Dårlig kok på Speidel?

Knut S

Norbrygg-medlem
Julaften kom tidlig og nissen leverte en flunkende ny Speidel på døra mi denne uka  :skitbra:

Dagens prøvekjøring var serdeles tilfredsstillende, men på ett punkt skuffet gryta. Det som skulle være koking resulterte i noe jeg heller vil kalle "syding". Jeg stilte tempen til 102 i et forsøk på å bøte på det hele, men fikk ikke helt dreisen på det. Det var såvidt det kom noen bobler og jeg endte opp med å bruke min gamle håndholdte 2 kw-kolbe fra mitt forrige system. Det kan kanskje også nevnes at jeg sto ute og brygget (ca 12-14 grader), men at jeg hadde utstyrt gryta med både kappe og ekstra "pledd" rundt.

Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid praktisert skikkelig koking (les: fosskoking) tidligere. Andre som kan dele av sin erfaring på området?
 
Jeg har 50 literen - brygger kun 20 liter om gangen - og den fosskoker - "rolling boil"  - som den skal.  Koker bort 8 - 9 liter på 2 timer.  Brygger inn i kjeller - romtemp ca. 18C og har frakken på den.
 
Koker alltid med varmekappen i rom temp. 100 grader gir god kok, 101 grader koker over om jeg ikke har lokket på snei
 
Det kan være at du har spenningsfall i skjøtekabler (lang skjøtekabel?) eller en strømleverandør som ikke leverer optimal voltmengde.
I Norge varierer minst spenning mellom 220 og 230 volt, det kan være en forklaring.
 
Når bryggelauget her arrangerte bryggekurs, så opplevde et av medlemmet som brygga for deltagerne at sikering på strømnettet gikk kjapt pga speideln.. det viste seg at 10m kveila strømkabel var problemet. En av deltagerne på kurset er elektriker, så han snurra ut hele kabeln og så var problemet løst, ikke mer brudd i strømmen videre:) Oppstnurra/kveila kabel trekker altså mer strøm og gir dårligere effekt. Kanskje du har kveila opp en del av skjøtekabel, og dette gir litt for lite strøm?
 
Knut S skrev:
Det er mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid praktisert skikkelig koking (les: fosskoking) tidligere. Andre som kan dele av sin erfaring på området?

Jeg får ikke fosskoking på Speidel-en, men solid rullende koking og nødvendig avdamping.
 
Du kan sjekke "termostaten" ved å se om lysdiode for varmeelement er på hele tiden.
Ellers er det rett at en må tenke på kabler. Unngå lange kabler og bruk godt nok tverrsnitt. Du må ha minst 2,5 mm2 på en slik 16 A kurs. Kabeltromler har ingenting å gjøre på slikt utstyr, for det første er de neppe på mere enn 1,5 mm2 og du får induksjon i trommelen som i beste fall fører til spenningstap/temperatursikring, i verste fall brann.
Så det første du sjekker om du har en kabel på minst 2,5 mm2, er den lang bruker du 4 mm2 og du bruker ikke en lengre kabel enn nødvendig.
Mye av de ferdige kablene en får kjøpt på Jula, Prix har kontakter/støpsler av alt for dårlig kvalitet. Så lag deg en egen kabel med skikkelige kontakt/støpsel og med minst 2,5 mm2 tverrsnitt. Har du kabel over 12-15 meter kan en godt gå opp til 4 mm2.
 
Husker jeg skulle borre feater til båtfortøyning i fjæra, hentet inn alt som fantes av skjøteledninger i kommunen, vet ikke om det ble en kilometer men mange hundre meter ble det, en Hilti TE10 greide jobben lett, men boremaskiner og varme elmenter tåler spenningsfall.
Men som antydet, det er mye tvilsomme skjøteledninger så skjekk dem.
Angående kabeltromler som brenner opp:
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#trommel
 
25 meter 1,5 mm2 kabel: ,0175x50/1,5= 0,58 ohm + 21,16 Ohm i BB = 21,74 Ohm totalt = 10,58 A x 10,58 x21,74 = 2433 W i BB, mao. ikke noe å bekymre seg for.
Men, det er mye dritt i salg så sjekk evt. skjøtekabler.
 
Jeg er imponert Demmo. For et år siden så hadde du ikke prøv deg på annet enn Pils. Bra du utvider horisonten. Nå må vi  vell få moderator til å flytte poster til prate hjørnet :hadet:
 
Eg ville ha målt spenninga ved tilkoblingen til Speidelen, og brukt så kort skøyteledning som mogeleg som mange påpeikar. 4 kvadrat er vel kansje litt overkill for du må vel då over på 32A industrikontaktar for å få plass. 2,5kvadrat bør holde plenty for skøyteledning.
1,5kvadrat på snelle blir fort varm ved litt belastning om den ikkje er spola heilt ut.

-Og ja, US-IPA/APA er nam ;)
 
protto skrev:
1,5kvadrat på snelle blir fort varm ved litt belastning om den ikkje er spola heilt ut.

Skjøteledninger skal alltid tromles ut

http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#trommel
 
Tilbake
Topp