DIY magnetrører

Dette er min magnetrører. Venter på Erlenmeyerkolbe og magnet, så gjenstår å se hvor godt/om den funker.
Kan jo skrive hva den er laget av:

Koblingsboks (Biltema)
230V, 30W vifte (Clas Ohlson)
Dimmer (freebie)
To stk neodym-magneter, 20mm, heftekraft på 10kg hver (Clas Ohlson)
Pinneskrue M6x76 mm (Clas Ohlson)
Låsemutter (Clas Ohlson)
Strømkabel (Hadde liggende)
To-komponents epoxylim (Hadde liggende)

Når jeg har fått resten kan jeg sikkert legge ut en film. Jeg er selv spent på hvor godt den funker.
 

Vedlegg

  • magnetrører2.jpg
    magnetrører2.jpg
    65,5 KB · Sett: 3.525
  • magnetrører3.jpg
    magnetrører3.jpg
    11,5 KB · Sett: 3.298
Ser bra ut. Har leita etter en egnet boks selv, så jeg må visst ta en tur innom Biltema. Jeg baserer meg på en PC-vifte og endel annet snacks fra DealExtreme, men det blir i samme bane som denne.
 
Hei :)

Har du fått testa vidunderet?

Må nesten starte med flytende gjær snart, og har både Clas Ohlson og Biltema i traktene. ;D
 
Her er min hjemmesnekret. Drar fint 3 liter. Har også montert en ekstra vifte på regulatoren for å sirkulere lufta i gjæringsskapet (400l fryseboks)

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=xUPt1f0P6EE[/flash]

Liker den gjennomsiktige boksen fra Biltema. Kunst å se hva som skjer... Neida den passet i størrelse og var billig. Funksjon før form som sagt :yes:
Gjenstår litt bygging. Litt løse ledninger her og der...
 
Så absolutt. Kjør på. Min funker kjempebra til formålet. Måtte som sagt få litt avstand fra magnetene til vifta pga magnetene. Den dro bedre da.
 
Georg J. skrev:
Hei :)

Har du fått testa vidunderet?

Må nesten starte med flytende gjær snart, og har både Clas Ohlson og Biltema i traktene. ;D
Jeg venter på magnet fra statene, så har ikke fått prøvd den ennå. Klarer nesten ikke vente! Spennende å se om det funker. Litt bekymret for om viften går for fort.
 
Ble litt ivrig, og slakta en gammel pc fra jobb og en mobillader. Funka jo kjempefint uten å koste en eneste krone :) Nå er det bare å få skaffet et kabinett med litt WAF faktor  ;D
 

Vedlegg

  • DSC_0076.JPG
    122 KB · Sett: 2.749
Bjarte H skrev:
Har du et artikkelnummer eller en link til vifta ? :)
Jeg finner den ikke på nettsiden til Clas Ohlson, men slår du opp på "vifte" i katalogen deres skal den finnes der. Kan se om jeg finner sidenummer når jeg er hjemme. Kostet i overkant av 150 kr tror jeg.
 
Aleksander87 skrev:
Bjarte H skrev:
Har du et artikkelnummer eller en link til vifta ? :)
Jeg finner den ikke på nettsiden til Clas Ohlson, men slår du opp på "vifte" i katalogen deres skal den finnes der. Kan se om jeg finner sidenummer når jeg er hjemme. Kostet i overkant av 150 kr tror jeg.

Da skal jeg klare å finne den :)
 
Jeg prøvde med samme magneter som Aleksander på min magnetrører, men det gikk ikke.
På magnetene fra CO kan du ikke "bestemme hvilken pol du vil ha" ved å snu den; så den får ikke holdt begge endene av rørepinnen.

Byttet ut med mer egnete magneter fra en hobbybutikk fungerte det bra.
 
Knut André skrev:
Jeg prøvde med samme magneter som Aleksander på min magnetrører, men det gikk ikke.
På magnetene fra CO kan du ikke "bestemme hvilken pol du vil ha" ved å snu den; så den får ikke holdt begge endene av rørepinnen.

Byttet ut med mer egnete magneter fra en hobbybutikk fungerte det bra.

Antakelig fordi det er en magnet med en jernkrets rundt, tilsvarende et magnetsystem til en høyttaler. Men her er luftspalten fylt med lim.
Jernet leder magnetismen til spalten, slik at man får veldig høy flukstetthet her. Nord og sørpol er på hver sin side av spalten, ikke på hver side av hele magnetsystemet.
Magnetfeltet er mye svakere utenfor spalten, så jeg kan godt tenke meg at det vil være vanskelig å komme så nært med rørepinnen at man får god kopling.
 
Heisann
Laget meg en magnetrører jeg også :)
Brukte en vifte fra en steingammel pc, litt plexiglass, Lego, en Arduino og litt elektronikk.
Bestilte magneter og rørepinne fra ebay. Testet den i dag med 3L vann i kolben jeg nettopp fikk fra Bryggselv.no. Drar en grei virvel men blir spennende og se hvordan den funker på en skikkelig starter  :)
 

Vedlegg

  • IMG_20111116_171502.jpg
    774,5 KB · Sett: 2.086
Det fungerer vel greit dette, men har forsket litt på forskjellige rørepinner.
Det virker som om det er mye bedre å bruke en liten rørepinne. Den sitter som støpt omtrent uansett turtall og du får en liten og dyp vortex. Med en lang rørepinne får du en vid og grunn vortex og det er vanskelig å få rørepinnen til å sitte.
Var jeg deg ville jeg prøvd med en rørepinne på omtrent halve lengden av det du har nå, da skal du se at det fungerer bra og stabilt.
 
Da har jeg etter inspirasjon fra flere her benyttet en Biltema boks.
Resten er deler fra skuffen; HD magnet, 120 mm vifte, vifteregulator og en powerswitch. Strømforsyningen er en 12V jeg hadde liggende.

Synes hjulmagneten ga best resultat, og den klarer fint 2L.

 

Vedlegg

  • _MG_8289v2.jpg
    265,9 KB · Sett: 1.832
Tilbake
Topp