Bryllups planer

Da har vist tiden kommet at jeg og min kjære skal gifte oss den 1.juni i år.
Som en hjemmebrygger jeg er så har jeg planer om å brygge øl som skal bli "bordkort" dette blir med ølflasker med patentkork.

Og jeg har også lyst og planer om å  brygge resten av øllet som skal drikkes den kvelden. 
Skal lage meg en kegerator nå.

Så har jeg noen spørsmål angående dette!
1.Hvilket øl til "bordkort"? Jeg liker best "malt øl" tips?
1. Hvilke øl kan jeg brygge som folk flest vil drikke? tror jeg må satse på en ale. kansje Kölsch?
2. kegerator! Hvor er enklest å få tak i cornelius fat? eventuelt andre type fat? regulator?  Jeg trodde jeg skulle få skaffet meg noen cornelius fat hos cardinal, men di hadde sluttet med å selge disse til pant. Har vi noen plass i område stavanger jeg kan få skaffet dette?
 
En witbier kan nok være en øl som passer mange. Man skal heller ikke undervurdere folk, en pale ale med et mildt preg kan nok godt slå an. Det generelle inntrykk jeg får fra folk som "ikke liker mørkt øl" (alt mørkere enn en 15 EBC) er at de drikker det som kommer rennende, og jeg lunter hjem med tomme ølkasser.  :biersmile:
Men jeg tror wit kan være et alternativ, i allefall om det nærmer seg lysere tider.
 
1. Hvorfor ikke en weissbier. Det er en lettdrikkelig, frisk øl som endel kanskje ikke har vært borti før.
2. Kölsch går vel bra, evt. pale ale uten for mye humle. Eller en pils/lager. Nå når vi har kulde i området så kan du benytte deg av det.
3. Jeg vet at Safiren på Sandnes har noen fat stående, men vet ikke pris eller hva slags det er.

Edit. Ser at Runarstock har svart nokså likt meg  ;D Great minds thnik alike  :yes:
 
Det er vel gjerne på sin plass med en gratulasjon til Svihus:)

En god IPA er aldri feil litt utpå kvelden. Den får gjerne litt fart på festen også!
 
Takk for det :)

Ja jeg må kansje ta meg en "prøvebatch" med Wit. Kansje med Kölsch også.

Skal ringe safiren i morgen å høre hva han har.
 
Når det gjelder pkt 2, om Cornelius.

Har akkurat sjekket rundt omkring for en kommende brygger og kamerat. Finnes ikke brukte fat her på berget for øyeblikket. Vi satser på lundteknik.dk. Nærmeste jeg finner, og ganske gode priser.
 
Wit er ett utmerket valg til ett sommerbryllup. Ville laget en IPA eller en belgisk dobbel til å servere utover kvelden.
Når det gjelder fat kan du høre med Gunnar J her på forumet. Han hadde fat til salgs tidligere. Han holder til i Sandnes.
 
Wit må du nok teste ja. Brygget selv dette til et bryllup i sommer og det gikk med hver eneste flaske av en 40L batch! Har også hatt stor suksess med Kölsch for de som ikke liker mørke eller andre "smaksrike" øl. Det siste jeg har brygget som de fleste faller for er en sterk og rikelig humlet US Lager. Eller jenteøl som jeg selv kaller den... Litt søt, litt bitter og sterkere enn noen kan ane ;)
 
Jeg brygget pale ale, am. brown og røykporter til mitt bryllup. Pale alen (med nelson sauvin) ble vinneren, men folk var meget positivt overrasket over at en mørk øl kunne smake så godt (am. brown). Røykporteren var en favoritt hos ølkjennerene.
 
GIftet meg i sommer, og brygget tre typer, ca. 120 liter.  IPA, Weissen, og en rar blond som var aromahumlet litt mye.

Ca 80 gjester drakk ca. 80 liter fordelt på to kvelder,og hele konseptet gjorde stemningen veldig avslappet, og ålreit.

Det som var overraskende var at Blond gikk mest av, Weissen på andreplass, og IPA var det minst omsetning av.

Blond-ølet hadde jeg nesten avskrevet som mislykket, men det ble en stor suksess.

Så konklusjonen min er at som brygger er det vanskelig å innse at folk flest liker snuppeøl, men IPA og slikt er for ølhundene.
 
Jeg brygget til en navnefest, og konklusjonen etter den runden var at folk tydeligvis ikke vet hva de egentlig liker.

De aller fleste startet med flaskene som hadde høyest %, og i mitt tilfelle var det en D-IPA. Nå var alle flaskene tydelig merket og beskrevet, men mange syntes at bitterheten i D-IPA ble for mye.

Flaske nummer to ble for de fleste en hvete-øl, tett etterfulgt av en bock.

Jeg ville anbefalt en lettdrukket hvete (gjerne Wit) som bordkort, og heller hente fram de tyngre bryggene etter middag (eller på forespørsel som drikke til maten). Utfordringen er ikke de som kan sitt øl, og kan ta kvalifiserte valg, det er alle de der ute som tror at øl er øl og ligner på kommersiell pils som må ha hjelp til å velge fornuftig.
 
Først og fremst: Gratulerer!  :)

Holder på med et tilsvarende prosjekt selv sammen med en kompis som skal gifte seg til sommeren. Vi har ikke avgjort menyen ennå, men et av ølene blir nok en american pale ale. Et viktig tips er å brygge tidlig nok. Jeg er stadig ovverrasket over hvor mye bedre ølene mine er når det er lite igjen av batchen  :)
 
Så sant så sant.


Skal ta meg 2 testbrygg på Wit og Kölsch.

Også må jeg bare få bygget meg denne kegeratoren så jeg får testet dette også.
 
Mange gode tips her! Har selv fått i oppdrag og brygge til bryllup, men ikke før i 2014. Har derfor GOD tid til prøvebatcher. :) En ting som jeg lurer litt på er hvordan folk løser det praktiske. Har dere med kegerator med tappetorn? Bruker noen picknick-løsningen? Her ble nevnt isolerte corneliusfat. Hvordan ble de isolert, og hvor godt holdt de på kulden?
 
Bjornendre skrev:
Mange gode tips her! Har selv fått i oppdrag og brygge til bryllup, men ikke før i 2014. Har derfor GOD tid til prøvebatcher. :) En ting som jeg lurer litt på er hvordan folk løser det praktiske. Har dere med kegerator med tappetorn? Bruker noen picknick-løsningen? Her ble nevnt isolerte Corneliusfat. Hvordan ble de isolert, og hvor godt holdt de på kulden?

Brygget til et bryllup for noen år siden. Var på sommeren, og det var varmt. Pakket inn fatene i liggeunderlag, men det var ikke godt nok når fatene skulle stå uten kjøling fra formidagen. I tillegg klarte ikke han som skulle servere å unngå skum. Han skulle absolutt tappe forsiktig fra picknickkranen selv om han fikk beskjed om å åpne kranen helt når han tappet.

Brygget til en 60-års dag i sommer, og bestemte meg for annen løsning enn picknick. Bygde meg et isolert skap som holder veldig godt på temperaturen, og monterte 2 tappekraner. Plass til 2 fat og gass. Dette fungerte veldig greit. Hver enkelt tappet selv i glassene uten noe problem med skum, og alle var fornøyd. Har isolert skapet innvendig med 20 mm isopor etter bildene ble tatt.

Dette skapet kan du sikkert få låne når du skal servere i bryllup dersom du ikke har andre løsninger.
 

Vedlegg

  • P6122236.JPG
    P6122236.JPG
    618,3 KB · Sett: 324
  • P6122234.JPG
    P6122234.JPG
    626,4 KB · Sett: 321
  • P6132240.JPG
    P6132240.JPG
    628,6 KB · Sett: 322
Tilbake
Topp