Dimensjonere elektrisk anlegg i nytt bryggeri

Denne tråden har jo avsporet litt fra det opprinnelige spørsmålet, og inneholder jo etterhvert en hel masse nyttig info om både strømforsyning og oppbygging av styreskap.
På en side kunne jeg tenke meg å starte en ny tråd med riktig overskrift (Styreskap for anlegg med 400V TN) Men samtidig er det kjekt å beholde historikken i denne. Kan jo editere og oppsummere i første post underveis.

Takk til Torfinn for mer info om effektreduksjon på elementer. Du skriver både pulsing og pulsbreddemodulering. Er dette det samme?

Det jeg lurer mest på akkurat nå, er om jeg trenger ekstra releer for brytere. Jeg ser for meg en "hovedbryter" som er enten av, mesk eller kok. I tilegg er det en bryter av/på for hvert element
Av: all strøm kuttet.
Mesk: PID er koblet inn og styrer de elementene som er "på"
Kok: PID er ikke på, og de tre elementene er enten av eller på. Element 3 kan i tillegg effektreguleres med en kyotto.

Spørsmålet er om disse bryterne skal styre egne releer, eller om det er unødvendig når hvert element er styrt av en SSR?

Jeg ser for eksempel her at Franknh har lagt til to releer før SSR og sin effektregulator. Koblingsskjema PID og SSVR

Brewpower selger også av/på brytere til elementene med releer (men disse er vel da tenkt uten SSR i tilleg)
Ja pulsbreddemodulering er måten man sender pulser ut til elementene. Ved å variere bredden på pulsene så kan man regulere effekten. Ssr fra kina har ofte dårlig kvalitet. Så jeg ville ha hatt noe foran hele greia. For eksempel en kontaktor, eller hovedbryter.
 
Jeg laget en ny tråd, ettersom denne hadde sporet litt av.
Men det er også fint med tråder der all historikken er intakt, så jeg poster v2 av oppsettet her også. Dette er er altså da versjon2, ikke endelig versjon. Jording er f.eks. ikke med.
1614150083418.png
 
Jeg laget en ny tråd, ettersom denne hadde sporet litt av.
Men det er også fint med tråder der all historikken er intakt, så jeg poster v2 av oppsettet her også. Dette er er altså da versjon2, ikke endelig versjon. Jording er f.eks. ikke med.
Vis vedlegget 49976
Hvis det er koblet slik det er tegnet så vil det ikke virke. Alle lampene er tegnet i serie med spoler.
 
Takk for svar. Har nå flyttet lampene parallelt .
 

Vedlegg

  • koblingsskjema styreskap v2.jpg
    koblingsskjema styreskap v2.jpg
    629,6 KB · Sett: 31
Jeg skriver her i stedet for å opprette ny tråd. Vi skal ha nytt kjøkken med ny platetopp, og siden jeg brygger på kjøkkenet er det i hvert fall en rød tråd her.

Er det noen elektroingeniører/teknisk fagskole som kan PMe meg for å se på en liten problemstilling?
 
Her blir det 40A sikring i skap i hus og 32A i skap i bryggehuset og har kun 1 fas.Blir 10mm2 TFXP så e slipper å røre kabel vis det blir lite med 3 16A kurser i bryggehuset.Kjøpte i går kveld siden skattepenga var på konto i går en god del av det e trenger men de var fri for noe
 
Jeg skriver her i stedet for å opprette ny tråd. Vi skal ha nytt kjøkken med ny platetopp, og siden jeg brygger på kjøkkenet er det i hvert fall en rød tråd her.

Er det noen elektroingeniører/teknisk fagskole som kan PMe meg for å se på en liten problemstilling?
Ingen? Jeg har en liten uenighet med elektrikeren min og skulle ha hatt en second-opinion av noen som kan boliginstallasjoner iht NEK 400
 
Tilbake
Topp