Bryggertabber

Holder på for å gjøre klart til bryggedag i morgen. Etter å ha gjort ferdig kegerator og flyttet øl ut fra gjæringsskapet, skal jeg finne strømadapteret til Braumeistern. Jeg leter, leter og leter, men finner søren ikke den kabelen. Etter å ha gått gjennom lagringsbokser for utstyr, malt, humle, ølhyller og alt annet rask man har, tar jeg en rask titt opp i taket. Jeg hadde festet den i vannrøret som går i taket. Flotte greier.

Kanskje ikke en direkte tabbe, men fy søren så stresset man blir.
 
Da var det min tur igjen....

Her om dagen var det på tide å tørrhumle IPA`n min. Jeg åpnet fryseren og der lå Cascadepakken fremst, som jeg skulle bruke. Strakk så armen ned og fisket med meg pakken. Ruslet inn i bryggeriet, åpnet pakken, veide opp riktig antall gram og tømte dette i gjæringskaret. Så langt alt vel....  helt til jeg kikket på pakken da jeg skulle lukke den igjen... der sto det Saaz 3,7% !!    :bank2: :bank2: :bank2:  Feilhumlet De Luxe , en skikkelig Gardenabommert  :cheeky:

Neste gang skal jeg ta på meg brillene når jeg er i nærheten av flere humleposer.  Brygget står nå til modning, skal bli artig å smake etterhvert....
 
Samme tabben som meg i dag! :mad:
Skulle brygge Gahr sin Andrimne Ordinary Bitter. Selvsagt med EKG som humle.
Fikk ny forsyning av dem humla og Saaz i går.
EKG hadde 6.4% Alpha og jeg beregnet ut i fra det. Hadde på humle ved 60 min og så ved 15.
Ide jeg skulle måle opp siste tilsats snur jeg posen, OG DER STÅR DET SAAZ 3.2%.  :duh: :attevar:
Vel, siste tilsats ble EKG, men det blir nok et underlig øl. Min beregning sier at IBU havnet på ca 16 istede for 30.
Mener å ha lest her inne at jeg kan koke litt vann med humle og tilsette ølet for å heve IBUen, stemmer det?
Ang det med brillene, hva skal JEG si? Jeg HADDE brillene på!  :rasende:
 
Men humlen er avhengig av en viss pH for å gi den riktige, gode bitterheten, og den pH-en får du ikke i rent vann.

Kilde: en eller annen podcast, antakelig Brew Strong.
 
Kjetil S skrev:
Men humlen er avhengig av en viss pH for å gi den riktige, gode bitterheten, og den pH-en får du ikke i rent vann.

Kilde: en eller annen podcast, antakelig Brew Strong.

Forslag til berging av 20 liter øl?
:attevar:
 
Erklær det en mild istedenfor bitter. Jeg tror det er en god sjanse for at ølet blir godt uansett, om det ellers er godt brygget. Stort sett er det slik at mindre oppskriftsfeil ikke gir vondt øl, de gir bare et annet øl. Og uansett er IBU-enes veier uransakelige.
 
Skulle tappe om 23 liter øl. La sukkerlaken i det andre karet, pumpet heverten og snudde meg rundt for å fortsette flaskevasken. Skal bare ta et skritt bakerover, og kjenner sokken min plaske i øl og bli "sokk"bløt. Tror du noen har glemt å lukke tappekrana før omstikken begynnte. 5 liter øl er akkurat vasket opp fra kjøkkengulvet, og jeg er barbeint.

Regner med at mesteparten av sukkerlaka forsvannt ut med ølet, og ølet blir underkarbonert. Håper ikke på at sukkelaken lå igjen på bunnen av dunken og flaskene mine går i lufta.
 
Storlekasje og påfølgende jordfeil på  HLT gjorde at jeg måtte bruke VVB (vannet smakte greit der), ved nermere kontroll tyder alt på at den var så full at utvidelsen ved oppvarmingen fikk den til å renne over, noe som ikke vises bak isolasjonen, men det ble da service og ombygging på den, aldri så galt osv.
 
Oddvar Demmo skrev:
Storlekasje og påfølgende jordfeil på  HLT gjorde at jeg måtte bruke VVB (vannet smakte greit der), ved nermere kontroll tyder alt på at den var så full at utvidelsen ved oppvarmingen fikk den til å renne over, noe som ikke vises bak isolasjonen, men det ble da service og ombygging på den, aldri så galt osv.
:) vvb er grei nok den i de fleste tilfeller. Men du må bygge større bryggeri :)
Jeg varmer opp bryggevann i full kjele, bruker noe til å kjøre en siste rens, noe til mesk, og fyller deretter opp, da har det fått fin temp etter meskingen er ferdig. :)
 
Jeg må følge med når HLT fylles opp, unødvendi å ha den så full at det ikke tåles at vanne varmes opp uten at det renner over.
Mesketanken, ca 80 liter er heller ikke så stor at det er nødvendi.
Håper at det blir vekt på denne i løpet av sommeren, da stenger magnetventilen når nødvendi vannmengde er fylt. :)
 
Jeg skulle tørrhumle med bl.a. Citra. Ved en feiltagelse ble det med en pose Nelson Sauvin i stedet for den nevnte Citra.
Om det kan betegnes som en bryggetabbe, er jeg nå usikker på....
 
Ole Mørkved skrev:
Jeg skulle tørrhumle med bl.a. Citra. Ved en feiltagelse ble det med en pose Nelson Sauvin i stedet for den nevnte Citra.
Om det kan betegnes som en bryggetabbe, er jeg nå usikker på....

Er det ikke slikt som kalles produktutvikling?
 
StoreMy skrev:
Er det ikke slikt som kalles produktutvikling?

Det har du nok rett i, men når man er en smule pedant, så får denne handlingen, i kombinasjon med det ordet, det til å gå litt kaldt nedover ryggen :)
 
Las feil i oppskrifta under Kölschbrygginga i går. Var eit lite 1-tal og nokre bokstavar som skilde Wyeast W1007 og WLP007...
Øl vert det nok, men ikkje heilt som tenkt...

Irriterande med ein slik tabbe, då alt anna gjekk på skjener. Frå SG til OG til volum.
 
Hadde virkelig ikke dagen før jeg skulle på ferie, først var jeg på legevakten med en kraftig forstuet fot som heldigvis ikke var knekt. Senere på kvelden skulle jeg ha en pale ale på fat. Fatet var fyllt med pbw og satt litt trykk på, var på tide å tømme av dette så jeg slapp ut trykket med sikkerhets ventilen. Jeg burde ha sluppet ut mer for lokket satt fortsatt ganske bra, men jeg insisterte på å trykke det ned og la kroppsvekten til. Når lokket slapp kjørte jeg tommelen inn i kanten av åpningen og fikk et fint C formet kutt. Spurte pent min  samboer om hun kunne stripse meg sammen, noe hun nektet og kjørte meg på legevakten for andre gang den dagen. Traff heldigvis ikke samme lege, men ei søt dame som sydde 6 sting.  Satser på ølet er godt til jeg kommer hjem fra Tyrkia :)
uhygymuj.jpg



Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Hadde akkurat fått kok på vørteren, og løftet av lokket.
Akkurat i det samme øyeblikk dukket det opp en veps, en kamikaze veps som hadde lyst på øl. Og før jeg klarte å reagere stupte den rett i gryta som fosskokte.
Den forsvant umiddelbart ned i vørteren. Regner med at etter 90 minutter kok er den desinfisert. Men skal gjerne bli inntresant med Red Ale med litt Veps aroma.

Men etter tapping, fant jeg dyret igjen i gryta sammen med bunnfallet. Sikkert en lykkelig død..
 

Vedlegg

  • WP_000071.jpg
    WP_000071.jpg
    133,7 KB · Sett: 875
Tilbake
Topp