Eirik KG
Norbrygg-medlem
Leste en artikkel i nyeste BYO om Dip Hopping. Er det noen som har testa det? Det interessante er at klassiske humler, som tradisjonelt ikke funker til tørrhumling da de kan gi løksmak, kan få en ny rolle med denne teknikken. Kort oppsummert: Tapp av ca 10% av vørter før eller under koking (eller rent vann i tilsvarende forhold) som holder ca 70-80 grader, i et gjæringskar fylt med humle, og la det stå en time. Tilsett deretter ferdig nedkjølt vørter i samme gjæringskar, og pitch gjær. Det at humla får trekke før gjæren begynner å jobbe skal føre til at interessante og gode aromakomponenter blir trukket ut, uten at det blir for mye transformasjon til dårlige løk-komponenter. Tanken er at de komponentene som reagerer dårlig med gjær allerede skal ha forsvunnet når gjær pitches.
Det vil kanskje forsvinne noe aroma under gjæring, men om man kan ekstrahere nye smaker fra Saaz eller Apollo, kan det kanskje være verdt å teste ut. Spesielt humledrevne lagerøl kan kanskje få et nytt liv.
Disclaimer: Jeg har ikke selv mye erfaring med humlesterke øl, eller noen forkjærlighet for noen teknikker, jeg bare syntes det framsto som en interessant teknikk som medbryggere kan finne nyttig.
Det vil kanskje forsvinne noe aroma under gjæring, men om man kan ekstrahere nye smaker fra Saaz eller Apollo, kan det kanskje være verdt å teste ut. Spesielt humledrevne lagerøl kan kanskje få et nytt liv.
Disclaimer: Jeg har ikke selv mye erfaring med humlesterke øl, eller noen forkjærlighet for noen teknikker, jeg bare syntes det framsto som en interessant teknikk som medbryggere kan finne nyttig.