DIY: Bygge elektrisk hjemmebryggeri med 3 VVB

Hadde noe rustløser på jobb som skulle blandes med vann. Bestod av oksalsyre og fosforsyre. Sto et par døgn så var all rust borte. Såman kan nok bruke sterkrens eller starsan. Evt cola.
 
Jeg benyttet vinkelsliper med poleringsskiver og poleringspasta til min VVB. Resultatet ble blank og fin, samt lett å vaske. Alternativt til vaskemiddel.

Takk for tipset. Berederen viste seg vanskelig å få skikkelig ren. Under det brune belegget (som forsvant greit nok etter en runde med kaustisk soda og en runde med rustfjerner) viste det seg å være et mer gjenstridig oksideringslag (blankt men misfarget) som rustfjerning og rengjøringsmidler virket dårlig på. Jeg ville ikke gå for hardt til verks, så løsningen min ble poleringsmaskin, pussemiddel og 20% eddik (mest effektivt). Det gikk med noen timer men resultatet ble upåklagelig.
 

Vedlegg

  • 20180703_215545.jpg
    20180703_215545.jpg
    101,7 KB · Sett: 95
  • 20180703_215553.jpg
    20180703_215553.jpg
    138,3 KB · Sett: 92
Sist redigert:
Bruk av poleringsmaskiner og vinkelslipere er å gå hardt til verks, saltsyre eller fosforsyre (sterkrens) er skånsomt og tar maks 2-to-120 sekunder, har selv fikset 5-6 beredere slik.
 
Bruk av poleringsmaskiner og vinkelslipere er å gå hardt til verks, saltsyre eller fosforsyre (sterkrens) er skånsomt og tar maks 2-to-120 sekunder, har selv fikset 5-6 beredere slik.
Det var fosforsyre i rustfjerneren jeg brukte. Saltsyre var jeg skeptisk til grunnet avgasser og at det ikke er anbefalt til bruk på rustfritt stål. Når det er sagt så trenger jeg en bereder til, så vi får se hva jeg gjør med den.
 
Jeg har alltid vert ute med slikt arbeid, Sterkrens er nesten ren fosforsyre og virker momentant og her trenger du ikke tenke på helse, den er jo drikkbar :) , Saltsyre på en svamp festet til en trepinne medfører ikke de store farer og det kan skylles bort med hageslangen, ute da, også det virker momentant, jeg sier det bare, fordi det er enkelt.

SALTSYRE I EN ÅPEN BEHOLDER LAGER RUST PÅ METALLER I SAMME ROM ELLER SOM BLIR UTSATT FOR DAMPEN, men det kan ikke sammenlignes med rensing med saltsyre som går veldig fort og dermed er saltsyra borte.
 
Jeg har alltid vert ute med slikt arbeid, Sterkrens er nesten ren fosforsyre og virker momentant og her trenger du ikke tenke på helse, den er jo drikkbar :) , Saltsyre på en svamp festet til en trepinne medfører ikke de store farer og det kan skylles bort med hageslangen, ute da, også det virker momentant, jeg sier det bare, fordi det er enkelt.

SALTSYRE I EN ÅPEN BEHOLDER LAGER RUST PÅ METALLER I SAMME ROM ELLER SOM BLIR UTSATT FOR DAMPEN, men det kan ikke sammenlignes med rensing med saltsyre som går veldig fort og dermed er saltsyra borte.
Biltemas rustfjerner skal være ren fosforsyre, uten at det var så veldig effektivt på misfargingen under rusten.
Hadde takket ja til en raskere metode, så mulig det blir saltsyre neste gang.
 
Sterkrens er nesten ren fosforsyre og virker momentant og her trenger du ikke tenke på helse, den er jo drikkbar :) .

Jeg vil anbefale å være forsiktig - også med den næringsmiddelgodkjente fosforsyra. En skal ikke kimse av noe med så ekstremt lav pH. De fettløselige egenskapene ødelegger jo fort slimhinner og slikt - pass på så det ikke spruter i øynene! -Og det er ikke bare tennene som renses hvis du prøver å drikke det!
Fingerfettet forsvinner også ganske fort, men huden her vokser jo ut igjen.

Det er ikke bare rust og bakterier som må bukke under for Sterkrens!
 
Da var det å tenke på silbunn til mesketanken. Noen gode løsninger der ute?
Noen som vet hvor man får kjøpt perforert rustfritt stål til en billig penge? Evt noen som har erfaring med å lage sliser i toppen på tanken og bruke denne?
 
Skal senere kjøpe rustløseren fra BT og se om det er noe fosforsyre i den, det kan virke som at det er lite av det iden.
 
Usikker på mengden, men det er i alle fall eneste ingrediens listet på varedeklarasjonen. Noen tips til silbunn?

Det ser ut til at å bruke toppen på min gamle varmtvannsbereder som silbunn vil være enkleste/mest praktiske løsning. Tenker da å skjære sliser i den med vinkelsliper og ha den i bunnen med toppen opp. Noen som kjører tilsvarende løsning?
 

Vedlegg

  • 20180704_230252.jpg
    20180704_230252.jpg
    103,3 KB · Sett: 68
Jeg tror jeg har sett det men med toppen ned så det ikke blir noe dødvolum.
Selv brukte jeg den store flata fra en gammel oppvaskbenk, kuttet slisser med 125/1mm. skive for rustfritt , funker bra og slipper ikke noe malt igjennom, silbunnen er flat Ø ca 40-45, dødvolumet er ca 6 liter siden den er flat.
 
Ved å bruke toppe blir det et stort uønsket dødvolum under sila. Jeg kjøpte ei rett stålplate som jeg skar slisser i med vinkelsliper. Da har jeg et dødvolum under på ca 9 liter. Dødvolum er litt misvisende. Med avtapping i bunnen, får man ut alt til slutt likevel. Men en slik silbunn fra bryggselv blir nok minst like bra.
 
Ved å bruke toppe blir det et stort uønsket dødvolum under sila. Jeg kjøpte ei rett stålplate som jeg skar slisser i med vinkelsliper. Da har jeg et dødvolum under på ca 9 liter. Dødvolum er litt misvisende. Med avtapping i bunnen, får man ut alt til slutt likevel. Men en slik silbunn fra bryggselv blir nok minst like bra.
"Dødvolumet" vil jo ha noe å si i forhold til mesketjukkelse, at man må legge til antall liter for å få rett forhold malt/meskevann.
Så må man gå ned i antall liter på skyllevannet siden "dødvolumet" ikke går tapt i meskekjelen.
 
Tilbake
Topp