Chipotle

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Har sett gjennom alle tråder om chipotle her på forumet, og har brukt noe tid på homebrewtalk også. Sitter med noen spørsmål angående chipotle.

Hvor mange chipotle skal til for å få moderate menger med "heat"? De fleste tråder omhandler hvordan sterilisering, men de færresten om menger. Jeg tror det er noen her på forumet som var vært borti chipotle og annen chilli i øl.

Fant endelig chipotle på meny i Trondheim, så da er det klart for brygging så fort jeg vet hva slags mengder som skal til.  ;D

Edit: Kommer sikkert an på både om man tilsetter ved kokeslutt eller tilsetting i sekundær...  :help:
 
Til NM i år, hadde jeg med en IPA tilsatt chipotle. Jeg "tørrhumlet" med åtte frukter. Disse halverte jeg og lot de ligge i kokevarmt vann i ti minutter. Etter nedkjøling tilsatte jeg alt i gjæringskaret, og de fikk ligge der i en uke før jeg hadde ølet over på fat. To uker senere var chilismaken helt klart tilstede, med forholdsvis mye heat. Styrken avtar ganske fort - etter halvannen måned var nesten alt borte.

Det fungerte overraskende bra, og det var mange som likte den.
 
Jøss, visste ikke at styrken skulle avta såpass fort. Da blir det jo bare å drikke opp godsakene fortere! Hvor mange liter "tørrhumlet" du i?
 
Til NM så laget jeg en chipotle/kakao porter. Plumpet 5 frukter i et 19liters fat og de har ligget der siden. Avgir en god heat, men kjenner at nå begynner det å smake litt grønnsaker/cellevegg.

Snakket med Mikkeller på Hjemmebryggerdagene på Nøgne og fikk vite at de benytter chipotlekrydder i sin Texas Ranger. Blir nok å benytte dette neste gang.
 
Kenneth N skrev:
Jøss, visste ikke at styrken skulle avta såpass fort. Da blir det jo bare å drikke opp godsakene fortere! Hvor mange liter "tørrhumlet" du i?

Jeg "tørrhumlet" i ca 23 liter.
 
Tilbake
Topp