Brønnvann.

SH

 
Er det noen som har erfaringer med brønnvann til bryggingen? Vurderer å flytte utstyret til et sted med bedre plass og der er det borret høl i bakken etter vann eller brønn.(litt usikker)
Brygger i Speidel og koker alltid i 90 min.
Oslovannet har funker helt greit til nå men vet ingenting om brønnvann...

Anny thoughts, trix or tips on this subject?
 
Brønnvann vil jo ha ulike kvaliteter basert på hvor i landet man borer, og har garantert andre mineraler enn det kommunale vannet.
Er vel bare å sende inn en prøve til analyse? Mulig at de som har fått boret brønnen allerede har fått denne analysen?
 
Har kun brygget med brønnvann og det funker finfint. Er jo bare å gjøre som det foreslås: sende inn en prøve til analyse dersom du er ute etter the nitty gritty details :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva koster det å få en detaljert analyse av vann? Ph, mineraler etc. Ph lokalt her er det kontroll på, men ser ikke ut som kommunen er interessert i mineralinnhold. Og hvem gjør dette? Er det noen her som har gjort det?
 
Varierer ikke brønnvann ganske mye gjennom årstidene?
Trodde det kunne variere mindre, men det vet vel f.eks. geologer og slike mer om, tilsig eller større kilder.
Der jeg bor har vi myrvann.. Virker vel ikke helt idiotisk med ph på 5,9 til bryggevann? Men mineraler?
 
Brønnvann og borehullsvann er vel egentlig å betrakte som to ganske ulike produkter. Brønnvann er i all hovedsak overflatevann(regnvann) som blir samlet opp i en brønn. Dette vannet vil kunne variere svært mye gjennom året og vil generelt sett være preget av det øvre jord/grus/sand laget og dets filtreringsegenskaper som finnes i nedslagsfeltet til brønnen. Borehullsvann vil jeg si er et helt annet produkt. Dette er oftest grunnvann som man finner i mer eller mindre porøse og permeable bergarter. Dette vannet vil holde relativt gjevn kvalitet uavhengig av årstidene. Dette er vann som er magasinert opp i bergarten og vil være sterkt prget av bergartens egenart hva gjelder mineraler, smak, surhetsgrad, alkalinitet og salinitet. men sånn generelt sett er det jo en god tommelfinger regel at godt vann lager godt øl ;)
 
Er det vanlig terminologi, @Vidar André Sagstad? Jeg har inntrykk av at «folk flest» omtaler det ene som det andre, og at ingen noensinne snakker om borehullsvann.
Tja det kan no være hips om happ hva folk omtaler det ene eller andre. Per def. er vel begge deler en brønn, men innholde og teknologien bak er rimelig forskjellig. Det var nå egentlig mitt poeng oppi dette. men det er ikke uvanlig at folk omtaler vannkilden sin som borehullet hvis det er det de har, og brønnen hvis di har den gamle gode oppsamlingskar typen.Men det er sikkert bare i mine kretser hvor ikke så mange har kommunalt vann men borehull eller brønno_O
 
Tilbake
Topp