Brygge alkoholfritt øl - fordi jeg må

Utrolig bra at du deler dette problemet, @BingoBjarne ! Jeg ville anbefalt å snuse litt rundt på andre gjæra drikker enn øl. Altså, det finnes mye god gjæra drikke som har neglisjerbar mengde alkohol. Hjemmelaget ingefærbrus er en av mine favoritter, og det er ekstra stas å lage den fra egen "gingerbug". Jeg har også hatt gøy med å gjære drikke med myse (sic!) Sandor Katz' bøker "Wild Fermentation" og "The Art of Fermentation" har flere artige (og en del dårlige) oppskrifter.
Apropos leveren, så er en av to øl-oppskrifter i Wild Fermentation med løvetann, nettopp fordi bryggeren hadde leverproblemer. (Men altså, ikke som en kur, bare som tøys. Og løvetann er faktisk ok i øl.)
Er det mulig å få høre mer om den ingefærbrusen @Dag Hovland ?
 
Sist redigert:
Selv om tråden ikke er ny, vil jeg berømme modigheten i første post. Det er noe med å ha en alkohol-holdig hobby som vi burde snakket mer om.
Takk for tråden som både viser negative sider ved alkohol-konsum, men også de positive sidene med lav-ABV. Helt i tråd med Norbrygg sin formålsparagraf.

Tenker flere tanker samtidig når jeg leser tråden fra start til slutt. Man kan leke seg med malt med veldig lav diastic power, dvs. mer eller mindre uten enzymer... Har ingen ide om hvordan dette kan gjøres... kun en tanke.
En annen ting som ble nevnt i tråden var gjær. Man får kjøpt CBC-1 i små poser. Den gjærer ikke Maltotriose og mer komplekse sukkerarter, samt at den 'Dreper' også andre typer gjær, men trolig ikke villgjær som er mer robust. Høy temperatur, og CBC-1 kan være en vei å gå.

Avkoking i lukket kjele / trykkoker / gjæringskar med varme-jakke + CO2 skylling kan også testes. Jeg er litt skeptisk til å utsette ferdig øl for 'fri-luft' selv om kok også reduserer O2.

Det er flere bryggerier som lager god alkoholfri øl. Klokk & Co i Oslo promoterer dette ganske kraftig. Kanskje medlemmene skal be lokale Fylkeslag arrangere bryggeribesøk med en lav-ABV profil i 2022?

For oss som enda ikke har innrømmet overforbruk for oss selv, er gode kl.C øl en god ide. Jeg brygger svært ofte øl i området 3-3,5%. Jeg har en Ordinary Bitter jeg er meget glad i. Den kom høyt i Østfold-mesterskapet som gledet meg veldig mye. Den holder i massevis dersom en midt-uke-øl er ønskelig.

Etterhvert som flere over de siste årene er mer 'mottakelige' for hjemmebrygget øl, har jeg helt lagt om oppskriftene til øl jeg tar ut av huset og drikker hjemme. Folk flest er ikke modne for øl på 5.5% - 9%... Da blir de som kristen-russ på 90-tallet... helt uten trening...
Det at folk tapper i glass, løsriver dem også fra tellinga. De har ikke peiling på hvor mye de har drukket, for det er ingen korker å telle. Jeg serverer derfor alltid hjemmebrygg i små glass... Aldri over 0,3, og ofte med glass jeg har samlet fra PublikumsFavoritt / Norsk Ølfestival gjennom flere år.
Jeg brygger derfor øl på 3% - 4,5% dersom jeg skal ta med øl på fest. Dersom noen spør, svarer jeg at det er vanskelig å si, men 'passe sterk'.... noe den alltid er. 'Passe sterk for fest...'

i Uke 43 arrangeres Klubbmesterskapet i Oslo i Drammensveien 43... Et meget hyggelig arrangement. Jeg tok der med meg min Ordinary Bitter på 3.4%, og var sikker på at jeg hadde lavest ABV av alle deltakerne. ... FEIL... Jeg ble slått av en lett-øl og en alkoholfri øl...
Kanskje Christianiastudentene og Tor / @Oberstbräu kan si noe om prosess på det de stilte med?

Til slutt vil jeg minne om at det finnes en organisasjon som springer ut fra Norbrygg som heter 'Vit hva du drikker'. Etter økonomisk støtte fra staten ble det kjøpt inn profesjonelt utstyr for måling av ABV. Det er litt uklart for meg hvor dette utstyret befinner seg, men ta kontakt med dem for å høre om de kan stille, eller om utstyret kan lånes. Vit hva du drikker (usikker side), eller søk etter hva andre har gjort.

Igjen - takk for en spennende tråd om alkoholkonsum og lav-ABV brygging.
M
 
Det blir nok ikke noe bryggeribesøk med Klokk & Co i regi av Norbrygg Oslo. Litt for langt til Arendal! Men et foredrag på et arramgement hos oss kan det bli.

Jeg har hentet inspirasjon til lettølbrygging fra det engelske forumet Jim's beer kit. Mesker på 75 grader i 30 min, maltsammensetning etter DKISS, don't keep it simple. Gjærer med S 11. Bare sen humle. Tilsetter maltodextrin for fylde.

Planen er å fintune en oppskrift eller to for deling, når jeg har fått flytta inn i nygammelt hus.
 
Kudos til @BingoBjarne som tar opp temaet synes det er kjempebra det kommer opp. Jeg har riktig nok et annet drikkemønster, hvor det er sjelden jeg drikker mer enn 1 eller 2 øl. Men likevel kan fort totalen komme opp i 12-14 øl i enkelte uker. Det skal veldig lite til. Bare en øl til et par hverdager og et par ekstra i helga så er man der.

Som hjemmebrygger er ølet ofte sterkere enn butikkøl også. Prøver å begrense meg til 2-3 totalt i uka og litt ekstra i helga. Slik at det normalt ikke overstiger 10 i en vanlig uke. Det er ikke så langt fra helsedirektoratets anbefaling.
 
Hiver meg på og gir skryt for at @BingoBjarne startet denne posten.
Har lenge tenkt på å lage en lavalkoholdig øl, men foreløpig har det blitt bare med tanken.
Med fri tilgang til god øl er det lett å overdrive mengden av alkohol som en får i seg. Istedet for at man tenker vann når en er tørst så dukker ordet øl opp lettere nå en før.
Alkohol omdannes til gift i kroppen vår og for mye av giften vil selvfølgelig være helseskadelig. I tillegg så lurer det med avhengighet i bakgrunnen. Det er sikkert mange av oss som på nær hold har sett hvor ødeleggende det kan være. Både for den som er avhengig og for de nærmeste rundt vedkommende.
Men så var det gleden med å brygge da.
Det er ikke lett å holde igjenn lysten på å prøve ut en ny gjær, humle, malt eller nytt utstyr. Og plutselig så sitter en der med 11 fat og noen kasser øl.....
Så kanskje det er på tide å prøve ut øl med lavt alkoholinnhold.....
 
Ting i tiden det her!

begynner å bli et rimelig bra utvalg av alkoholfrie øl, men mindre på polet enn det f.eks Gulating har.
Link til podcast som åpna mine øyne for alkolfrie mikrobryggeri..

 
Har lenge tenkt på å lage en lavalkoholdig øl, men foreløpig har det blitt bare med tanken.
Ja, samme her. Det blir et OG-jag når man brygger. Oppskrifta "skal jo være" sånn og sånn. Så tenker jeg på en tirsdag når det er CL på TV'en, er jobb i morgen og hverdag, så nå tar vi ei rolig lett øl. Ser over kranene. 6.8%, 5.9%, 7.2%, 9%, 8.2%. Jah.. 5.9% er jo nesten lett da, så blei det den. :p
 
Ølbrygging.no kom akkurat ut med Fabolous Fake, https://www.olbrygging.no/ølbrygging-as/104641/fabulous-fake-allgrain-ølsett-kun-1pcnt-alkoholstyrke - ikke alkoholfritt, men om det lages riktig med ca 1%, så definitivt lett. Aner ikke hvor bra det er, men
skal prøves.

Og ja, respekt til OP. Satt i gang noen tanker her og.
Jeg har også tenkt på å brygge et alkoholsvakt øl. Jeg var innom butikken til Ølbrygging og plukket med meg et slikt sett. Foreløpig står det i pappeska i kjelleren, men kan komme tilbake med vurdering når det er brygget og smakt på. Håper det blir godt!
 
Jeg har brygget Fab Fake, fikk dessverre litt høyere OG enn oppskrift, men endte ikke på mer enn 1,1%.
Innmesk på nesten 90c, ingen skylling eller gjærnæring :) Mener det var Lallemand London gjær som fulgte med settet.
Det har stått noen uker på fat nå, men det er en slags svovellukt som river sammen med aromaen fra tørrhumlingen. Prøver et triks jeg leste her inne med å koble gass på øl-ut og dra i sikkerhetsventilen noen ganger, gjentar dette.
Smaken er tynn, som kanskje ikke er så rart. Men det er ikke vondt, heller dette enn brus.
 
Av nysgjerrighet for prosessen kjøpte jeg også et Fabulous Fake-sett og testa brygging i går. Viste seg at mitt minioppsett slet mye mer med å holde 79 grader enn det gjør med å holde 65 grader (naturlig nok), så spent på hvor mye gjærbart sukker det blir. I likhet med @Cascade ble OG høyere enn antatt (1.030). Når meske-effektiviteten går ned ved høy-OG-vørter, vil den vel gå opp ved lav-OG-vørter.

Syns vørteren smakte litt i overkant fislete, men det er kanskje mye mentalt. Blir vel annerledes når den har pittelitt alkohol, gjær, kullsyre og tørrhumle i seg.
 
Sist redigert:
Relevant post hos Brulosophy i dag:

Denne passerte litt under radaren frem til i dag @Jørgen O . Brulosophy refererer til Briess sitt forsøk med kaldmesking eller cold mash. Har noen forsøkt dette? Jeg ser at de fleste som har testet dette stort sett har klønet det til. Enten med feil humlemengde, for kort kok, manglende meskesteg innom 65*C eller for dårlig avsiling før kok slik at proteiner brenner seg på elementene.

Jeg gjør en liten nanoskala test frem til kok på kjøkkenbenken nå, og så blir det fullskala hvis det lukter fugl.
Noen som har testet?
 
Hei!

Litt historikk:

Ivrig ølbrygger de siste 5-10 årene.... Laget usaklig mye godt øl, og selv tenkt at jeg ikke har noe alkoholutfordringer da jeg ikke passer inn i det typiske "alkoholikerbildet" samfunnet har innprentet hos oss....

Vel, det viser seg altså at å helle nedpå 4-5-6 øl 2-3 ganger i uka "for kosens skyld" faktisk er nok til å drikke på seg alvorlige helseproblemer (høyt blodtrykk, svinhøye enzymverdier og murrende vondter i ryggen som er indikasjoner på lever/nyretrøbbel)... Dette kom ganske snikende over mange år, men når jeg til slutt innså hvor ille det var sluttet jeg tvert med alkohol og har ingen planer om å ta det opp igjen.

Status presens:

Jeg drikker nå en hel del alkoholfritt øl og for meg er det absolutt ingen "trigger" for å gå tilbake til mitt tidligere drikkemønster. Tvert imot tilfredsstiller det tilnærmet 100% behovet jeg har for å "slappe av med en øl"... Så dette kommer jeg til å fortsette med, men jeg kan dog tenke meg å lage dette alkoholfrie ølet selv (jeg elsker jo å brygge!) og har lest gjennom en del av trådene her om temaet.

Jeg forstår det slik at det er vanskelig å faktisk komme helt ned i 0% (eller under 0,7% som er grensen i Norge) uten skikkelig utstyr (vakumsentrifuge? reversert osmose?), men tenker at jeg i hvert fall vil gjøre et kurant forsøk på å lage et så alkoholfritt øl som mulig med en kombinasjon av avbrutt gjæring og bortkoking av alkohol før tvangskarbonering.

Så til saken:

Er det noen som etter hvert har tilegnet seg kunnskap og erfaring med å brygge alkoholfrie øl? I så fall kan dere skrive litt om hva som funker (for dere) og ikke?

Det er jo mange alkoholfrie bryggeoppskrifter der ute og disse kan jeg nok søke meg frem til selv, men de gode erfaringene og tipsene er det dere andre her som eventuelt kan komme med :)

Ting jeg gjerne kunne tenkt meg å vite mer om er:

Mesking:

- Funker det best å meske til en lav OG og ha høyere utgjæring, eller bør man satse på en vanlig OG og heller avbryte relativt tidlig i gjæringsforløpet?

- Mesketemperatur? Lav? Høy? Stegmesk?

- Spesielle typer malt som funker bedre enn andre?


Gjæring:

- Hvilken gjærtype bør man benytte når man skal avbryte gjæringen underveis?

- Er det en fordel å benytte gjær som opererer på lavere temperaturer slik at gjæringsprosessen trekkes ut over flere dager, eller bør man klaske på med en hurtigvirkende gjær på høyere temperaturer som får unna prosessen så raskt som mulig slik at f.eks. diacetyl ikke blir et problem?

- Hva er "ønsket FG" i denne konteksten?
Stopper man halvveis i prosessen mellom ordinær OG-FG?
1/3 utgjæring?
2/3?
Gjærer man helt ut som vanlig og kun baserer seg på å koke bort alkoholen?

- Hvordan avbryter man gjæringsprosessen på best mulig vis? Funker det med en "cold crash" når man har oppnådd 1-2 poeng over "ønsket FG"?

- Bør man benytte en gjæringstemperaturprofil som øker temperaturen mot slutten før en eventuell CC?


Humling/tilsetninger:

- Bør man være forsiktig med tørrhumling/fruktpuré siden alkoholinnholdet er såpass lavt? Eller betyr det ingenting da man i praksis pasteuriserer ølet før tapping?


Avdamping av alkohol:

Jeg har et ganske kurant bryggeoppsett fra Brewtools med gode varmeelementer og flere temperatursensorer. Har forstått det slik at en av "farene" ved avdamping av alkohol er at suppa ikke holder homogen temperatur og at man derfor kan ha lavere temperatur (og avdamping) enn ønsket. Planen min er å tilbakeføre ølet fra gjæringstanken til brewtoolsen' og der dampe av på en temperatur på 80c i 2-3 timer med relativt kraftig sirkulering i pumpa.

- Høres innfallsvinkelen over grei ut?

- Bør man bruke mye tid og energi på å sørge for at bryggemaskina er så steril som mulig, eller er det ikke så viktig med bakgrunn i pasteuriseringsprosessen som foregår?

- Kan man (og bør man) "tørrhumle" mot slutten av avdampingsprosessen?


Annet:

- Noen som har erfaring med alkoholfri kettle sour? :)

- Noe spesielt man bør tenke på mtp renhold og desinfisering? Vanligvis er jo ølet godt beskyttet av alkoholinnholdet, men når man tapper det alkoholfritt vil det jo ikke være dette. Bør man f.eks. tappe ølet mens det fremdeles er varmt og la det avkjøle seg på fatet?

- Finnes det en god måte å måle alkoholinnholdet i sluttproduktet på? Eller vil dette i praksis ikke være nødvendig? Om ølet til slutt inneholder 0,5-1,5% så er dette mer enn godt nok til mitt bruk.


Et lite tips til slutt:

Dersom noen føler litt på at dere kanskje drikker litt for mye og undrer på om dere er i grenseland, så ta en rask tur til legen og be om å få tatt noen leverprøver. Det er fort unnagjort, og det er mye bedre å få en liten vekker tidlig enn å la det utvikle seg over tid. Årene flyr jo, og plutselig så sitter man der med skjegget fult av postkasser... Jeg kan også på det varmeste anbefale boken Alcohol Explained (William Porter). Denne er tilgjengelig som lydbok på Audible og Apple Books.

BingoBjarne
Veldig spennende.
Jeg har lenge hatt tenkt mer alkoholfri øl. Og nå som større bryggerier viser at det faktisk går ann å lage gode alkoholfrie øl, så blir man ekstra inspirert. Har du prøvd enda eller? Fått til noe?
 
Hørte gjennom episoden til The Brü Lab om alkoholfri øl. Har tenkt at jeg skulle forsøke meg på en tilnærming av metoden som nevnes med å meske på veldig høy temperatur (ca 80°C?).
Anbefaler en gjennomlytting!
Godt du delte den. Hatt tenkt å høre igjennom den, men ikke helt funnet tiden. Men blir det nå kjenner jeg!
 
Av nysgjerrighet for prosessen kjøpte jeg også et Fabulous Fake-sett og testa brygging i går. Viste seg at mitt minioppsett slet mye mer med å holde 79 grader enn det gjør med å holde 65 grader (naturlig nok), så spent på hvor mye gjærbart sukker det blir. I likhet med @Cascade ble OG høyere enn antatt (1.030). Når meske-effektiviteten går ned ved høy-OG-vørter, vil den vel gå opp ved lav-OG-vørter.

Syns vørteren smakte litt i overkant fislete, men det er kanskje mye mentalt. Blir vel annerledes når den har pittelitt alkohol, gjær, kullsyre og tørrhumle i seg.
Overførte til mellom-fat for tørrhumling og påfølgende nedkjøling og bunnfelling i går. Målte 1.016 (fra 1.030), som vil si omtrent 1,8% alkohol. SG-prøven hadde en sær lukt som jeg gjerne forbinder med alkoholsvak øl, men kan hende det er noe jeg innbiller meg, siden jeg vet hva det er.

Siden jeg brygger ca. 10 liters batcher delte jeg alt i to, så har et forsøk til på å nå 1%.

Gjør følgende endringer neste gang:

- Høyere temperatur på innmesk, over 85 grader Hadde i overkant av 80 grader sist, og det droppa til 75 grader med en gang jeg tilsatte maltet. Har vanligvis ikke stort mer enn 2-3 grader dropp.

- Høyere "vedlikeholdsvarme". Når jeg fikk økt mesketemperatur til 79, så sank den nesten med en gang.

- Dersom OG blir i området 1.030 vanner jeg ut for å nå 1.025-ish.
 
Tilbake
Topp