Ekstrakt brygg

Hei

Skal straks i gang med ekstraktbrygging. Det er lenge siden sist så gleder meg som en unge.

Har tidligere erfaring med både all grain og ekstrakt.

Har begrensede muligheter så planen er følgende:

-koke en del flytende ekstrakt sammen med humle

-resten av ekstrakt i gjæringskar, slå noen liter kokende vann over og røre godt.

-helle over humlet vørter

-la stå i 5 min for å pasteurisere

-fylle opp med kaldt vann fra springen.


Jeg håper på et lysere og mindre søtt øl enn tidligere produksjoner. Derfor ikke koke all ekstrakt.

Er trygg på Oslo-vannet og har kontroll på hygiene så håper å unngå infeksjon selv om alt ekstrakt ikke kokes.

noen som har erfaring eller synspunkter.
 
Håper å unngå koking i 15 min pga. farge og sødme. Maillard-reaksjoner og karamellisering.

Burde ikke noen minutter med over 70 celcius hindre problemer?
 
Håper å unngå koking i 15 min pga. farge og sødme. Maillard-reaksjoner og karamellisering.

Burde ikke noen minutter med over 70 celcius hindre problemer?
Tjaaa, kommer vel ann på hva du skal brygge det. Jeg har brygget endel med ekstrakt, aldri flytende da, men kan ikke se for meg hverken maillard eller karamellisering på 15 min kok.

Men joda, det går sikkert bra det, med tanke på infeksjon, men hvilket øl er det du tenker å brygge?
 
Jeg tror ikke det er av så stor betydning om du koker eller ikke. Produksjonsdato på LME er av større betydning.
Vil du brygge et lysere øl ville jeg brukt mest dme
 
Tjaaa, kommer vel ann på hva du skal brygge det. Jeg har brygget endel med ekstrakt, aldri flytende da, men kan ikke se for meg hverken maillard eller karamellisering på 15 min kok.

Men joda, det går sikkert bra det, med tanke på infeksjon, men hvilket øl er det du tenker å brygge?
Jeg tenker å brygge en slags hybrid mellom tsjekkisk pilsner og amerikansk pale ale. Gjære det relativt kjølig
 
Jeg tenker å brygge en slags hybrid mellom tsjekkisk pilsner og amerikansk pale ale. Gjære det relativt kjølig
Spennende kombo, og har du hygienen inne vil det sikkert går bra, men om den blir noe lysere og med mindre sødme har jeg mine tvil om :)
 
Tilbake
Topp