Diskusjon om forskjellige HERMS-løsninger.

ee8f63f57b592be3b9283bee46d4b6dd.jpg


Kan jeg legge opp systemet slik?


HS
 
Sånn har jeg det, minus V2. Ser ikke helt poenget med å sirkulere under/etter kok. Må ev være wirlpool.
 
Ligner veldig på opplegget mitt, men jeg har koblet HERMS direkte i serie med pumpa. Det gjør at jeg kan bruke varmeelement i HERMS og kokekjele samtidig når jeg varmer vann. Jeg har elementene koblet til 2 forskjellige kurser, 2kW i herma og 3,5kW i kok.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hva er mest effektivt? Jeg har kun en kurs tilgjengelig. Så kommer til og ha et varmeelement på 3000-32000W, er det da best og bruke herms til oppvarming i kokekar, eller er det bedre å bruke varmeelement i selve tanken?


HS
 
16A, så kan ikke ha mer enn 3600W på kursen. Vurderer og kompensere med gass for å få hurtig nok temperaturendring.


HS
 
Jeg er veldig fornøyd med fordelingen av effekt jeg har selv 2000w i HERMS er nok til å holde temp fint under mesking. Mest mulig effekt under oppvarming er jo alltid bra så 3500W der fungerer nok bra. Så lenge du ikke har på begge elementer samtidig så er det jo ikke noe problem, men jeg ville fortsatt satt HERMS rett ved siden av pumpe. Da har du mulighet til å koble HERMS element på en annen kurs med skjøteledning hvis du vill.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg har sveivet opp noen coiler som jeg har kjørt 25 liter vann gjennom. 12 grader på vannet som pumpes inn.Coilen senket ned i ca 78 grader vann og tilfører 7kw for å kompensere for varmetapet.
Jeg prøver å lage en oversikt som viser tiden det tar å pumpe gjennom, og hvilken temperatur det er på vannet etterpå.
Noen som har noen forslag til hvordan man organiserer dette i en tabell?

46b36134786e455612083de2ad43ded4.jpg
5c05a653c98c5fc8ea2dda4ba50a80fe.jpg
55896cf836295c37cabd977768fb9fd3.jpg





Sent from my iPad using Tapatalk
 
Veldig kult prosjekt. Når du sier tilfører 7kw, emner du at HLT med 78C vann varmes konstant med 7kw under pumping?
Det jeg tror kan være interessant er oppvarming som funksjon av flow (L/min) og lengden på coil.
Ut fra tabellen din ser det ut som at lengden har mye å si for hvor mye varmen stiger. Et x-y plott med lengde på x-aksen og temp-økning på y kan være interessant. Litt leking med andre plott av denne typen kan kanskje avsløre andre sammenhenger (hvor lineær er sammenhengen mellom lengde og temperaturøkning og mellom tid og temperaturøkning)?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja. Full effekt på varmen. Kanskje jeg burde slå av varmen og se hva tempen ble i hlt og 25 literen. Nå er det en variabel jeg ikke har helt kontroll på. Små coiler så stiger temp i hlt.

Edit: og jeg kan seriekoble for å se hvordan flow og varmeoverføring påvirkes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tror ikke det har så mye å si om du har på varme under testen eller ikke. Det du (les alle) er ute etter er best mulig varmeveksling. Da spiller not lengden på rør og dimensjon inn. At varme øker tyder jo på litt dårlig varmeveksling, ikke så rart med kort rør (liten coil). Hvis du ønsker å utforske en dimensjon til så er det jo mulig å teste i HLT med forskjellig volum. Selv bruker jeg en 5 liter plastbøtte med et 2kW element plassert i senter av coil. Måler så temp på utgangen av coil under mesking. Det gir stabil temp ved mesking, men det er klart det tar litt tid å heve temp ved stegmesking av 50L batcher.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Siden jeg var i gang tenkte jeg at det kanskje var mulig å presentere det slik at det hadde nytte for andre også. Jeg får se om jeg gjentar eksperimentet.
Det dukket opp et 62 mm syrefast rør som hadde blitt en slank og elegant løsning til en BB30. Derfor ble det noen noen kveiler for å se hvor liten diameter jeg kan lage med tilgjengelig utstyr. Ser ut som det blir en på utvendig 80 mm, med 5,2 meter Ø 13 rør.
Jeg har to løsninger i dag.
6kw
https://daastoel.wordpress.com/herms/

Og den flyttbare.
https://daastoel.wordpress.com/mini-herms/



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ser jo ut som at coil C er en sweetspot i testen din. Den er liten, men gir bra temp økning. Den eneste som var vesentlig bedre er jo F, men den er jo da også veldig stor.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Veldig bra. Som du sier er det vanskelig å trekke noen klar konklusjon, men det er definitivt en del bra data på siden sin som kan være nyttig når (ikke hvis) man skal bygge seg en HERMS.
Som du skriver vil en utfordring ved stegmesking av store batcher være tiden det tar å heve temp. Hvis man har et system som støtter stegmesking så er det jo ikke så farlig, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Jobber med å bytte ut Standard PID med et mikrokontrollerstyrt system så jeg kan legge inn alle steg og la medlem surre og gå til den er ferdig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det vil jeg gjerne høre mer om etterhvert. Jeg har pid med "ramp" som styrer stegene. Har dessverre slitt litt med ssr og firmwaren. 4-20mA utgang. K- føler og noen parametre som jeg ikke får helt taket på. Styrer holdetid før neste steg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan poste litt om opplegget i DIY tråden når jeg har kommet litt lenger. Jeg bruker et nRF52832 dev KIT som jeg har programmerer i C (jobber i Nordic Semiconductor som lager det så det var ikke så vanskelig å få tak [emoji3])


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp