Ekstrakt brygging

Hei.
ser at man skal koke opp 10 liter med vann, som man tilsetter maltekstrakt og humle.

Går det fint å koke opp f.eks 6 liter med ekstrakt og humle, for så og tilsette resten av vannet kaldt og sterilt?

Eller går det ut over smaken hvis bare 6 liter kokes?

Steriliserte 15 liter vann i går som står avkjølt på loftet
 
Det går så fint så. Jeg har brukt 5 liter, for så å toppe opp til 23 liter etter kok. Går også fint og kun koke i 15 min, men du bør da doble mengde humle. Hvis du koker maltekstrakt lenge, vil du få en mørkere farge.
 
I hvilken sammenheng bruker du ekstrakt?
Lager du men en ferdig ekstrakt pakke som feks mangrove jacks? I det tilfelle er det (nesten) ingen varmdel av brygging, og kan feilfritt bare følge oppskriften bakpå. Jeg tror jeg har toppet opp med springvann (uten filter på springen), det gikk fint.
 
Jeg koker 8 liter når jeg skal ha 20 liter i gjæringskaret. Først trekker jeg spesialmalten. Så koker jeg 40 prosent av maltekstrakten i 1 time. Resten har jeg oppi når det gjenstår 5 minutter koking. Humle tilsetter jeg ihh til oppskrift.
Jeg bruker spraymalt. Når jeg regner om fra en oppskrift med bare malt, erstatter jeg hver kilo basismalt med 0,62 kg maltekstrakt.
For å få 20 liter fyller jeg opp gjæringskaret med springvann, men først kjøler jeg vørteren til under 40 grader. Litt av springvannet må muligens varmes for få rett temperatur når gjæren tilsettes
 
Sist redigert:
Det går så fint så. Jeg har brukt 5 liter, for så å toppe opp til 23 liter etter kok. Går også fint og kun koke i 15 min, men du bør da doble mengde humle. Hvis du koker maltekstrakt lenge, vil du få en mørkere farge.

Fet var kun for å sterilisere at jeg kokte vannet i 15 min.

Vørteren koker jeg som anvist på norbrygg sine sider, 60min + 15min + 2min. Noe i den duren
 
Jeg kokte nå vørteren på 70 grader, ser nå at det er vel bare under mesking at temperaturen skal være det?

Og at kokingen skal skje på ca 100 grader?
 
Tror ikke du vil få vørter til å koke på 70 grader (med mindre du sitter på toppen av Everest). ;)

Kokingen starter ved ca 100 grader ja (avhengig hvor høyt over havet du er)
 
Hehe, trenger å gjøre noen brølere før det sitter.

Kom hjem fra jobb ene dagen og fant vørteren fresende på 27 grader.

Flyttet den da fra badet og inn i stuen
 
GOLDEN LIGHT MALTEKSTRAKT 1,5KG x2

SPRAYMALT GOLDEN LIGHT 1,4KG

EKUANOT (EQUINOX) 100 G
14,5-16,1 % alfasyreinnhold

US WEST COAST M44
4,4 kg maltekstrakt toppet opp til 25 liter vil gi SG ? når 1 kg til 10 liter gir 1030, dette ble vanskelig, men rundt 60?. Humle 30 gr 30 min, 30 gr 15, gir IBU 60 ?, tørrhumle ved 0 og etter stormgjæring. Kostnad 518 kr.


Om all ekstrakt har samme sukkermengde og 1kg i 10 liter gir 1030 vil du få 1052ish med 4,4kg i 25liter.
 
Men tilbake til spørsmålet... For å kunne regne ut trenger man å vite vanninnholdet i ekstrakten (eller som Birhanen skrev, selve ekstraktinnholdet). Hvis vi sier at de 3 kg med maltekstrakt inneholder 80% sukker, er det 3,8 kg sukker på totalt 25 liter som gir 56-58 ish alt ettersom man regner 2,6 eller 2,7g sukker per GU (oe°).
 
Men tilbake til spørsmålet... For å kunne regne ut trenger man å vite vanninnholdet i ekstrakten (eller som Birhanen skrev, selve ekstraktinnholdet). Hvis vi sier at de 3 kg med maltekstrakt inneholder 80% sukker, er det 3,8 kg sukker på totalt 25 liter som gir 56-58 ish alt ettersom man regner 2,6 eller 2,7g sukker per GU (oe°).


Vet ikke mer enn det som står her

https://www.bryggselv.no/briess/350009/golden-light-maltekstrakt-1-5kg-10-ebc-1-5kg

Ingrediensene jeg skrev har linker


Det er viktig å merke seg at maltekstrakt er vesentlig mer konsentrert enn maltkorn. Et vanlig mål å bruke internasjonalt er "points per pound per gallon", og maltekstrakt pleier da å ligge på rundt 38 (noe slingringsmonn er det alltid). Oversatt til norske mål vil det si at 1 kg maltekstrakt blandet ut i 10 liter vann gir en vørterstyrke på rundt 1.030. Dobler man mengden vann, blir styrken halvert, osv.
 
Tilbake
Topp