Carafa Dehusked til ASIBA

gustavf

Administrator
Jeg gleder med til denne konkurransen :)

For å brygge ASIBA er det nesten nødvendig å bruke polert sjokolademalt (carafa special), men dette er det ingen av de norske forhandlerne som har. Hos Maltbua, som jo uansett ser ut til å ignorere bestillinger for tida, er det på lista, men jeg har hørt rykter om at det er utsolgt. Kan Haandbryggeriet eller Norbrygg gjøre en innsats for å få Petit eller Vin&Bar til å ta inn carafa special, så vi som vil brygge til konkurransen får lettere tilgang til det?

EDIT: Denne tråden er splittet av fra tråden om Haandbryggeri sin ASIBA-konkurranse.
 
Er det den typen som kalles for 'dehusked'?

Vet ikke om vi kan ordne noe med det første, men kan hende at Vin og Bar har anledning til å ta inn noen sekker?
 
Eduard skrev:
Er det den typen som kalles for 'dehusked'?

Ja, det er den. Jeg har snakket med Vin&Bar om å ta det inn, men jeg forstod det slik at de hadde mye malt på lager og ikke kom til å bestille fra Weyermann på ei stund.
 
gustavf skrev:
Eduard skrev:
Er det den typen som kalles for 'dehusked'?

Ja, det er den. Jeg har snakket med Vin&Bar om å ta det inn, men jeg forstod det slik at de hadde mye malt på lager og ikke kom til å bestille fra Weyermann på ei stund.

Det høres rart ut, jeg var der forrige uke og handlet en del malt, men det var da flere typer malt jeg spurte etter som de var tomme for! Mulig de allerede har lagt inn bestilling på de igjen da men.. Hvis mange nok spør, så skulle man jo tro de tok inn alikevel!?
 
Noen som har bestilt noe fra humle.se i det siste? Det finnes liksom ikke noe fraktalternativ til Norge lenger?
 
Du kan bruke MyPack, som til Danmark og Finland.  Nederst står følgende:
"* Vid MyPack och DPD Utrikes till Norge tillkommer en avgift på 230 kr per faktura som svenska Posten tar ut för exporthanteringen."

Det beste er om man kan hente selv i Sverige.
 
Martin E skrev:
Noen som har bestilt noe fra humle.se i det siste? Det finnes liksom ikke noe fraktalternativ til Norge lenger?

Du må velge "Postpaket utrikes" som fraktvalg ... det koster 310 svenske, noe hvertfall jeg finner i overkant dyrt! Bestilte silikonslanger derfra for et par måneder siden, og fikk meg en liten overraskelse da jeg så kvitteringa. Sånn går det når man ikke alltid følger heeelt med på hva man driver med. :bank2:
 
Når jeg leser på sekkene vi har på lageret står det "carafa special type 1"  og  "carafa special type 2"   ..
Tror jeg tenkte at det ikke kunne skade å ha dehusked, da det ikke var den store pris forskjellen... skal prøve å spore opp de gammle fakturaene slik at jeg kan være sikker på om alt er det, eller hvertfall om den type 3 vi har pakket om også er det.
men hvertfall 25kg av type 1 og 2 på lager..  ganske sikker på at det er alt , men må finne fakturaene før jeg kan bekrefte dette..
evt bare skriv ved en bestilling at det skal være  "carafa special" slik at vi kan ta rett fra sekken :)  

Vi skal også bestille fra Weyermann iløpet av uken, er det noe man ønsker eller savner hos oss, send oss gjerne en mail så kan vi ta dette med på bestillingen.
 
Her snakket jeg nettopp med dere og fikk bekreftet det samme :)

Viktig å få dette rett: Carafa (uten special) er et vanlig sjokolademalt for bruk i de fleste mørke øltyper. Carafa Special er polert/dehusked og er et malt for schwarzbier, svart IPA/ASIBA og noen andre litt mer spesielle oppskrifter.
 
Skal fikse opp dette..  
Virker som om det er samme malten, men uten skallet..
Må bare finne ut nøyaktig hva vi har fått inn av det som er pakket om.
 
Bare for å ha nevnt det:
Bryggebryggeren i Tromsø har også Carafa I Special på lager.
mvh
Harald
 
Jeg var faktisk på Vin og Bar idag og handlet et par pakker med "Carafa Type 2" (uten å ha lest denne tråden først). Det står altså "Carafa Type 2" på de ompakkede posene, men i nettbutikken ser jeg at det står  "Carafa special type 2".  Så hvis det står "Carafa special type 2" på sekkene på lageret (hvis det betyr sekkene fra Weyermann?!) så betyr vel dette at det er den avskallede varianten. Når jeg kikker på malten, så ser den jo rimelig avskallet/polert ut, dog ikke 100% og det er jo noe skallrusk i bunnen av posen. Nå har jeg ikke noe annen vanlig fargemalt for hånden å sammenlikne med, men ville tro dette er den avskallede varianten...
 
Carafa Special I og III er nå i handelen hos Petit Agentur, etter at "noen" har etterspurt det. ;D
 
Tilbake
Topp