Brygging med kveik - erfaringer?

Fikk litt oslo-slurry av @Vladimir for litt siden og satte en starter på det og fordelte på 60ml glass. La oss si det er 20ml gjær på dette glasset. Hvor mange celler pr/ml kan jeg gå ut ifra når jeg skal lage en starter på det?

Edit; jeg har ikke brygget med kveik før.
IMG_20201208_49266.jpg
 
Fikk litt oslo-slurry av @Vladimir for litt siden og satte en starter på det og fordelte på 60ml glass. La oss si det er 20ml gjær på dette glasset. Hvor mange celler pr/ml kan jeg gå ut ifra når jeg skal lage en starter på det?Vis vedlegget 48412
Vil tippe det er rundt 80 mrd celler på 20ml, men jeg ville ikke tenkt så mye på det, det å åpne glasset og lukke det igjen uten at det blir kontaminert er ikke verdt risken for meg, jeg syns også at 20ml gjær til starter gir meg en bedre starter enn f.eks 5ml, i utgangspunktet burde det ikke ha noe å si, men med tanke på at du kanskje skal sette SNS starter ville jeg brukt et helt glass til starteren :)
 
Vil tippe det er rundt 80 mrd celler på 20ml, men jeg ville ikke tenkt så mye på det, det å åpne glasset og lukke det igjen uten at det blir kontaminert er ikke verdt risken for meg, jeg syns også at 20ml gjær til starter gir meg en bedre starter enn f.eks 5ml, i utgangspunktet burde det ikke ha noe å si, men med tanke på at du kanskje skal sette SNS starter ville jeg brukt et helt glass til starteren :)
Nå ble jeg litt forvirret av det nye forumet her. Ser du bildet jeg la ved? Det er borte for meg. Og jeg har ikke fått varsel om at du har svart meg.. mulig noe innstillinger jeg må gjøre. Tenkte uansett å slippe de 20ml ned på en kolbe og lage en litt større starter for å sette av litt til en senere runde. Så da kan jeg taste inn 4 mrd pr ml x20ml i brewersfriend kalkulatoren?
Edit; jeg mener å snurre en starter med gjærnæring.
 
Nå ble jeg litt forvirret av det nye forumet her. Ser du bildet jeg la ved? Det er borte for meg. Og jeg har ikke fått varsel om at du har svart meg.. mulig noe innstillinger jeg må gjøre. Tenkte uansett å slippe de 20ml ned på en kolbe og lage en litt større starter for å sette av litt til en senere runde. Så da kan jeg taste inn 4 mrd pr ml x20ml i brewersfriend kalkulatoren?
Edit; jeg mener å snurre en starter med gjærnæring.
Bildet er synlig. Det har vel vært diskutert her før at det ikke betyr så mye hvor mange gjærceller du starter med så lenge det er "nok", antallet til slutt avhenger vanligvis mest av OG og mengde startervørter.
 
Nå ble jeg litt forvirret av det nye forumet her. Ser du bildet jeg la ved? Det er borte for meg. Og jeg har ikke fått varsel om at du har svart meg.. mulig noe innstillinger jeg må gjøre. Tenkte uansett å slippe de 20ml ned på en kolbe og lage en litt større starter for å sette av litt til en senere runde. Så da kan jeg taste inn 4 mrd pr ml x20ml i brewersfriend kalkulatoren?
Edit; jeg mener å snurre en starter med gjærnæring.
Ja jeg ser bildet, og du kan anta ca 4mrd celler pr ml, siden det er gjær fra en starter og egentlig ikke slurry. Så 80mrd på 20ml komprimert gjær.

Og uansett om du skal snurre eller ei så ville jeg brukt hele glasset ja.
 
Noen som har erfaringer med kvaliteten på kveikgjær fra Kveikshop.no?
Har handlet tre kveiker fra de, men bare rukket å teste en av de, Skare. Den var litt treig men kom så som et skudd og gjorde jobben på tre dager. 1.053 til 1.012. Kjørte på 26 grader.
 
Brygget min første kveikøl på lørdag, en sabro ipa med oslo-kveik og satte den til gjæring på 32°c. Nå etter 48t sier hydrometerprøven 1.011 etter tempkorrigering, og er egentlig der den bør være. Er det noe poeng i å vente med tørrhumla og slenger jeg i den på 32°c, eller bør jeg senke temperaturen?
 
Brygget min første kveikøl på lørdag, en sabro ipa med oslo-kveik og satte den til gjæring på 32°c. Nå etter 48t sier hydrometerprøven 1.011 etter tempkorrigering, og er egentlig der den bør være. Er det noe poeng i å vente med tørrhumla og slenger jeg i den på 32°c, eller bør jeg senke temperaturen?
Jeg ville jo sagt du er litt seint ute med tørrhumling, jeg liker å tro at det er greit med litt gjæring etter eksponering til O2, men ja du kan bare tørrhumle, og har du mulighet til å skru ned temperaturen uten O2 tilbakesug, så kan du lett gå ned en 12-15 grader.
 
Jeg ville jo sagt du er litt seint ute med tørrhumling, jeg liker å tro at det er greit med litt gjæring etter eksponering til O2, men ja du kan bare tørrhumle, og har du mulighet til å skru ned temperaturen uten O2 tilbakesug, så kan du lett gå ned en 12-15 grader.
Ja, at den alt skulle være ferdig etter så kort tid var en ny erfaring. Vet jo at kveiken er kjapp men kom allikevel på hæla her.
 
Fraløpt av gjæren altså! Ikke første og sikkert ikke siste som har opplevd det med spesielt kveik...
Jeg tester en rå red ale med norsk malt og kveik #20. Måtte til å tørrhumle etter 18 timer, da var den bare fem poeng fra beregnet FG.. Fra 1060 til 1023. Får se hvordan den gjærer ut til slutt da, men følger samme meskeskjema som han med opphavet til kveiken (to timer ved 70C), og den utgjæringsprosenten han oppgav.
 
Hei! Har gått til anskaffelse av en Fermzilla 60L all rounder med trykksett. På grunn av de oksygenfrie overføringsmulighetene denne byr på har jeg bestemt meg for og brygge en "Fuck Yeah IPA" da jeg har slitt med noe oksidasjon på dette ølet før. Lurer i den forbindelse på om det er muligheter for og erstatte gjæren med en eller annen type kveik. Hvilken kveik vil i såfall komplimentere smaksprofilen best og hvordan skal man gjære og ikke minst tørrhumle ølet da gjæringen gjerne er over på få dager? Hvordan reagerer kveik på trykk, eller er dette lite hensiktsmessig da dette hemmer esterproduksjonen? Helt ukjent farvann for meg dette med kveik og trykk

Edit: Har forresten temperaturkontroll hvis det skulle være relevant info.
 
Tørrhumling og kveik er vanskelig. Tror mange pitcher humle og gjær samtidig. Det man ønsker å unngå er å starte tørrhumling etter at gjæringen er over, siden det gjerne gir fare for oksydert øl. En fiffig metode jeg har sett er at man fester en humlepose med magnet oppunder lokket, og når man ønsker å starte tørrhumlingen, så fjerner man den ytre magneten og humla faller ned i ølet uten at man trenger å lette på lokket.

For tørrhumling snakker man vel om at omtrent 5 dager er bra for vanlig ale, men siden det ofte er vanlig at prosesser går raskere når det er varmt, så ser jeg ikke bort fra at man kan klare seg med kortere tid.
 
Jeg har brygget mye neipa med Tormodgarden. Bruker magnettrikset og slipper nedi humleposten etter at gjæren har kommet skikkelig i gang, typisk dag 2. Har hatt stort hell med ulike cryohumler. Gjærer ikke under trykk da det vil fjerne esterne, men starter med 2 dager på 33 grader, senker det så 3 grader i døgnet ned til 20 grader for å få aktivisert alle gjærtypene og få bedre utgjæring. Tapping gjøres med co2-trykkoverføring i slange til fat med co2 i bunnen.
 
Tilbake
Topp