Ipa/apa, øl som kan kamuflere diverse fuck-ups før man lærer utstyret å kjenne og Us-05 som gir ålreite resultater i et vidt temperaturspenn er mitt forslag. F.eks lucky jack som nevnt over.
Lag noe du liker, helst ikke med for mye humle hvis det skal flaskes. Lervig Lucky Jack er jo ofte en vinner Som fås som sett og et greit øl å få bra til.
Det første maltbrygget mitt var en Vestkyst - og det blei faktisk godt. Det er et veldig straight øl å brygge. Og det er ikke mye som smaker bedre.
Jeg flasker stadig mine, og det går faktisk veldig bra.
Du får det som sett. Hos Brewshop, tror jeg. Ellers ligger oppskrifta her på forumet.
Er det denne oppskriften du tenker på Finn ? Det var jo ett hav av forskjellige humletyper da Humle og Malt - Oppskrift: Kinn: Vestkyst
Da var maskina i hus og nå kjører jeg en test med reint vatn. Det blei en Coobra 32. Så nå lurer jeg på om noen har tips til hva en kanskje bør lage som sitt første all grain brygg ? Ja alle andre tips til en første "grainer" å for den del.
Denne kan jeg signere på. I tillegg til det andre som gikk galt under mitt første brygg, så spruta det ut vann fra inn-koblingen på spiralkjøleren. Vannet gikk i en fin liten bue, og rett oppi kjelen, før koblingen hoppet av og jeg fikk en 10 liter vann på gulvet før jeg fikk skrudd av krana.
- Regner med du har en spiralkjøler. Kjør en test på klemringskoblingene før bryggedagen, sjekk at det er tett. Fryktelig irriterende å stå med vann på gulvet fordi en slange hopper av eller lekker eller noe anna krøll.
Nå bruker jeg motstrømskjøler sjøl, men jeg trodde standarden var å romstere rundt i gryta med selve spiralkjøleren for å skape bevegelse?Anbefaler også å røre hele tiden (med en desinfisert meskespade) under kjøling. Jeg rørte ikke da jeg startet, og kjøling tok godt over 40 minutter. Nå rører jeg kontinuerlig fra jeg starter kjøling, og er nede på gjæringstemperatur på maks 10 minutter.
Det gjør i hvertfall jegNå bruker jeg motstrømskjøler sjøl, men jeg trodde standarden var å romstere rundt i gryta med selve spiralkjøleren for å skape bevegelse?
Nå bruker jeg motstrømskjøler sjøl, men jeg trodde standarden var å romstere rundt i gryta med selve spiralkjøleren for å skape bevegelse?