DIY: Bygge elektrisk hjemmebryggeri med 3 VVB

Dødvolumet i en Ø50 bereder blir fra 20 liter hvis hele "bunnpanna" brukes til x liter hvis du bruker en sil som går litt ned i bunn panna, derfor kan en ferdisil med fordel brukes.
Håper at ikke hullene er for store i BS silen. Lagde en sil med 3,2 mm hull men det ble for store hull og for mye malt i vørten (men kanskje jeg var dor fersk og utålmodig og ikke gjorde gode nok forsøk :( )
 
En stund siden siste oppdatering da jeg fant ut at verkstedet/bryggerommet trengte en oppussing før jeg gikk videre på bryggeriet. Nesten alle delene jeg har bestilt fra ebay/aliexpress har ankommet og det begynner å bli på tide å planlegge kontrollpanelet. Tenkte i utgangspunktet å lage et kontrollpanel allá "The Electric Brewery" (Har allerede PID kontrollerene og et par SSR til dem). Noen bedre forslag eller andre gode løsninger der ute?
 
EB er en av gullstandardene, så det blir aldri feil. Ville ha droppet alt av alarm fra PID. PID alarmene er særdeles kronglete i bruk og jeg har koblet fra min alarm. Jeg bruker ikke timer, så du kan vurdere å beholde alarm på nedtellingen...
Selv lager jeg oppskrifter i BeerSmith, overfører til mobilversjonen. Da får jeg automatisk alle alarmer og tider inn på mobilen.
Dersom jeg husker riktig, har EB kun mulighet for kok på 'Boil' ELLER 'HLT'. Jeg ville ha brukt tilstrekkelig stor strømkurs slik at jeg kunne ha benyttet begge, eller laget to inn/ut slik at du kan kjøre to kurser inn og dermed kunne varme begge grytene.
 
EB er en av gullstandardene, så det blir aldri feil. Ville ha droppet alt av alarm fra PID. PID alarmene er særdeles kronglete i bruk og jeg har koblet fra min alarm. Jeg bruker ikke timer, så du kan vurdere å beholde alarm på nedtellingen...
Selv lager jeg oppskrifter i BeerSmith, overfører til mobilversjonen. Da får jeg automatisk alle alarmer og tider inn på mobilen.
Dersom jeg husker riktig, har EB kun mulighet for kok på 'Boil' ELLER 'HLT'. Jeg ville ha brukt tilstrekkelig stor strømkurs slik at jeg kunne ha benyttet begge, eller laget to inn/ut slik at du kan kjøre to kurser inn og dermed kunne varme begge grytene.

Jeg må nødvendigvis redesigne litt, da jeg skal bruke en trefas til varmeelementene på HLT og BOIL og et vanlig strømuttak til RIMS, pumper og alt annet. Jeg har dimensjonert tankene for opptil 120L så trenger mest mulig dedikert strøm. Jeg ser ikke for meg at jeg vil ha behov for å varme HLT og Boil samtidig med et slikt oppsett. Enig i at alarmer er overflødig og mobil mer praktisk.
 
Ja, 6400 watt, brukt det i mange år. Men det er ikke mulig å kjøre alt samtidig som det ikke er bhov for uansett.
Ca 3x2 Kw i HLT
foreløpig 2 Kw men senere 4,5 Kw i mesketamk
6250 watt i kokekjel.
Hm... forenkler oppsettet endel. Så for meg at det kunne bli for lite strøm til å drive kontrollpanel, RIMS og pumpe samtidig med et av de store varmeelementene på full effekt.
 
Ja, 6400 watt, brukt det i mange år. Men det er ikke mulig å kjøre alt samtidig som det ikke er bhov for uansett.
Ca 3x2 Kw i HLT
foreløpig 2 Kw men senere 4,5 Kw i mesketamk
6250 watt i kokekjel.

Ser at du har gått i en litt annen retning enn det EB har gjort Oddvar, med mikrokrontrollere og egen software... Regner med at man kan få til langt mer elegante kontrollsystemer på denne måten. Hadde jeg ikke allerede hatt PIDene skulle jeg seriøst ha vurdert det.
 
Kjenner ikke noe til EB men effektbehovet er ikke større, du må kanskje slå på/av manuelt eller er det noe ala rasberrypi som kan programmeres aå ikke for mye er på samtidig ?
 
Kjenner ikke noe til EB men effektbehovet er ikke større, du må kanskje slå på/av manuelt eller er det noe ala rasberrypi som kan programmeres aå ikke for mye er på samtidig ?
EB sitt oppsett er analogt. Det er manuelle brytere som skifter strømmen mellom de ulike elementene. Kan du med ditt opplegg til eks begynne oppvarming for kok mens du fortsatt pumper over vørteren og/eller varme vann for sparge samtidig som mesken sirkuleres i Rims? (Er ikke vant til så store volum og så kraftige varmeelementer, så jeg vet ikke hvor fort oppvarmingen går)
 
Prøver å tenke ut hvordan et slikt kontrollpanel skal kobles sammenlignet med ett laget for enfase. Blir det riktig av meg å tenke at to av fasene brukes for å drive komponentene, mens den tredje går direkte fra 3-fase relé (strøm inn) til 3-fase SSR for varmeelementene?

Kobling i EB.
 
Så Triple pole single throw bryter -> av/på lys (to av fasene) -> strømuttaket til elementene...? Rims på L1+L3 og pumpe på L2+L3. Er det SSRene som er tegnet inn som brytere eller er de ikke med?
 
Så Triple pole single throw bryter -> av/på lys (to av fasene) -> strømuttaket til elementene...? Rims på L1+L3 og pumpe på L2+L3. Er det SSRene som er tegnet inn som brytere eller er de ikke med?
Hvis det er meg du spør, så er K kontaktorer, Q er solid state releer.
 
Tilbake
Topp