Brooklyn-flasker.

Stenumgard

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk.

Hvordan er Brooklyn-flaskene til å bruke til hjemmebrygg? Og hva er letteste måten å få av etikettene? Kok vann, hell oppi og riv av-taktikken fungerte heller dårlig.
Noe sier meg at jeg burde ha sjekket her før jeg dro igjennom halve Oslo med disse flaskene.
 
Har prøvd å senke en haug med flasker i vann+kaustisk soda i et par timer. Det funker utmerket, både rengjør innvendig og fjerner lett etiketter. Men husk hansker!
 
Det var ikke dumt. Greide det til slutt ved å bade de i kokende vann og fjerne det som satt igjen med stålull.
Har hørt at kaustisk soda er farlige greier, men kanskje jeg skal tørre å prøve det. Hva slags blandingsforhold bruker dere?
 
Bare følg instruksjonene på flaska :) - kanskje til og med mindre enn oppført der - halvparten bør funke. Husk hansker og briller. Det sved som f på armene mine (ikke lange nok hansker) i dagesvis etterpå.
 
Jeg har en del forskjellige flasker i det formatet; altså slanke 0.33l uten pant. En del av dem holder ikke på trykket, og får dermed for lite kullsyre. Men all den tid etikettene allerede er fjernet vet jeg ikke hvilke som er tette og hvilke som lekker. Det er jo så mange nesten like flasker I det formatet...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
AMelbye skrev:
Jeg har en del forskjellige flasker i det formatet; altså slanke 0.33l uten pant. En del av dem holder ikke på trykket, og får dermed for lite kullsyre. Men all den tid etikettene allerede er fjernet vet jeg ikke hvilke som er tette og hvilke som lekker. Det er jo så mange nesten like flasker I det formatet...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Høres merkelig ut. Jeg har opplevd kun ved 1 enkelt flaske at den ikke var karbonert (brun bjørnunge). Jeg antok direkt at det var korkinga av den som var problemet, og ikke selve flaska slik jeg får inntrykk av du hevder er årsaken.
 
Det kan jo hende at det er vanskelig å få korkene til å sitte ordentlig på noen flasker, fex at det er en uvanlig korkstørrelse
 
TorsteinO skrev:
Det kan jo hende at det er vanskelig å få korkene til å sitte ordentlig på noen flasker, fex at det er en uvanlig korkstørrelse

Jepp, det er også min teori. Jeg skal snart ta en runde og prøve å avdekke hvilke flasker som ikke blir tette.
 
Tilbake
Topp