Bryggertabber

Utstyrstabbe? Kjøpt barley crusher, og skulle brygge uten å ha testet den før. Den dingsen som stikker ut er for tjukk for drillen, så da ble det håndsveiving av 11kg malt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Satte flasker til karbonering i et tomt og romtemperert kjøleskap før ferie. Strømmen var koblet ut, men glemte at varmebeltet lå i bunn. Kom hjem 2 uker senere til behagelige 70 grader i skapet. Flaskene trolig enda varmere og regner med disse må ofres til draugen.
 
Det kommer an på hvor hurtig temperaturen steg...
Dersom gjæren ble 'pasteurisert' før nok CO2 ble dannet, er de nok flate og søte...
 
Skjønner at en og halv måned bryggepause er for lenge, når du merker ca. 5 minutt før meskingen er ferdig at du har glemt å varme skyllevann.
 
Jeg er redd infeksjoner, og liker ikke å åpne lokket på gjæringsbøtta for ofte. Derfor har jeg også satset på at 2 ukers gjæring er nok og at hvis målt SG er som forutsatt i oppskrift, så er alt i orden for flasking.

I dag var det klart for min første batch gjæret med Mangrove Jack's M54 Californian Lager (en gjær for overgjæring mellom 18 og 20 grader, men som skal gi smak som en lager).

Jeg glemte å starte med "FG"-målingen, og steriliserte flasker, korker, bøtter og flaskestang mm. Brukte masse tid på å gjøre klart, klargjorde til og med sukkerlaken for karboneringen. Og så målte jeg SG. Den var 1016, og skulle vært 1007.

Bare å pakke sammen og vente noen dager, og håpe at det gjærer ned. Neste gang tar jeg en SG-måling først...

På den positive siden så smakte SG-prøven godt, og faktisk veldig lite søtt.
 
Sist redigert:
Komplekse sukkerarter (dekstriner) smaker mindre søtt på tungen enn enkle sukkerarter. Monosakarider som fruktose/glukose smaker søtest...
 
Komplekse sukkerarter (dekstriner) smaker mindre søtt på tungen enn enkle sukkerarter. Monosakarider som fruktose/glukose smaker søtest...
Godt å vite. Jeg mener jeg holdt mesketemperaturen ganske lavt, så det er likevel litt pussig hvis det er mye ikkegjærbare sukkerarter. Jeg skrudde opp temperaturen til 19 grader og forsøkte å få rørt opp litt gjær uten å tilføre oksygen, så får vi se hva SG havner på om noen dager.
 
Brygget en dobbelbatch i går. En IPA på simcoe, citra og amarillo -wlp007 , samt en hefeweissen på halertau mittelfruh og wlp300. IPA først, derettet hveteølen. Det ble sent, og etter 10bryggetimer var ikke hodet helt på plass. Pitchet en god dose wlp007 i hveteølen. I panikk pitchet jeg en dobbel dose wlp300. Føkk.

Hva kan man forvente av dette ølet, har vel 2,5-3 ganger så mye gjær som nødvendig, samt 2 vidt forskjellige gjærstammer. Dette skal egentlig være en bryllupsgave (20.august). Burde vel sette en ny en i morgen. Hvis tiden strekker til. Innspill mottas med takk, og oppdatering på ølsmak kommer om 4uker ish.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Wlp 007. Hadde dyrket litt vel over behov( var vel nok fersk gjær der til de 2-3 neste bryggene mine. Denne ble pitchet omlag 4timer før hveteølmesken var klar. Utrolig klumsete. Burde se forskjell på wlp007-leire og 300-suppe, men med et tungt slitent hode kan man gjøre de dummeste feil. Siste gang jeg brygger edru

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Brygget en dobbelbatch i går. En IPA på simcoe, citra og amarillo -wlp007 , samt en hefeweissen på halertau mittelfruh og wlp300. IPA først, derettet hveteølen. Det ble sent, og etter 10bryggetimer var ikke hodet helt på plass. Pitchet en god dose wlp007 i hveteølen. I panikk pitchet jeg en dobbel dose wlp300. Føkk.

Hva kan man forvente av dette ølet, har vel 2,5-3 ganger så mye gjær som nødvendig, samt 2 vidt forskjellige gjærstammer. Dette skal egentlig være en bryllupsgave (20.august). Burde vel sette en ny en i morgen. Hvis tiden strekker til. Innspill mottas med takk, og oppdatering på ølsmak kommer om 4uker ish.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Kan vel bli interessant øl, men om du ønsker forutsigbarhet kan det være smart med ny batch.
 
Å vaske Speidelen med stålull. Joda, det blir rent, men hvordan får man de små fibrene av stålull bort fra magnetpumpen etterpå? Syrebad?
 
I går brygget jeg en "Schwarzkølsch". Glad og fornøyd over en bryggeprosess som hadde gått på skinner, bar jeg dunken med 24 liter forhåpentlig godt øl ned i kjelleren til gjæring på 16 grader. Men da jeg kom opp igjen og skulle gå igang med å rydde og vaske, gjorde jeg en ubehagelig oppdagelse: På kjøkkenbenken sto den siste humletilsetningen alene igjen og var sørgelig utilsatt:(.

Nå tar jeg alltid vare på bunnfallet i kokekjelen for å dekantere av en ekstra liter eller to, og det ble - håper jeg - redningen. I dag tidlig helte jeg av en liter kølsvart vørter, kokte opp, trakk kjelen til side, og la oppi en humlepose med 25 gr. Hallertauer Mittelfrüh. Jeg regner med at dette fungerer som en riktig kjekk hopstand. Nå venter jeg bare på at det hele skal kjøles ned, og så skal det helles i det muntert boblende brygget nede i underverdenen.
 
Er det så viktig med aroma humle i en Schwarz da?
Jeg hadde latt vær

Det kommer vel til syvende og sist an på hva du liker - og jeg liker humlearoma:) - men om du skal gå etter stilbeskrivelsen (BJCP), skal det være både humlesmak og -aroma, men ikke kraftig. Jeg er ikke så opphengt i stilbeskrivelsen, og synes Køstritzer blir et litt tamt øl, så jeg tar i litt mer humle.
 
At det står 5 liter Starsan i 30-liters tappekar betyr IKKE at hele karet er desinfisert.......
Skylder på ca 42 i feber - selv om kona mi mente at den var nærmere 37,9 ....
Rakk heldigvis å drikke opp mesteparten, men etter 2 uker var det rett i sluken med siste halvpart.
Jaja.
 
Klassisk beersmith felle, trykka meg ut av programmte imens jeg hadde på nedtelling... Tror jeg husket tiden innenfor 5min heldigvis!
 
Tilbake
Topp