DMS i tysk pils (?)

Hadde vært lærerikt å få smakt flere typer øl med samme usmak. Spesielt i forhold til DMS. Jeg kjente ikke DMS tilsatt Carlsberg da jeg var på kurs. Var det fordi det er DMS i C? Eller fordi smaken av C kamuflerer DMS? Ikke vet jeg. Men å smake med/ uten DMS i en pils, en pale ale og en belgisk hadde vært en fin øvelse.
Og så vet jeg at usmakekursene er satt sammen med kjemikaliesett som ikke lar seg bruke på det viset.
Men tenke tanken, det må være lov :cool:
 
I store mengder som på usmakskurs oppfattet jeg DMS som rottne grønnsaker/ komposthaug, i mindre mengder, kokt mais
Helt klart mer ufyselig enn diacetyl imo
 
Det rare er jo at kokt mais med smør (diacetyl) er godt :p
Diacetyl er ikke vondt. I produkter som kinopopkorn og smørkaramell er det med å lage godteri. Selv om margarin ikke akkurat er like godt som meierismør, så jo det også noe man gjerne tilsetter i mye mat. I en del typer øl er det en viktig del av smaken, og i en del viner er det et kvalitetstegn.

Problemet med diacetyl i øl handler mest om mengde. Selv i øl som skal ha det, så kan for mye eller for lite gi feil inntrykk av ølet. Og i øl som ikke skal ha det så kan det kamuflere andre smaker og gjøre ølet rart. Derfor er ikke diacetyl nødvendigvis feil, men å kontrollere mengden er en del av håndverket. Spesielt når det blir merkbare mengder av det i et øl som ikke burde ha det, så er det et tegn på dårlig håndverk.

For min del synes jeg diacetyl i øl nesten alltid blir lite godt. Det er min personlige mening, men jeg liker smørkaramell allikevel.
 
I store mengder som på usmakskurs oppfattet jeg DMS som rottne grønnsaker/ komposthaug, i mindre mengder, kokt mais
Helt klart mer ufyselig enn diacetyl imo
Samme her. Kunze sier at det går ei grense ved 60 ppm - men det kan sikkert diskuteres hvor den går. Poenget er at DMS ikke smaker slik det gjerne framstilles under ei viss grese. Under den grensa er DMS mer som en maltakktig smak. Jeg trur at det er det jeg kaller "idustripilssmak".
 
Samme her. Kunze sier at det går ei grense ved 60 ppm - men det kan sikkert diskuteres hvor den går. Poenget er at DMS ikke smaker slik det gjerne framstilles under ei viss grese. Under den grensa er DMS mer som en maltakktig smak. Jeg trur at det er det jeg kaller "idustripilssmak".
Det gir mening at opplevelsen endres idet konsentrasjonen blir mindre, men deler ikke denne beskrivelsen av "maltaktig" som du skriver om her og andre steder. Altså at smaken endrer helt karakter. Likevel assosierer jeg smaken med noe søtlig selv. Kanskje DMS fungerer som en smaksforsterker av maltaroma i små mengder (for deg)?
 
Det gir mening at opplevelsen endres idet konsentrasjonen blir mindre, men deler ikke denne beskrivelsen av "maltaktig" som du skriver om her og andre steder. Altså at smaken endrer helt karakter. Likevel assosierer jeg smaken med noe søtlig selv. Kanskje DMS fungerer som en smaksforsterker av maltaroma i små mengder (for deg)?
Bamforth sier at da han jobba på Bass, måtte de sørge for at det var et visst nivå av DMS for at folk skulle kjenne at ølet var "riktig". Jeg maila ham om det jeg oppfatter som "industripilssmak", og han sa at det sansynlgvis var DMS.
 
Sist redigert:
Akkurat for å unngå DMS i grunnølet når DMS skal testes trur jeg det kan være en ide å gå til et håndverksbryggeri-øl. Haandbryggeriets pils er i alle fall nokså fritt for den industripilssmaken jeg snakker om. Det hadde uansett vært interessant å prøve det, for å se om det da blei tydeligere forskjell.

Men for å teste de andre usmakene synes jeg Grans Bare høres greit ut.
 
Guardian skriver om nye oppdagelser om eksoplaneter (https://www.theguardian.com/science...waterworld-with-a-boiling-ocean-in-deep-space)
"Both teams detected carbon disulphide, which is linked to biological processes on Earth, but which can also be produced by other sources. However, there was no sign of another biosignature molecule, dimethyl sulphide (DMS)." - Så med andre ord, søk etter liv på eksoplanter leter etter bryggere.

(Hjelp, her ble poenget dårligere enn det skulle vært, leste først at DMS hadde blitt observert...)
 
Sist redigert:
Hva skulle man alternativt valgt? Kanskje Grans Bare, som i en del år nå har vært relativt fritt for preg av usmaker og generelt smaker ganske lite?
Som jeg skrev et eller annet sted; Grans Bare Øl er en norsk industripils uten denne industripilssmaken (etter min aroma).
 
DMS test. To cognac glass for å samle aroma. En teskje hermetisk mais og en skvett av laken i det ene.
20240308_210728.jpg

En ordinery bitter med noe humle, men ikke mye. Lite bitterhet.

20240308_210847.jpg

Hvis dette er diacetyl så er det MYE søtere enn va jeg har oppfattet tidligere.

Jeg tømte ut maisen for at den ikke skulle gi for mye direkte lukt.

20240308_211735.jpg

Hvis dette et DMS så har jeg aldri kjent DMS i øl. Øl med hermetisk mais er definitivt ikke noe jeg har lyst til å drikke, men jeg mistenker beskrivelsen av DMS er misvisende for mange.

Det er alltid et problem med lukt. En god vin kan lukte hestesadel. For at det skal gi mening, bør du ha ridd en del og ha relativt gode assosiasjoner til en svett hestesadel. For meg gir det ikke mening.

Farger er mye lettere. Dersom jeg sier grønn, så vet alle sånn omtrent hva jeg mener. Spesifiserer jeg med signalgrønn blir det bedre. Signalgrønn som skjærer mot gult kan alle skille fra signalgrønn som skjærer mot turkis.

Sånn er det ikke med lukt. Da må vi si lukter som et eller annet annet, og håpe at den vil snakker med har luktet det samme og har samme opplevelse av lukten.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp