Heineken? Corona?Hva skulle man alternativt valgt? Kanskje Grans Bare, som i en del år nå har vært relativt fritt for preg av usmaker og generelt smaker ganske lite?
Diacetyl er ikke vondt. I produkter som kinopopkorn og smørkaramell er det med å lage godteri. Selv om margarin ikke akkurat er like godt som meierismør, så jo det også noe man gjerne tilsetter i mye mat. I en del typer øl er det en viktig del av smaken, og i en del viner er det et kvalitetstegn.Det rare er jo at kokt mais med smør (diacetyl) er godt
Samme her. Kunze sier at det går ei grense ved 60 ppm - men det kan sikkert diskuteres hvor den går. Poenget er at DMS ikke smaker slik det gjerne framstilles under ei viss grese. Under den grensa er DMS mer som en maltakktig smak. Jeg trur at det er det jeg kaller "idustripilssmak".I store mengder som på usmakskurs oppfattet jeg DMS som rottne grønnsaker/ komposthaug, i mindre mengder, kokt mais
Helt klart mer ufyselig enn diacetyl imo
Det gir mening at opplevelsen endres idet konsentrasjonen blir mindre, men deler ikke denne beskrivelsen av "maltaktig" som du skriver om her og andre steder. Altså at smaken endrer helt karakter. Likevel assosierer jeg smaken med noe søtlig selv. Kanskje DMS fungerer som en smaksforsterker av maltaroma i små mengder (for deg)?Samme her. Kunze sier at det går ei grense ved 60 ppm - men det kan sikkert diskuteres hvor den går. Poenget er at DMS ikke smaker slik det gjerne framstilles under ei viss grese. Under den grensa er DMS mer som en maltakktig smak. Jeg trur at det er det jeg kaller "idustripilssmak".
Bamforth sier at da han jobba på Bass, måtte de sørge for at det var et visst nivå av DMS for at folk skulle kjenne at ølet var "riktig". Jeg maila ham om det jeg oppfatter som "industripilssmak", og han sa at det sansynlgvis var DMS.Det gir mening at opplevelsen endres idet konsentrasjonen blir mindre, men deler ikke denne beskrivelsen av "maltaktig" som du skriver om her og andre steder. Altså at smaken endrer helt karakter. Likevel assosierer jeg smaken med noe søtlig selv. Kanskje DMS fungerer som en smaksforsterker av maltaroma i små mengder (for deg)?
Bytter gjerne Carlsberg med annet om det er bedre. Vi arrangerer nytt usmakskurs til høsten.Heineken? Corona?
Kanskje noe å sende videre til domkom?Bytter gjerne Carlsberg med annet om det er bedre. Vi arrangerer nytt usmakskurs til høsten.
Hvilket øl er best å blande med?
Jeg tenkte ikke å bruke den til annet enn akkurat DMS. Men forøvrig liker jeg den, og skjønner ikke helt at den skal ha så mye usmaker.Jeg tenker Carlsberg er greit, Haandbryggeriets pils er det for mye usmaker i imo
Som jeg skrev et eller annet sted; Grans Bare Øl er en norsk industripils uten denne industripilssmaken (etter min aroma).Hva skulle man alternativt valgt? Kanskje Grans Bare, som i en del år nå har vært relativt fritt for preg av usmaker og generelt smaker ganske lite?
Det der må testes. Men jeg må vel på Rema for å få tak i den? Her på Lunner er vi henvist til Bunnpris og Kiwi, og de har den ikke. (Forøvrig det eneste negative med å bo her. Og det er ikke nok til å få meg til å savne Oslo!)Som jeg skrev et eller annet sted; Grans Bare Øl er en norsk industripils uten denne industripilssmaken (etter min aroma).
Denne mener jeg bestemt har dms