Bryggertabber

Ole Mørkved skrev:
Kan noen minne meg på å ta ut malingsblanderen fra gjæringskaret når jeg flasker den ølen jeg brygget i dag?

Snart flasketid? Husk malingsblanderen!
 
Ole Mørkved skrev:
Bård skrev:
Ole Mørkved skrev:
Kan noen minne meg på å ta ut malingsblanderen fra gjæringskaret når jeg flasker den ølen jeg brygget i dag?

Snart flasketid? Husk malingsblanderen!

Tusen takk, det hadde jeg glemt/fortrengt. Flasking i morgen!
Hadde vært kjedelig med ett øyeblikks uoppmerksomhet og vips så var malingsblanderen fordelt på 3-4 flasker ;D
 
Øyvind_Risan skrev:
Hadde vært kjedelig med ett øyeblikks uoppmerksomhet og vips så var malingsblanderen fordelt på 3-4 flasker ;D

Ja, og får du den nedi ei eller flere flasker, så er det kliin umulig å få den ut igjen, bare å kaste de flaskene etter å ha drukket opp ølet!
 
Får vel bidra med dagens tabbe. Ikke så mye bryggertabbe som flaskevasketabbe, men det går nok bra:p
Inspirert av tråden om flasch-o-matic har jeg og vasket flasker i kassene de siste gangene.
Så også i dag, med en gjennomsiktig oppbevaringskasse med hjul under som kar var flaskene vasket med krystallsoda, spylt innvendig ( dette var flasker jeg hadde fått i retur fra en sporadisk medbrygger som ikke har fått rutinen med å skylle flaskene med en gang de er tømt helt inn enda.) Oppdaget en ørliten sprekk i bunnen av vaskekaret og lurte litt på når den var kommet dit. Regnet med det var en gammel sprekk og startet med å fylle i starsanløsning for endelig sanitering... jo mer veske som ble fyllt i karet jo større ble sprekken i bunnen... Resultat: fikk dyppet kassene, vasket gulvet, en maskin med håndduker og samboer fikk seg en til oppbevaringskasse til barneklær som er blitt for små...
Hva har vi lært av dette?
Sprekker kommer av noe, å bør ikke ignoreres. Vaskekaret bør være av skikkelig kvalitet uten hjul.....;D


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
Tenkte at jeg glatt skulle greie å holde meg unna denne tråden  8)

Men med verdens beste Porter som mål så gikk for kort tid siden  7 kg UKNUST! malt i gryta.  :bank2:

JA ja,.  Ser jo at Spurven i hagen liker korn da .. :)
 
Nei jau, bryggetabbe må det nok definerast som...

Som fleire kjenner til liker eg å smelle i hop mindre batchar når min verre halvdel er vekkreist. Tilfeldigheitene gjorde det slik at det var berre minstemann og eg i huset i kveld, så då kunne det passe fint å bruke opp att slurryen frå kölschen eg har brygga til dåpen til sonen av ein kompis og som skulle flaskast likevel i kveld. Ok: øl på flasker, litt i stuss på om eg skal brygge i kveld eller i morgon tidleg så eg serverer minstemann kveldsmat. Etter tannpussen set eg 20-literskjelen på plata med knapt 16 liter vatn slik at vatnet kan varme seg opp medan eg syng god natt-viser og kleiar han på ryggen. Alt flott så langt, berre ein grad unna striking temp når eg kjem opp. Dette går vegen. I alle fall heilt til eg har fått BIAB-posen i kontakt med meskevatnet, for då set sirene i, og den stoppar ikkje... Eg rekk å røre godt rundt slik at alt kornet blandar seg i meskevatnet før eg druser kjelen i den forvarma steikeomnen. Styrtar ned trappa og finn ein gutunge oppløyst i tårer fordi han har slått handa si... på puta!!! Trøyste trøyste, pappa glad i guten sin, pappa har "mat" i omnen som skal lagast klart til mamma kjem heim i morgon, kan pappa få gå? Jaudå, han er då stor gut må vite, men først må det bli både suss og raping og fliring og pappa må bake han inn i dyna slik at han blir til pølse i brød  :). I det eg kjem opp kjem eg på at eg har gløymt å måle mesketemperatur. Etter 45 minutts mesk kan eg konstatere at eg har meska på 70 grader, minst... Blir spennande å sjå kor langt ned kölsch-gjæra (Wyeast) tar denne rugølen. Den blir nok søtare enn planlagt. Får håpe fersk gjærslurry og oksygentilførsel rett i vørter gir eit betre resultat enn det eg frykter no... Vel vel, min versjon av Whitbread London-porteren frå Durden Park-gjengen smakte i alle fall veldig godt på slutten av "kvelden"  :biersmile:
 
Har kjøpt meg luftepumpe med brusestein og hele pakken, og fikk da luftet vørteren for første gang i går.

Da jeg skulle ta fra hverandre de ulike delene, så satt slangen så godt på brusesteinen at jeg knakk steinen i forsøk på å få den av, så da må jeg kjøpe ny til neste gang.
 
NicolaiGj skrev:
Har kjøpt meg luftepumpe med brusestein og hele pakken, og fikk da luftet vørteren for første gang i går.

Da jeg skulle ta fra hverandre de ulike delene, så satt slangen så godt på brusesteinen at jeg knakk steinen i forsøk på å få den av, så da må jeg kjøpe ny til neste gang.

Kjøp fleire, dette vil skje igjen. Trust me...
 
Var det den porøse typen? De i rustfritt er vel ikke så enkle og knekke?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Brygget en ESB i kveld.

Glemte å lukke kranen på gjæringskaret da vørter skulle oppi.

30 liter vørter i sluken før jeg merket det... :bank2:
 
Dette er vel ikke en bryggetabbe som sådan, men noe relatert. Faren til kompisen min hadde ett gammalt hb apparat i kjelleren. Da dette var første sommeren vi begge fikk lov til å være hjemme alene en uke, skulle kobbersrammelet vekkes til nytt liv. Det ble mest med snakket fordi kompisen min var opptatt med en fotballturnering. Like vel hadde jeg laget sats på halvannenliters- flasker..Turbogjær, sukker og vann. Flaskene lempet jeg i en sånn skapbod på rommet mitt. Foreldrene mine kom hjem og jeg hadde egentlig glemt dem, før det smalt noe inni helvete fra boden. Dette var midt på natten og faren min kom styrtende inn, trev opp døra til boden og gjærsurpa spruta, han banna og skrek. Det ble mye vasking på meg.. Og en god historie som dras frem ved sosiale anledninger i familien.
 
Ja, måtte inn å skrive en tabbe her jeg også.........
Muttern hadde et kjøleskap som hun ikke trengte lengre, kjapp var jo jeg med og vise interesse. Tenkte at dette måtte være konge for oppbevare gjær og et par cornelius fat i.
Fikk da dette transportert hjem, satt i stikkontakt og tenkte ikke noe mere på dette. Puttet inn all gjær jeg hadde liggende (001, 007, 2278, og diverse gjær slurry)
Problemet var at kjøleskapet stod på max.%$#?? kom ned en tur i dag og alt var bunn fryst.
Må nå ut og kjøpe ny gjær................... All vasking av tidligere gjær har vist seg å være forgjeves &%$#"!. Utrolig irriterende.
Heldigvis hadde jeg ikke plassert Cornelius fatene i det enda. Så det er jo et lys punkt  >:D
 
pkj skrev:
Ja, måtte inn å skrive en tabbe her jeg også.........
Muttern hadde et kjøleskap som hun ikke trengte lengre, kjapp var jo jeg med og vise interesse. Tenkte at dette måtte være konge for oppbevare gjær og et par Cornelius fat i.
Fikk da dette transportert hjem, satt i stikkontakt og tenkte ikke noe mere på dette. Puttet inn all gjær jeg hadde liggende (001, 007, 2278, og diverse gjær slurry)
Problemet var at kjøleskapet stod på max.%$#?? kom ned en tur i dag og alt var bunn fryst.
Må nå ut og kjøpe ny gjær................... All vasking av tidligere gjær har vist seg å være forgjeves &%$#"!. Utrolig irriterende.
Heldigvis hadde jeg ikke plassert Cornelius fatene i det enda. Så det er jo et lys punkt  >:D

Men det hadde JEG  :eek: 4 fat øl bunnfryst etter at termostaten tok kvelden :bank2: :bank2: heldigvis ikke noe gjær i skapet  :noway:
 
Hvor skal vi starte denne da?

Brygget en WIT IPA i mars, OG 1070. Brukte slurry av Trappistgjæren til Wyeast3787. Den er jo super til å spise vørter, så da den var ned på 1010 flasket jeg den og siden det var belgisk stil 7gr p liter.
Fin øl...spoler vi frem til i dag...rydder ned i boden der det står mye øl, og så smeller det en liten 0.33 bjørneunge. WitIPA lukten sprer seg rundt føttene mine men all glass ligger i kassen så det gikk bra sånn, etter å ha vasket og ryddet får jeg oversikt over hva som er igjen av den batchen.. 13 små tynne flasker resten står på store tunge som tåler trykk, javel opp med de små på kjøkkenet, på med vernebriller.
Åpnet en og det fosset jo som guttungens lekevulkan på skolen når de fyller opp med bakepulver og glykol...
Vel åpnet alt og lot de stå et kvarter, de som det var mye igjen på fikk ny kork, reste gikk til øllah.
Men så målte jeg FG...husk den var 1010 etter flasking, nå var den 1002,,,, og litt grov matte gir den et CO2 trykk på 8 etter tabell. Eller tilsvarende om jeg hadde primet det med 600 gram sukker ved flasking... Nu vel..belgisk gjær er arbeidsom, det var leksjonen, samt at vi demper ned sukker per liter i fremtiden.....
 
Tjaa....skulle brygge juleøl i dag jeg.

Når jeg setter i gang oppkoket, ser jeg at temperaturmåleren min viser 106 grader. Den viser med andre ord 6 grader feil, noe som betyr at jeg ikke har fått særlig bra utbytte fra meskingen.
Trodde jeg mesket på 65 grader, men om feilmarginen også var 6 grader der, så...jah!

Så om ikke det var nok.....humleskjemaet var 60 min, 15 min og 2 min. I det det begynner å koke, kaster jeg oppi 60-min humlen.
Deretter tar jeg en titt på oppskriften igjen, og ser til min store forskrekkelse at det skal koke i 90 min...ikke 60....lovely.
Så for å hindre å koke 60-minutters humlen i 90 minutter, så tok jeg en "sjefsavgjørelse" om å bare koke brygget i 60 minutter....
Det var kanskje ikke så veldig gjennomtenkt, for da endte jeg opp med ca 1-2 liter mer vørter enn hva jeg hadde planlagt.....som om ikke OG var nok herpa etter meskingen.

Etter at vørteren er nedkjølt, slenger jeg den over i gjæringskaret.
Så finner jeg ut at jeg har glemt å ha oppi muscovadosukker. Så i panikkens hete, løser jeg opp sukkeret i litt kokende vann og heller oppi gjæringskaret.
Sjekker temperaturen før jeg pitcher gjæren, og ting ser ut til å gå noenlunde greit.

Så joda....det blir nok øl til slutt, men.....en OG på 1.054 fremfor estimerte 1.067-1.070, hehe....og mildt sagt vimsing fra begynnelse til slutt!
 
Tilbake
Topp