DIY: Bygge elektrisk hjemmebryggeri med 3 VVB

han forteller nok selv, husker ikke alt om konstruksjonen, bare at elementene må ligge slik som tørrelementer i beredere.
 
Ah, det store røret... Så vørteren pumpes igjennom kobberrøret som varmes opp av det store røret?
Nei. Kobberrøret er til kjølingen. Det er en rør i rør løsning. Vørter går i innerrøret og kaldvann i det ytre. Bruker denne til kjøling pluss to spiraler som vi putter oppi kjelen
 
Da var første VVB i hus. Hvordan har dere laget lokk? Prøvde å bruke toppen når jeg lagde min gamle kjele men jeg fikk det aldri skikkelig tett.
 
Har heller ikke gode lokk til mine vvb'er.
Men kommer kanskje til å prøve å skjære ut hull i toppen som er noe mindre og som passer
lokk man kjøper løst. Diameter 30-40 cm?
Forutsetter at volumet på vvb'en er passe stort.
For meg blir det da trolig 100/120 liters.
 
Har heller ikke gode lokk til mine vvb'er.
Men kommer kanskje til å prøve å skjære ut hull i toppen som er noe mindre og som passer
lokk man kjøper løst. Diameter 30-40 cm?
Forutsetter at volumet på vvb'en er passe stort.
For meg blir det da trolig 100/120 liters.

Ser for meg at det kan bli litt vanskelig å komme til for tømming, rengjøring, mm...? På den tanken jeg fant var skallet og isolasjonen i god stand, så jeg tror jeg skal beholde dette (mesketank) og bruke topplokket på skallet til lokk på kjelen.
 
Lokk? Til kokeren trenger man ikke lokk. Jeg har lokk til hlt og mesketank. Det er en 2-3 mm tykk aluminiumslokk som jeg har limt et lag isolasjon oppå. Det trenger ikke åvære helt tett.
 
Nei, til kokeren trenger man kanskje ikke lokk.
Men litt raskere oppkok kan man få.
Og såpass tett at det ikke kommer noe uønsket i ved/etter nedkjøling
er jo også greit.
 
Da har jeg gitt meg løs på varmtvannstanken. Den ser ut til å være på 150l og viste seg ved nærmere ettersyn å være rustfri og i god stand. Metall-skallet og isolasjonen viste seg faktisk å være i såpass god stand at jeg vurderer å beholde dem og bruke tanken til mesking. Innløpet er på toppen av tanken, hvilket burde passe godt med en overrislingsløsning. Jeg har så langt kappet av toppen på tanken med vinkelsliper. Neste steg blir å rengjøre på innsiden. Saltsyre skulle være tingen for det brune belegget, riktig?
 

Vedlegg

  • 20180629_164342.jpg
    20180629_164342.jpg
    160,5 KB · Sett: 96
  • 20180629_164650.jpg
    20180629_164650.jpg
    173,2 KB · Sett: 97
  • 20180629_172705.jpg
    20180629_172705.jpg
    89,5 KB · Sett: 100
Sist redigert:
Da har jeg gitt meg løs på varmtvannstanken. Den ser ut til å være på 150l og viste seg ved nærmere ettersyn å være rustfri og i god stand. Metall-skallet og isolasjonen viste seg faktisk å være i såpass god stand at jeg vurderer å beholde dem og bruke tanken til mesking. Innløpet er på toppen av tanken, hvilket burde passe godt med en overrislingsløsning. Jeg har så langt kappet av toppen på tanken med vinkelsliper. Neste steg blir å rengjøre på innsiden. Saltsyre skulle være tingen for det brune belegget, riktig?

Fosforsyre er best med tanke på helsen din. Selv bruker jeg snu berederne og bruke toppen så den blir ren for rør etc.
 
nei, Sterkrens inneholder 85% og selges nok bare av Peter, det fjerner rusten umiddelbart og det brukes i veldig små mengder, det samme gjør forsåvidt saltsyre også, det er nok å ha litt på en oppvasksvamp og strykes deretter over rusten, egentlig ikke noe å være redd for men du kan jo bruke verneutstyr.
Sterkrensen fortsetter du å bruke i bryggeriet og vil vare i noen år fremover bare du doserer og ikke tar en tilfeldi skvett.
 
Jeg benyttet vinkelsliper med poleringsskiver og poleringspasta til min VVB. Resultatet ble blank og fin, samt lett å vaske. Alternativt til vaskemiddel.
 
Bruker du mekanisk slipemiddel sliper du bort det rustfrie belegget som dannes, det er et oksyd. Stålet er ikke rustfritt i seg selv men det dannes et belegg som har reagert med oksygenet i lufta, så har du brukt noe mekanisk som fjerner dette må du la stålet få muligheten til å danne et nytt belegg, ikke noe problem det heller forsåvift men Kemi gjør det enklere siden du ikke fjerner dette. Sveising/sliping bør etterbehandles, google forumet så finner du det også.
 
Jeg har prøvd både mekanisk og kemisk, kemisk er det enkleste. Brygging i disse beholdere kommer under kemisk behandling men smaken blir deretter, Øl har lav PH og løser opp "rust" belegget, men det setter smak og ja jeg har prøvd det og.

EDIT. rettet noen komiske feil.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp