Oljetilsetning v lagring: (ref rapporten du linket til): "By mixing olive oil into the yeast, during storage, instead of aerating the wort...". Tror tanken er at det skal være tilgjengelig ved lagring i.o.m. at det fortsatt er aktivitet i gjæren, og at den da heller fortsetter å "beefe seg opp" enn å gå inn i neste fase. Det er jo veldig små mengder olje det er snakk om, så det er sikkert mye igjen for når man setter starter. Utfordringen med denne metoden slik jeg ser det, (men nå er jeg ikke biolog), er; Vann og olje er som kjent tricky å blande, og gjærcellene må vel være i passiv kontakt med fettsyrene for å absorbere dem. I en starter agiteres jo blandingen, så det vil jo hjelpe, allikevel...
Kanskje majones er løsningen
En annen ting jeg ikke forstår er: Malt er jo 1.6% fettsyrer, hvorav 3/4 er UFA. Mao burde det være 1 g UFA i 100g DMA, og ca 0.1 g steroler, laaangt mer enn den anbefalte mengden man mener er nødvendig å tilsette, ref testene som ble utført. Så det burde være nok fra før? Eller kanskje alt forsvinner ut med trub'en, og det derfor mangler i DME? Kanskje derfor det hjelper å ha med litt trub over i gjæringskaret?