Bryggertabber

En litt innviklet tabbe. Rett før helga kjente jeg en lukt på bryggerommet som jeg har kjent før og som jeg absolutt ikke ønsker å kjenne på rommet hvor jeg oppbevarer all malten min: lukten av død mus. Mus som har vært død EN STUND.

Stengte dør og vinduer og gikk og la meg. Morgenen etter mannet jeg meg opp og åpnet døra for forhåpentligvis avkrefte situasjonen som innbilning. Men nei, lukten av død mus lå tjukt i rommet.

Flytta i all hast (og konas store "glede") all malt ut av rommet (og inn på soverommet). Jeg tok så med meg hansker, klorvann og generell nedbrutthet og gikk igang med å tømme skapet og lete i alle kriker og kroker etter den lille jævelen. Noen timer senere hadde jeg fortsatt ikke funnet noe mus, og det eneste som gjensto var kjøleskapene. Dro frem gjæringsskapet og gikk over med nesa.

I drypp-bakken bak kjøleskapet, det som tar imot kondens møtte jeg et besynderlig syn.

DSC_0730.JPG

Jeg har jo hatt noen "situasjoner" med WLP530 inne i skapet, og her ligger det rett og slett noen dl gammel gjær og godgjør seg. På nært hold lukta det en blanding av surølbryggeri og gjærekstrakt. Hvem vet, kanskje jeg har uforvarende produsert marmite bak kjøleskapet mitt? "Død og fordervelse" er ihvertfall dekkende.

Pannen lot seg ikke fjerne, så en stund senere, etter mye banning og klønete vask ble kjøleskapet satt på plass og resten av rommet klorvasket. Dagen etter kunne jeg med stor glede konkludere med at det ikke var noen død mus på rommet.

Hva skal vi lære av dette? Tja, renhold, renhold, renhold! Overalt! Nå er ihvertfall bryggerommet mitt særs rent.
 
Så var det min tur til å gå på en klassisk smell. Brygget en Tripel på lørdag, sjekket i kjøleskapet i går at det såg ok ut, oppdager idag at temperatursensoren da må ha falt ut av kjøleskapet - og at kjøleskapet holder temp på ca 7 grader...

Vet ikke om det er noe håp? Danstar Abbaye tørrgjær. Skal tilsette ca 800 gram sukker etter stormgjæring (som nok ikke kom igang før temperaturfall), bør jeg gjøre dette med en gang jeg har fått temp opp igjen til 20 grader for å få liv i gjæren? Ser ut som den kun har gått ned 2-3 i OG så langt. Eller kast og brygg på ny?
 
Old ale med WLP002 ble brygget etter alle kunstens regler, og termostaten ble satt på 19 grader. Så ramlet føleren av dagen etter, og varmeplata kjørte på full pinne i en del timer. 29-30 grader inne i tanken ble resultatet. Tipper denne må bygges på nytt. Er det noe håp?
 
Nei, den ble litt tørrere enn forventet, den smakte ikke top-notch, det kan jeg ikke si. Men jeg la ikke merke til noen spesielt fremtredende usmaker :)
 
Nei, den ble litt tørrere enn forventet, den smakte ikke top-notch, det kan jeg ikke si. Men jeg la ikke merke til noen spesielt fremtredende usmaker :)

Skjedde ikke dette et stykke ut i gjæringen? En kompis av meg mistet også sensoren et stykke uti en wit, 42 grader eller så men jeg fant ikke noe spes feil med den heller. Hvis det har skjedd tidlig, type dagen derpå som Nils Ruud over her sier så antar jeg at det har skjedd skade man ikke får plastret på.
 
Mitt uhell skjedde dagen etter brygging, så det kom i verste stormgjæringen. Ikke helt ideelt...

MULIG det blir en liten fuselbombe.. Men, i Trøndelag er man vel ikke helt ukjent med fuselslkoholer ;) Du må roe ned på veggbygginga om dagen og heller sikre gjæringstemperaturen. Spør Ida om du kan bygge et fermenteringsrom :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Glemte å bestille cara/Crystal malt i maltblandingen til en Scottish ale. Man kan kan si at roasted barley malten kom fram godt. Litt sviddsmak. Får la den stå og se om den blir drikkbar etterhvert.
 
Hvis den akkurat er satt til gjæring er det sikkert mye du kan gjøre med smakstilsetninger av humle etc. for å gjøre det spennende.
 
Hvis den akkurat er satt til gjæring er det sikkert mye du kan gjøre med smakstilsetninger av humle etc. for å gjøre det spennende.
Toget er dessverre gått. Oppdaget det når jeg åpnet den første flasken. Ugh! Begynte å se på oppskriften som jeg hadde lagt inn i beersmith. Hmm, bare roasted barley? Ja ha. Bedre lykke neste gang.
 
ULIG det blir en liten fuselbombe.. Men, i Trøndelag er man vel ikke helt ukjent med fuselslkoholer ;) Du må roe ned på veggbygginga om dagen og heller sikre gjæringstemperaturen. Spør Ida om du kan bygge et fermenteringsrom :)

Slik det skjedde denne gangen virker det heller som jeg bør slutte å gå på jobb. Må sjekke hva NAV har å tilby innenfor stormgjæringspermisjon.
 
Tilbake
Topp