bruke vørter  ;)

http://hoytskum.com/2012/11/12/olkokken-bryggerens-sunne-knekkebrod/
I går prøvde jeg for første gang å lage frokostblanding av malt. Etter forrige brygging tørket jeg en del av malten på stekeplater i ovnen.
Brukte malt etter brygging av hveteøl, tror kanskje hveten gjør at det ikke blir så tørt.

Blandet malten sammen med omtrent like mye havregryn, og tilsatte grovhakkede hasselnøtter, linfrø og rosiner. Tok det jeg fant i skapet.
Smeltet smør og rørte inn honning, brunt sukker, appelsinjuice og salt. Blandet det med det tørre, fordelte det utover tre stekeplater og tørket/stekte det på 140 grader i ca en time.

Mye fiber, kanskje ikke verdens sunneste frokostblanding på grunn av sukkeret, men det ble skikkelig godt.
 

Vedlegg

  • CAM00210.jpg
    CAM00210.jpg
    56,2 KB · Sett: 268
Lagde brød av bunnfallet fra en dunk med lys ale engang.
Blandet ruggmel og hvetemel, litt salt og bunnfall.

Satset på at gjæren i bunnfallet ville være nok og lot det stå til gjæring i ca 2 døgn.
I ettertid viste det seg at det ikke var nok, brødene ble ikke hevet nok. men de smakte nydelig, saftige og mye smak.

Fikk ideen på "sjølberga.no" mener det var det siden het...

Anbefales om man har litt ekstra gjær oppi.
Skal tappe imorgen så jeg tror d må testes igjen :)
 
Tilbake
Topp