Corneliusfat

Jeg er en forholdsvis fersk ølbrygger og har allerede flasket en del øl. Mye jobb og har derfor anskaffet fat, full pakke. Imidlertid synes jeg det lukter litt merkelig "søtlukt" når jeg stikker nesen ned mot åpningen. Har ikke turt å bruke fatet enda, er redd for at det setter smak på ølet. Fatet er både rengjort og skylt meget godt. Har noen erfaring med dette?

Hei, egentlig ikke noe erfaring med det da jeg kun har fatet en hel batch sålangt selv. Men luktet ingen ting av midt, så jeg ville kanskje vasket det enda engang

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Jeg var lenge bekymret for nettopp dette, opplevde akkurat det samme. Viser seg at det er de svarte gummihåndtakene som luktet, og de er jo rett rundt nesa du når du prøver å snuse inni. Ikke noen rar smak, og lukta er der fremdeles etter flere brygg, men det er altså på utsiden. Skulle gjerne være kvitt det, men har ikke fått det til.

Jeg var lenge bekymret for nettopp dette, opplevde akkurat det samme. Viser seg at det er de svarte gummihåndtakene som luktet, og de er jo rett rundt nesa du når du prøver å snuse inni. Ikke noen rar smak, og lukta er der fremdeles etter flere brygg, men det er altså på utsiden. Skulle gjerne være kvitt det, men har ikke fått det til.
Takk for raskt svar. Jeg hadde en mistanke om det, kan ikke få nesen helt nede i åpningen så jeg tippet at det hadde noe med plasten rundt å gjøre. Gleder meg til å prøve "kegging", blir en ny opplevelse å bestemme raskt hvor mye kullsyre man vil ha i ølet.

Takk for raskt svar. Jeg hadde en mistanke om det, kan ikke få nesen helt nede i åpningen så jeg tippet at det hadde noe med plasten rundt å gjøre. Gleder meg til å prøve "kegging", blir en ny opplevelse å bestemme raskt hvor mye kullsyre man vil ha i ølet.
Ja, det er digg. Husk allikevel at kullsyren trenger trenger tid til å "sette" seg ordentlig, og at det blir bedre etter en uke eller to på serveringstrykk.

Dersom det er brukte fat, kan det sitte lukt igjen i gummipakningene. Byttet selv alle pakninger og lukta er borte....

Sist redigert:
Nei, fatene er nye. Kjenner at det lukter likedan av bunnen på fatet etter nærmere sjekk. Det betyr vel at det ikke er av stålet det lukter rart.

Har tappa mitt første brygg på corneliusfat. Ipa. Satt 1 bar på fatet. Plassert fatet i rom med temp 15 grader. Er det for varmt?
Opplevte uansett at trykket på CO2-flaska falt frå 1000 bar til 850 bar i løpet av eit par timar. Har eg ein lekkasje då?

Sist redigert:
1000 bar har du nok ikkje .... co2 flaske er levert med eit trykk på ca 50 bar ....
Sjekk med starsan om du har lekasje. Lokk , koblinger .manometer etc

Her skal vere ein tabell som viser trykk vs temperatur.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Rettelse: 1000 psi som sank til 850 psi etter nokre timar. Eg har spraya starsan over alle koblinger og lokk utan å sjå bobler hittil.
Kan trykket på CO2-flaska ha gått ned frå 1000 til 850 psi fordi den vart flytta frå eit rom med temp 25 grader til eit rom med 15 grader, samtidig som noko har gått over i fatet og ølet? Er det den naturlege forklaringa?

Sist redigert:
Ja trykket du les av heng samen med temperatur. Eg hadde samme opplevelsen då eg starta med co2. Min flaske står på kjøla med fata .

Kva er fornuftig trykk og temperatur for karbonering av IPA?
Eg har satt på 1 bar og plassert fatet i rom med temp 15 grader.
Burde eg heller satt det i kjølerommet?

Kva er fornuftig trykk og temperatur for karbonering av IPA?
Eg har satt på 1 bar og plassert fatet i rom med temp 15 grader.
Burde eg heller satt det i kjølerommet?
Eg bruker ca 1 bar og karbonering skjer på kjøla.
Men her er mange teorier og kva som er rett veit ikkje eg.
Men eg gjer det som funker for meg

Jeg skal nå tappe mitt øl for første gang på fat etter å ha skjønt at fatene er helt ok. Ølet står i romtemperatur akkurat nå etter å ha tilsatt gelantin for sikkerhets skyld. Er det en fordel å sette fatet kjølig etter tapping, dvs. 12 grader i kjelleren et døgn før jeg setter på CO2.? Fikk et forslag om å sette på 1,3 bar i 4 -5 dager. Høres det ok ut?

Tilbake
Topp