cjohansen
Norbrygg-medlem
Etter å ha laget så mye kjipt øl at jeg nesten kutta hobbyen helt er jeg igang med ny giv, og leter aktivt etter potensielle problemer i prosessen min. Etter min oppfatning er oksygen for tiden det problemet jeg har minst kontroll på (og sannelig har jeg oksidert noen liter øl opp igjennom). I kampen mot oksygen har jeg nå sluttet å overføre til flaskebøtte, og kommer heller til å flaske rett fra karet med vørter/sukkerlake sprøytedosert rett i flasker. Jeg er bittelitt bekymret for oksygenet som suges inn ved flasking, men tenker at gjæring på flasking kanskje tar mesteparten (?)
Det som gjenstår er å unngå oksygen under cold crash. Her så jeg for en stund siden @msevland sin fantastiske Darth Vader- løsning, og senere kom det mange gode tips i NEIPA-tråden: Til dere med masse NEIPA erfaring...
Har skaffet meg en sånn clas vannflaske, men får søren ikke CO2 inn i den
Dette gjorde jeg to dager inn i gjæringen av en bitter. Det er tett, noe jeg testa ved å lett klemme på det bulende lokket - CO2 blåste opp tanken. Dette sto så i 12 timer, og jeg forventet det rene Armageddon etter advarsel i den andre tråden. Men dagen etterpå var tanken like tom. Er det for mye motstand?
Hvordan gjør dere andre dette? Er jeg for paranoid? Er det en eller annen enkel måte å fylle litt CO2 i denne bøtta på for en som ikke driver med fat? Jeg har to gjæringskar som snart trenger å kjøles, og ingen CO2 å gi dem
Det som gjenstår er å unngå oksygen under cold crash. Her så jeg for en stund siden @msevland sin fantastiske Darth Vader- løsning, og senere kom det mange gode tips i NEIPA-tråden: Til dere med masse NEIPA erfaring...
Har skaffet meg en sånn clas vannflaske, men får søren ikke CO2 inn i den
Dette gjorde jeg to dager inn i gjæringen av en bitter. Det er tett, noe jeg testa ved å lett klemme på det bulende lokket - CO2 blåste opp tanken. Dette sto så i 12 timer, og jeg forventet det rene Armageddon etter advarsel i den andre tråden. Men dagen etterpå var tanken like tom. Er det for mye motstand?
Hvordan gjør dere andre dette? Er jeg for paranoid? Er det en eller annen enkel måte å fylle litt CO2 i denne bøtta på for en som ikke driver med fat? Jeg har to gjæringskar som snart trenger å kjøles, og ingen CO2 å gi dem