Definisjon av øltyper. Nye klasser?

janh

Norbrygg-medlem
Dette er kanskje ikke en sak i hele tatt, men jeg har oppdaget at Norbrygg sine definisjoner av øltyper fra 2007 er litt forskjellige fra BJCP sine definisjoner.
Jeg bruker BeerTools og for tiden prøver å brygge "according to style". Jeg ser til min "forskrekkelse" at når jeg så vidt er innenfor BJCP sine definisjoner så kan jeg være utenfor Norøl sin definisjon og derved kan jeg vel egentlig ikke stille ølet i den klassen i feks NM?
Jeg ser også at en IPA skal ligge mellom 40 og 60 IBU (BJCP har 40-70 IBU. Men Imperial IPA 60-120 IBU). Så over 60 IBU blir det sterkt spesial-øl?   
Hvis jeg ikke husker feil, ble det vel i all hast en liten forskjell på klasseinndelingen i siste NM? Så det er mulig dere allerede jobber med saken, men skal vi tenke på å skrive om "Definisjoner av øltyper" og inndelingen av den? La BJCP være inspirasjonen og fornorske den så den passer hos oss. Og oppdatere den etter hvert.
Ikke ta dette som kritikk. Men heldigvis er ølet, bryggingen og smak i utvikling og stort sett inspirert av det som skjer i USA. Vi i Norge følger etter og kanskje spesielt Norbrygg og folk på dette Forum ligger i forkant av utviklingen. Og det viser seg på det vi sender inn til NM. Og jeg har IKKE glemt "Tradisjonelt Norsk Hjemmebrygg".
Kanskje det blir litt fart på Forumet i sommerstillheten?
janh
 
I forbindelse med øldommer-utdanningen sist halvår ble dette diskutert, og det ble sagt at man ville revurdere hele stildefineringen. Selvfølgelig uten å glemme trad norsk og norsk juleøl. Etter hjemmebryggerarrangementet på Nøgne Ø vil jeg kanskje tro at saison er en type som bør inn i definisjonene som en egen klasse, og hvis en kikker litt nøyere på hva slags øl folk har stilt opp med i nm, så finner man kanskje andre typer som er satt i en samleklasse.

Det vil sikkert skje etterhvert, men vi må sikkert smøre oss med tålmodighet, det er tross alt dugnadsarbeid som skal gjøres, og det er en rimelig stor sak hvis man skal gjennom "alt".
 
Støtter forslaget om å utvide klassene eller betegnelsene.
Savner klasse for Imperial IPA den klassen for IPA som er nå går bare til OG 1065
Burde kanskje være en klasse som i BJCP 23A Speciality beer, der det som ikke går i de vanlige klassene kan havne.
Ellers syns jeg grensene for OG er litt lavt i noen av typebetegnelsene.
Ellers er det bestemt noen dato for neste NM?
 
Noen fra styret som kan si noe om det er ting på gang her? En annen mulig fordel jeg ser ved å utvide stildefinisjonene er at det kan inspirere ennå flere bryggere til å teste for dem upløyd mark.
 
Vi har styremøte om noen få dager. Da vil vil prøve å spikre dato for NM, og vi kan vel også ta opp dette med klasser, da det ser ut til å engasjere. Klassene vi bruker er inspirert på SHBF sine rettningslinjer, men vi har ikke gjort store endringer i vår versjon i det siste, fordi vi ikke hadde så mange deltagende brygg og fordi det krever litt å legge om. Hva synes dere f eks om SHBF sine nåvarige definisjoner?
 
Dette syns jeg ser veldig bra ut. Spesielt at man har en nærmest en åpen klasse for hver type. Ideelt om man ikke har akkurat rette OG EBC og IBU, og kan inspirere til mye godt øl. ;D
 
Vi har forsåvidt også en åpen klasse i hver hovedklasse, nemlig den siste i hver. Får se hva som kommer frem under møtet.
 
Eduard skrev:
Vi har forsåvidt også en åpen klasse i hver hovedklasse, nemlig den siste i hver. Får se hva som kommer frem under møtet.

Jeg finner ikke denne noen sted på definisjon av øltyper her på forumet. :help:
 
Ja finner den, men ser ikke hvor de "åpne" klassene er. Hvor skal jeg for eksempel plasere en Imperial Porter, En Ipa med  OG 1075 osv.
 
Da ble alt mye enklere. ;D takker for oppklaringen
Foreslår dere skriver dette inn på hovedoversikten.
Men syns fortsatt den svenske ser fin ut ;D
 
Eduard skrev:
Vi har styremøte om noen få dager. Da vil vil prøve å spikre dato for NM, og vi kan vel også ta opp dette med klasser, da det ser ut til å engasjere. Klassene vi bruker er inspirert på SHBF sine rettningslinjer, men vi har ikke gjort store endringer i vår versjon i det siste, fordi vi ikke hadde så mange deltagende brygg og fordi det krever litt å legge om. Hva synes dere f eks om SHBF sine nåvarige definisjoner?

Savner Dobbel IPA, men det har kanskje ikke vært det store behovet i NM hittil?
 
Bryggedag hos Medgang i dag. Vi pønsker på et øl som skal være noenlunde "typeriktig" rent smaksmessig for den klassen det blir påmeldt i (ikke som "spesialøl"), men som likevel inneholder ingredienser (urter) som IKKE er "typeriktige" oppskriftsmessig. Vil en slik oppskrift være diskvalifiserende i forhold til klassen? Må alle øl med sære ingredienser påmeldes som spesialøl? Et raskt svar hadde vært fint, for snart begynner kokinga!
:brygging:
 
Vel, nå er vi kommet så langt at gjæren er pitchet, og det ser ut til at OG er så høy, samt en av "spesialingrediensene" såpass markant, at dette nok havner blant "sterke spesial-ales" likevel ...  :eek:
 
Ja Yngwie, det gjør jeg også. Dobbelt IPA, Saison og Amber og muligens flere mangler. Men min doble IPA prøver jeg å melde på i "Sterke spesialøl", Saison i "Lys Ale" og Amber i "Mørk Ale". Men dette blir jo bingo for det er ikke sikert at dommerne er enige i mine definisjoner. Men skulle noen av bryggene bli diskvalifisert pga feil klasse, vil jeg tilgi dere hvis jeg får tilbakemelding på ølet. Det er derfor jeg deltar i NM.
Men hele klassifiseringen er moden for revisjon. Gjør det enkelt: BJCP :skitbra:. (Da slipper jeg å tynne ut IPA'en for å kunne delta: Norøl har Maks OG 1065/IBU 60 mens BJCP har OG 1075/IBU 70). Men hvem har tid? Og det må muligens også koordineres pga Skandinavisk?

janh
 
Hvis man har en ipa med OG over 65, kan man ganske enkelt sende den inn i klassen for sterkøl, med påskriften IPA med OG over 65.
 
Jeg har allerede 2 brygg i "sterk", derfor måtte jeg brygge en nedskalert versjon av min IPA.
Av en eller annen merkelig grunn havner de fleste av mine brygg over OG 1065. Må planlegge bedre til neste år. :samenvol:

janh
 
Tilbake
Topp