Brygge ingefærøl?

Hei,

er det noen her som har erfaring eller ideer rundt brygging av ingefærøl? Jeg tenker da på varianter som f.eks Fentimans, som har mye ingefærsmak, ikke er veldig søte og gjerne har litt ekstra punch av chili. Ikke de søte brus-variantene. Ønsker også at det blir en 3-4-5 prosent alkohol.

Spesifikt så lurer jeg på hva som er lurt å bruke som base, eple/pære-most eller sukkerlake? Og hva slags gjær vil være bra til dette?
 
Jeg har brygget ingefærøl et par ganger, og det har blitt ganske OK. Ikke Fentimans- eller Bundaberg-nivå, men absolutt drikkbart.

Jeg pleier å bruke sukker og noe lys spraymalt som base, masse revet fersk ingefær og appelsiner og sitroner i skiver. Kok, kjøl ned, gjær med Safale US-05.
 
Arne M skrev:
Jeg har brygget ingefærøl et par ganger, og det har blitt ganske OK. Ikke Fentimans- eller Bundaberg-nivå, men absolutt drikkbart.

Jeg pleier å bruke sukker og noe lys spraymalt som base, masse revet fersk ingefær og appelsiner og sitroner i skiver. Kok, kjøl ned, gjær med Safale US-05.

Ah, spraymalt! Det var lurt. Og takk for gjær-tips.

Hvor mye ingefær per liter har du pleid å bruke, sånn omtrentlig?
 
Jeg har hatt bokmerke på denne oppskriften en stund nå. Har aldri kommet til å prøve den selv, men skal vi tro alle de som har prøvd den inne der, så er den god :) Det er ganske enorme mengder ingefær, men greia er at den andele som kokes lenge ikke bidrar med den brennende ingefærsmaken, men kun med en mer søtlig ingefærsmak. http://www.homebrewtalk.com/f76/ginger-ale-24326/
 
Noen som har tatt jobben med å legge denne inn i beersmith el. ? Virket spennende.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4
 
Har ikke noen oppskrift liggende, dessverre. Har pleid å ta det mer eller mindre på sparket, og det er en stund siden nå så jeg husker ikke helt alle mengdene. Men det er snakk om flerfoldige hundre gram ingefær, og 2-3 appelsiner og 2-3 sitroner i skiver, dette til ca. 20 liter vann. Tilsett sukker og spraymalt så du får den alkoholmengden du vil ha, hvis jeg ikke husker heelt feil har jeg brukt ~1,5 kg tilsammen.
 
Her er en oppskrift jeg brygget for ikke lenge siden. Ble bra, men kommer nok til å øke mengden ingefær noe, 1.5 gangen eller der omkring.
Sukkeret ble som det ble, da det var det jeg hadde for hånden, det kokte i 15min.
Hadde også saften og skall av 2 sitroner oppi ved 10min.
Startet gjæringen på ca 16 grader og holdt den der under stormgjæringen og økte deretter sakte til 19 grader.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 11.00 l 
Bottling Volume: 10.00 l
Estimated OG: 1.043 SG
Estimated Color: 8.5 EBC
Estimated IBU: 16.0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Boil Time: 90 Minutes
Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1.50 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain        1        75.0 %       
5.00 g                Nugget [14.70 %] - Boil 60.0 min        Hop          2        16.0 IBUs   
100.00 g              Ginger Root (Boil 30.0 mins)            Herb          3        -           
33.00 g              Ginger Root (Boil 10.0 mins)            Herb          4        -           
1.0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        5        -           
0.40 kg              Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)        Sugar        6        20.0 %       
0.10 kg              Brown Sugar, Dark (98.5 EBC)            Sugar        7        5.0 %       
 
Hei! Tar opp igjen denne tråden ;)
Denne ingefærøl-oppskriften ser spennende ut og jeg planlegger og brygge mitt første. Blir den god Simen?

Lurer på følgende, hva utgjør forskjellig koketid på ingefæren smaksmessig?

Og er det noen fordeler med å tilsette hvitt og brunt sukker når man bruker malt eller maltekstrakt?
 
Sukker vil bidra til høyere alkoholnivå, og gi et tørrere preg på ølet. Noe jeg forsåvidt tror kan være bra ved ingefærøl. Brunt sukker vil gi gi noe smak. Lang koketid skal mildne den brennende ingefærsmaken, og gi mer av den søtelige og runde smaken. Jeg gjorde en test med koking og smaking underveis på 10, 15, 20 og 60 min, og merket ikke så stort forskjell der og da. Mulig at dette kommer mer fram ved lagring. Det som derimot var en umiddelbar forskjell på var om det ble kokt eller om den trakk på ca 80 grader. Sistnevnte gav en umiddelbar mildere smak. Jeg har ikke smakt på min enda (annen oppskrift), så kan dessverre ikke rapoortere noe resultat.
 
Jøss, ville trodd omvendt om koketiden. At lang koketid ga mer smaksutbytte og brennende smak. Fordamper noen stoffer da?

Her kan det forskes, glimrende med 5liters batcher.
 
Jeg har hatt bokmerke på denne oppskriften en stund nå. Har aldri kommet til å prøve den selv, men skal vi tro alle de som har prøvd den inne der, så er den god :) Det er ganske enorme mengder ingefær, men greia er at den andele som kokes lenge ikke bidrar med den brennende ingefærsmaken, men kun med en mer søtlig ingefærsmak. http://www.homebrewtalk.com/f76/ginger-ale-24326/

Eg lurer litt på den oppskrifta. Kva betyr t.d. "Grain: 1# CaraPilsner"? eg trudde # betydde nr. Oppgir han då ikkje mengd av ingrediensane?
 
Jeg brygget et ingefærøl i julen. 3,5kg pilsnermalt og 1kg maisflak. I tillegg til mosaic humle, tilsatte jeg 300g revet ingefær helt på slutten av koketiden.
Ølet er en skikkelig smaksbombe, og fungerer helt perfekt til vårruller og fisk.
 
Jøss, ville trodd omvendt om koketiden. At lang koketid ga mer smaksutbytte og brennende smak. Fordamper noen stoffer da?

Her kan det forskes, glimrende med 5liters batcher.
Det stemmer jo forsåvidt, men generelt etterhvert som urter/kryddre (og sikker en del andre ting) varmebehandles så avrundes smaken mye og blir mildere. Det samme skjer med feks hvitløk. Grillet hvitløk er skikkelig digg snacks!
 
Her er en oppskrift jeg brygget for ikke lenge siden. Ble bra, men kommer nok til å øke mengden ingefær noe, 1.5 gangen eller der omkring.
Sukkeret ble som det ble, da det var det jeg hadde for hånden, det kokte i 15min.
Hadde også saften og skall av 2 sitroner oppi ved 10min.
Startet gjæringen på ca 16 grader og holdt den der under stormgjæringen og økte deretter sakte til 19 grader.

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size (fermenter): 11.00 l
Bottling Volume: 10.00 l
Estimated OG: 1.043 SG
Estimated Color: 8.5 EBC
Estimated IBU: 16.0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 60.00 %
Boil Time: 90 Minutes
Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
1.50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC) Grain 1 75.0 %
5.00 g Nugget [14.70 %] - Boil 60.0 min Hop 2 16.0 IBUs
100.00 g Ginger Root (Boil 30.0 mins) Herb 3 -
33.00 g Ginger Root (Boil 10.0 mins) Herb 4 -
1.0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 5 -
0.40 kg Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC) Sugar 6 20.0 %
0.10 kg Brown Sugar, Dark (98.5 EBC) Sugar 7 5.0 %


Ser det er ei stund siden denne ble postet, prøver allikevel å spørre om karbonering på denne? Brygga denne før påske, og skal tappe den imårra..
 
Ser det er ei stund siden denne ble postet, prøver allikevel å spørre om karbonering på denne? Brygga denne før påske, og skal tappe den imårra..
Mener å huske at jeg karbonerte min ingefærøl med rundt 7g pr liter. Jeg synes at dette er en "øl-sort" som har godt av litt bobler. Kan sikkert øke til 8g pr liter og om man er riktig så eksperimentell av seg ;)



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Ser det er ei stund siden denne ble postet, prøver allikevel å spørre om karbonering på denne? Brygga denne før påske, og skal tappe den imårra..
Mener å huske at jeg hadde i rundt 8g/l sukker, i en vesjon av denne og det ble for mye, ble litt ingefærfarris.
Rundt 7g/l er bedre.
 
Jeg prøvde med 6g/l, håper det holder. Vi fikk en betydelig høyere effektivitet enn i oppskriften her. Jeg ganget ingefærmengden med 1.5, og hele oppskriften med 2.5 for å få litt mer volum. OG 1.080, FG 1.008. Det var en del ingefærsmak, men er redd alkoholen tar litt livet av ingefærsmaken. Prøve å gi dere tilbakemelding på hvordan den blir om et par uker..
 
Tilbake
Topp