Diskusjon om forskjellige HERMS-løsninger.

Vel...å trekke en ekstra skjøtteledning for bryggedagen er ikke et stort problem, synes jeg. Men jeg er enig i at færre komponenter er greiere på mange måter. Men, altså: Jeg har et 66l kar jeg tenker å bruke til skyllevann, som jeg nå bruker til mesking. Det vil jo måtte ta jævli lang tid å varme opp noe i det, og jeg er rimelig usikker på hvor lang coil jeg vil trenge til det. (Ja, jeg vet jeg kan klare meg med mindre kar til skylling - det er også en mulighet å vurdere.)
 
Ville gått for kompakt-herms. Raskere responstid enn å varme opp 66l skyllevann pluss meskevann. Denne kan jo uansett gå på samme kursen som kokekjelen hvis den er elektrisk.

Jeg er nok litt biasert mtp at jeg kun hadde 4.5kw til rådighet da jeg prøvde forskjellige løsninger. Endte opp med en 1.8l hermsbeholder med 3kw effekt rett inn, og ville aldri byttet bort det i mitt 25l batch oppsett.
 
Bare husk at skjøteledningen må ha 2,5 kvadrat den også hvis man skal makse den kretsen. Fort gjort å ikke tenke på.

Det er jo en sannhet med modifikasjoner, da. Den gang jeg jobbet som elektriker - midten av nittitallet - var det fullt lovlig å sikre en 1.5 kvadrat PR med opptil 17A, såfremst kabelen lå alene på treunderlag. Det sier litt om faktiske tåleransegrenser, selv om lovene og forskriftene har blitt ytterligere innstrammet i senere år. En enslig 1.5 kvadrat skjøteledning som vil ha en varierende strøm på opp til 16A ville jeg ikke hatt noen skrupler med å bruke. Det er tross alt ikke snakk om å koble opp med maks belastning og dra hjemmefra.
 
Ville gått for kompakt-herms. Raskere responstid enn å varme opp 66l skyllevann pluss meskevann. Denne kan jo uansett gå på samme kursen som kokekjelen hvis den er elektrisk.

Jeg er nok litt biasert mtp at jeg kun hadde 4.5kw til rådighet da jeg prøvde forskjellige løsninger. Endte opp med en 1.8l hermsbeholder med 3kw effekt rett inn, og ville aldri byttet bort det i mitt 25l batch oppsett.

Hvor stor mengde mesker du med dette? 1.8l var jo veldig lite, og høres deilig kompakt ut. Jeg kommer til å ha rundt 60l meskekar, enten jeg ender opp med å bruke Iglooboksen jeg har nå eller bytter ut mot noe mer fancy.
 
Hvor stor mengde mesker du med dette? 1.8l var jo veldig lite, og høres deilig kompakt ut. Jeg kommer til å ha rundt 60l meskekar, enten jeg ender opp med å bruke Iglooboksen jeg har nå eller bytter ut mot noe mer fancy.

Alt etter hveteinnholdet i brygget så ligger jeg på rundt 18-25 liter meskevann.

Jeg tror jeg skjønner hva du lurer på, og jeg ble også nysgjerrig på hvis en større mesk krever større av etellerannet.

Det ultimate er iallefall at vørteren som går ut av coilen akkurat har nådd set temp.
 
Det er jo en sannhet med modifikasjoner, da. Den gang jeg jobbet som elektriker - midten av nittitallet - var det fullt lovlig å sikre en 1.5 kvadrat PR med opptil 17A, såfremst kabelen lå alene på treunderlag. Det sier litt om faktiske tåleransegrenser, selv om lovene og forskriftene har blitt ytterligere innstrammet i senere år. En enslig 1.5 kvadrat skjøteledning som vil ha en varierende strøm på opp til 16A ville jeg ikke hatt noen skrupler med å bruke. Det er tross alt ikke snakk om å koble opp med maks belastning og dra hjemmefra.

Joda. Jeg er også enig i det. Er det samme som en støttebukk til bil som er godkjent for 1 tonn, men må minst tåle 4 tonn for å være godkjent.
Så her snakker vi sikkerhetsmargin.

Hva vil skje hvis ledningen får seg en knekk eller blir klemt under en dør? Ser for meg da at kobberet får en del høyere motstand. Blir da varm der og kortslutter.

Disse hermsstyreskapene flere av oss bruker er jo ikke akkurat godkjent av kyndi elektriker ville jeg tru :p. Så kanskje ikke lurt å gi forsikringsselskapene enda en grunn for å ikke betale ut penger hvis en brann skulle startet.

PS! Jeg er nok litt for sær og forsiktig, hms mannen som jeg er, til å ikke bruke noen få ekstra kroner på en god skjøtekabel :p
 
Ikke lett å få tak i rustfrie coiler i den dimensjonen. Du må vel nesten kjenne noen som jobber på TESS eller lignende som kan spesiallage de for deg. Eller er det noen som har tips til hvor hvermannsen kan få tak i dette?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det er jo en sannhet med modifikasjoner, da. Den gang jeg jobbet som elektriker - midten av nittitallet - var det fullt lovlig å sikre en 1.5 kvadrat PR med opptil 17A, såfremst kabelen lå alene på treunderlag. Det sier litt om faktiske tåleransegrenser, selv om lovene og forskriftene har blitt ytterligere innstrammet i senere år. En enslig 1.5 kvadrat skjøteledning som vil ha en varierende strøm på opp til 16A ville jeg ikke hatt noen skrupler med å bruke. Det er tross alt ikke snakk om å koble opp med maks belastning og dra hjemmefra.

Spør du meg så skal alt over 2300W statisk være på 2.5 kvadrat. Jeg jobber som lydtekniker og har vært borti mye rart. Som regel fra lampelauget, siden de har mer statiske laster en oss ;)

Alt kan være helt fint, men samtidig så aner man ikke hvor lite som skal til for at en kabel går showstopping-varm. Ting du ikke aner ville skje.

Ta høyde for det uforusette. Ikke vær gjerrig, det kan være dyrt.
 
Ikke lett å få tak i rustfrie coiler i den dimensjonen. Du må vel nesten kjenne noen som jobber på TESS eller lignende som kan spesiallage de for deg. Eller er det noen som har tips til hvor hvermannsen kan få tak i dette?


Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg kjøpte min fra g®®®®®® fra andre siden av kloden. svært hyggelig fyr. Fikk coilen som gave.
 
Sist redigert:
Alt kan være helt fint, men samtidig så aner man ikke hvor lite som skal til for at en kabel går showstopping-varm. Ting du ikke aner ville skje.

Nuh. Som nevnt så har jeg vært elektriker, og også jobbet med svakstrøm av forskjellig art i årevis, så i likhet med deg vet jeg nok av erfaring mer enn folk flest om hva som kan skje. Men dette var vel egentlig ikke en erfaringsskrytetråd :)

Men ang. coil: Er det ikke bare å kjøpe kobberrør, en rørbøyer og lage den selv da?

Er det forøvrig noen her som kan anslå/si noe om hvor stor HERMS-beholder som trengs for en 60l mesk? Ser jo over at 1.8l holder for 20+ ... Og ikke minst: Hvor lang coil?
 
Jeg vil si at spørsmålet er heller hvor stor flow. Mange sier at lengst coil er best, noe jeg er veldig uenig i. Har du en coil som varmer opp til set-temp ved utgangen holder det. Du får det ikke varmere ved det punktet. Spørsmålet er hvor rask flow du har. Og dette spørsmålet henger igjen i hva slags falskbunn du har.

Edit: jeg hadde kobbercoil før men gikk over til RF grunnet tanken om verdigris.
 
Jeg vil si at spørsmålet er heller hvor stor flow. Mange sier at lengst coil er best, noe jeg er veldig uenig i. Har du en coil som varmer opp til set-temp ved utgangen holder det. Du får det ikke varmere ved det punktet. Spørsmålet er hvor rask flow du har. Og dette spørsmålet henger igjen i hva slags falskbunn du har.

Edit: jeg hadde kobbercoil før men gikk over til RF grunnet tanken om verdigris.

Edit2. Dette gir ingen direkte svar. Men alt henger sammen. tenk ohms lov.

Spør du meg så er det ultimate et system et som gir set temp ut av coilen ved høyest mulig flow før du går stuck. Samtidig som ramp tiden er minimal. Tygg på den :)
 
Tilbake
Topp