1. I og for seg ikke. Det som er viktig, er at all stivelsen blir gelatinisert, og at enzymene kommer i kontakt med den gelatiniserte stivelsen slik at den blir omdannet til sukker. Hvis forholdene i maltrøret er slik at dette skjer, spiller det ingen rolle om vannet utenfor maltrøret er helt reint - for å sette det på spissen. Vørteren i røret og det reine vannet utenfor blir jo blandet etterpå.
Men hvis maltrøret er så trangt at du i praksis sitter med en veldig tjukk mesk i det, vil du nok måtte sirkulere, ja - uten at jeg helt skjønner hvordan det funker som en løsning.
2. Men ellers - i et system uten maltrør - har sirkulering veldig liten betydning. Jeg skal ikke påstå at effekten på effektiviteten er lik null, men den er nok på linje med betydningen av en del andre forhold som, så lenge vi snakker om forskjeller innenfor rimelige grenser, har minimal betydning, som pH, tykkelsen på mesken og knusingsgraden.
Du får veldig klar vørter til kok, og du kan, hvis systemet fungerer, holde en jevn temperatur. Og la oss si at effektiviteten blir en prosent høyere, da. Så får man bare vurdere om man synes det er viktig nok til å investere i det nødvendige utstyret.
Røring er, så vidt jeg forstår, klønete å drive med i en bryggemaskin, men du får det til? (Alle bryggemaskiner er kanskje ikke like på den måten?) Jeg veit ikke hvor stort poeng det er å gjøre begge deler - for effektivitetens skyld, mener jeg.
Men sjølsagt hadde jeg sirkulert hvis jeg hadde hatt en bryggemaskin som er bygget for det - også om det ikke hadde vært nødvendig for å få den til å fungere ordentlig. Jeg har jo ikke noe i mot hverken klar vørter eller jevn temperatur - eller en ekstra prosent effektivitet
. (Men det er ikke det samme som at jeg kunne tenke meg å ha en slik maskin
.)